Deurschakelaar vervangen

Handleidingen en instructies over exterieur gerelateerde werkzaamheden. Zoals deurslotreparaties, koplampen, achterlichten en ballastgewichten.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
-Ap-
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 874
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:03

Deurschakelaar vervangen

Bericht door -Ap- »

How to Deurschakelaar vervangen.


Benodigdheden:

- 1 of 2 nieuwe schakelaars (Bestelnr. bij Conrad: 704045 - 89 ). of Farnell: http://nl.farnell.com/cherry/db2c-a1aa/microswitch-spdt-plunger-actuator/dp/1518996
- Torx schroevendraaier T20
- Multitorx M8
- Kruiskop schroevendraaier
- platte schroevendraaier
- kunstof wig
- soldeerbout
- tin
- schroefmachine met boortje


Tijdsduur: ongeveer 45 - 60 minuten.


Om te beginnen haal je het kapje van het handvat in de auto er af,
aan de onderzijde zit een gleufje waar de platte schroevendraaier in past doe dit wel voorzichtig want het kan snel beschadigen.

Afbeelding

Achter het kapje zitten 2 schroeven die eruit moeten.

Nu de 2 schroeven eruit zijn kan je voorzichtig het paneel eraf halen met behulp van de kunstof wig.

aan de zijkant van de deur zie je 2 bouten en een zwart dopje zitten. het zwarte dopje kan je er voorzichtig uithalen en hierachter zie je een boutje zitten
draai deze los met de torx schroevendraaier (let op hij hoeft er niet uit) draai hem zover los dat je aan de buitenzijde het slot eruit kan halen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu zie je ook een stuk van het handvat. aan de zijde waar het slot naast zat zit een palletje in die aan een kabeltje vastzit deze kan je er zo uithalen.

Afbeelding

Draai nu de 2 bouten los van het slot met de multitorx M8.

Afbeelding

Als deze los zijn kan het het slot een klein stukje omhoog schuiven en is hij los.
Nu kan je hem uit de deur halen, vergeet niet de stekker los te halen (kan je makkelijker bij als het slot los is)

Nu heb je het deurslot los liggen.

Afbeelding

De schakelaar die wij willen vervangen zit aan de onderzijde van het slot vast.
Hier zitten een rode en blauwe draad aan.

Afbeelding

Zoals je nu kunt zien zit de schakelaar vast aan het slot. deze twee pootjes zijn van kunstof en kan je met een boortje zo weghalen.

Afbeelding

Nu de schakelaar los is knip je de draden bij de schakelaar af zodat je de volledige lengte behoud.

Dan is het tijd om de nieuwe schakelaar te monteren.

De schakelaar die bij Conrad vandaan komt heeft 3 pootjes. gelukkig staan er nummers bij de pootjes: 1 - 14 - 2
De blauwe en rode draad moeten op pootjes nummer 1 en 14 aangesloten worden.

Let op de schakelaar maakt contact als de deur open is en verbreekt als de deur dicht is.

Afbeelding

Soldeer de draden aan de pootjes (let er wel op dat de pootjes niet te heet worden, dit beschadigd de schakelaar intern)

De gaatjes die in de schakelaar zitten komen wel overheen met de gaatjes die in het slot zitten maar aangezien het formaat ietsje anders is kan deze maar met 1 schroefje
vastgezet worden.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan het slot weer teruggeplaatst worden in de deur.
Dit gaat in omgekeerde volgorde van loshalen.

Vergeet geen stekkers.
Let op met electrische ramen de stekkers zijn hetzelfde maar andere kleur dus passen in beide kanten,
gelukkig zitten er gekleurde stikkers op de raamschakelaars.

Als het slot er weer in zit en alles is aangesloten zal je waarschijnlijk al de pomp hebben horen draaien en brand de binnenverlichting ook weer.
Nu weet je dus dat alles weer werkt. controleer wel of de binnenverlichting uit gaat als je de deur dicht hebt anders kan je de schakelaar nog iets stellen
door te verdraaien.

Filmpje van een Lupo waarbij alleen het schakelaartje is vervangen:

[youtube][/youtube]


Waarom de schakelaar vervangen:

- Als de binnenverlichting het niet meer doet.
- Als de verklikker het niet meer doet.
- Als de pomp niet gaat draaien bij openen van de bestuurdersdeur.

Deze bovenste 3 heb je altijd als de schakelaar kapot is.

een losse schakelaar kost uiteraard veel minder dan het complete slot.
Gebruikersavatar
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1081
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
Echte naam: Call me Issy
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Transmissie: Automaat
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: Deurschakelaar vervangen

Bericht door Lupo2002 »

hier ga ik snel aan beginnen, de mijn is al enkele maanden stuk

"Aan de zijde waar het slot naast zat zit een palletje in die aan een kabeltje vastzit deze kan je er zo uithalen."

dit wist ik dus niet... dat kabeltje kreeg ik onmogelijk los aan de binnenzijde en nooit gedacht dat ik aan de buitenzijde moest wezen... wat een gefriemel en zeer pijnlijk waardoor ik de hoop had opgegeven. Thnx voor deze tutorial Ap
Gesloten

Terug naar “Exterieur”