Achterklep Friemel voor CV / CDV

Handleidingen en instructies over exterieur gerelateerde werkzaamheden. Zoals deurslotreparaties, koplampen, achterlichten en ballastgewichten.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Achterklep Friemel voor CV / CDV

Bericht door foppe »

In deze howto wil ik uitleggen hoe je een stellmotor monteert in je achterklep, voor het automisch vergrendelen van de achterklep.
Ik moet toegeven deze howto is op dit moment nog een rommeltje, maar wil hier toch alles wat ik weet vastleggen hier.
Als iemand later hiermee bezig gaat, dan kun je alsnog foto's maken om deze howto compleet te maken.

Benodigdheden:
- bij voorkeur een originele servomotor. Zeer waarschijnlijk 3B0959781B (ca €24 bij de dealer)
- of anders een stellmotor van centrale deurvergendeling aftermarket bijvoorbeeld van Jom
- torx schroevedraaier
- boormachine
- boor 2mm
- parkers m4x40, bijvoorbeeld van toolstation
-torx schroevendraaier
- een slot met friemel uit een golf o.i.d. (wie weet een typenummer?)
- bijbehorend stangetje van de friemel uit een golf o.i.d.




Stap 1 het verwijderen van de binnenkap op de achterklep.
[foto binnenkap verwijderen]

De kunststof binnenkap zit met klik verbindingen en 2 torxschroeven vast. Deze 2 zitten in de handvaten. Als die los zijn, kan je met beleid de binnenkap los trekken. Er sneuvelt helaas wel één of twee klikverbindingen, maar daar is helaas niets aan te doen. Eventueel kun je voor een paar euro nieuw zakje bestellen bij de VW dealer (die kosten bijna niets daar).

Stap 2 het verwijderen van het oude slot.
Het slot moet in één geheel unit los worden gehaald, draai de 3 schroeven aan de binnenkant los. De unit is wel los, maar het cilinderslot zit alleen nog in de weg.
[foto cilinderslot in de weg]

Er zit een U vormige stuk veerstaal precies achter het slot, dat nu verwijderd moet worden. Dit kun je met een oude schroevedraaier doen, maar doe dit wel voorzichtig want er is veel kracht voor nodig.
[foto schroevedraaier veerstaal]

Stap 3 het plaatsen van de friemel
Nu kan je de friemel overzetten. Dit is vrij eenvoudig, op de achterkant indrukken en je schuift het er zo af. Daarna de nieuwe friemel op dezelfde manier terugzetten.
Hier zie je een foto met de nieuwe friemel gemonteerd. Het witte kunststof hendeltje is de bediening voor de vergrendeling.
Afbeelding

Het andere kleine witte kunststof dingetje is voor het openen van de achterklep.
Afbeelding

Stap 4 Het terugplaatsen van de unit
De unit gaat eerst terug zonder cilinderslot. Eerst de 3 schroeven vastzetten en dan klik je het slot er van binnenuit zo in.
[foto unit vast met 3 schroeven zonder cilinderslot]

Stap 5A Het plaatsen van een originele stellmotor
Dit is de meest eenvoudige manier, je hebt de volgende servomotor nodig.
Afbeelding
Mocht je die uit een sloper halen, dan moet je een heel klein ringsleuteltje op de inbus zetten en een klein slagje met de klok mee draaien. Dan zit ie los en schuif je hem er zo uit.

Uiteindelijk komt het er zo uit te zien:
Afbeelding
Deze plaatjes zijn van Jochem, ik heb het zo niet gedaan, want wist toen niet van deze servo's af. In een sloper zag ik alleen een pneumatische servo zitten, hier had ik niets aan en heb alleen het verbindingsstangetje (en de friemel) meegenomen.

Stap 5B Het plaatsen van een aftermarket stellmotor
Dus ik heb het zo gedaan:
Afbeelding[/url][url=https://flic.kr/p/YNvn4A]image_zpsa2283225

Maar eerst gaan we het verbindingsstangetje van pas maken.
De verbindingsstang past in de ene kant al in het slot. aan de andere kant moet ie haaks om worden gebogen. Dit is erg lastig, want die stang is erg dik en de lengte bepalen is bijna niet te doen.
[foto verbindingstang]
|-------------|
|-------------|
|

Dit heb ik opgelost door de verbindingsstang in een S vorm te buigen. Dit hoeft niet, recht mag in principe ook, maar nu kan ik de lengte veranderen, door de S-vorm te verbuigen.
|-------------|
|---/ \ /-----|
|
Ik hoop dat het idee duidelijk is.

Stap 6 Het beperken van de slag van de aftermarket stellmotor
Vervolgens gaan w dee uitgaande slag van de stellmotor beperken, die is veel te groot. Hij zit dan aan de friemel te trekken en leek me niet goed. Dit heb ik opgelost door een stukje luchtslang om het asje te leggen.:
Uitgaand is een kortere slag:
Afbeelding
ingaand is hetzelfde gebleven:
Afbeelding

Je dremelt eerst een klein gaatje in de uitgaande schacht, vervolgens snijd je een slangetje van ongeveer 6mm af en snijd die ook nog eens in de lengte door.
Nu kan je hem in het gat erin schuiven. Vergeet niet dit gat met plakband dicht te plakken.

Stap 7 Boren van de gaten
Nu kan je de stellmotor vastzetten:
- Bepaal de juiste positie, buig de verbindingsstang eventueel op de goede lengte
- Plaats de parkers in de gaten van de stellmotor en maak met een klein tikje een afdruk.
- Boor hier gaatjes van ca 2 mm, pas op dat je het magnesium niet inademt. de schilvers waaien gewoon weg.
- als laatste kan je het geheel gewoon vastschroeven.

Stap 8 Elektrisch aansluiten
Het elektrisch aansluiten kan eenvoudig met 2 draden. Deze moeten helemaal naar voren worden getrokken. In de auto is het makkelijk, gewoon de kunststof dorpels en linker panelen verwijderen,
[foto dorpels los linker paneel los]

Maar bij de achterklep kun je het handigst eerst een een stuk 1.5mm2 er doorheen duwen. Daarna trek je de 2 draden er zo door.

Het elektrisch aansluiten leg ik hier verder niet uit. dit is in principe bij een JOM deurvergrendeling prima uitgelegd en spreekt voor de rest voor de hand.


en dan nog dit
Let op het slangetje van de ruitenwissersproeier. Er zit links ter hoogte van de achter bank leuning een koppelstukje en was bij mij los geschoten. Met als gevolg achter geen sproeier meer en linksonder onder het achterraam allemaal vloeistof. Dit is geen ramp verder hoor, maar het scheelt je sleutelen achteraf
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gesloten

Terug naar “Exterieur”