GTI koplampen aansluiten in 3l

Handleidingen en instructies over exterieur gerelateerde werkzaamheden. Zoals deurslotreparaties, koplampen, achterlichten en ballastgewichten.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

GTI koplampen aansluiten in 3l

Bericht door 3L-Dnadave »

opmerking : dit is hoe ik het in mijn auto heb gedaan, alle gevolgen voor eigen risico. Als je het zelf anders/beter doet, dan graag opmerkingen geven en beargumenteren waarom je dat doet, zodat we van elkaar leren.

ik heb gelezen dat sommigen een diode nodig hebben. Waarom, en waar deze zou moeten weet ik niet, bij mij zat ie er al toevallig in zonder dat ik het wist.
Als je een Diode gebruikt, kies dan voor een schottky diode, bijv de VS-95SQ015 http://nl.farnell.com/vishay-formerly-i ... /dp/506795

ik zal onderstaande howto topic zo simpel mogelijk houden. want niet iedereen is gewend elektrische schemas te bekijken en interpreteren

ontopic :
Als je het mij vraagt : de upgrade der upgrades. Niet alleen door de prijs, maar ook door de slechte verkrijgbaarheid van de onderdelen, en omdat het een wezenlijk afwijkend onderdeel is vergeleken met de koplampen van alle andere Lupos, inclusief de 3L : GTI Xenon koplampen. Dit is een van de weinige onderdelen waarin het niet de 3L is die alles anders heeft, maar de GTI dus. er zijn rond de 30 Lupo GTI's in Nederland. En ook buiten Nederland is de GTI een van de minst voorkomende Lupos. Bovendien waren ze duur en is de restwaarde hoog, dus weinig sloop-GTI's. Nieuw bij de dealer deze lampen kopen kan natuurlijk ook....momenteel zijn ze nog leverbaar. Het complete pakket aan benodigdheden kost je 1800 euro
koplamp per stuk 405,35 ex
ontstekings apparaat 655,20 ex
Totaal inclusief btw 1744,42 euro
en of daar dan al bekabeling etc bij zit weet ik niet
tweedehands varieren ze (linksgestuurd) van 400 tot 550 euro.

maargoed, men neme : een GTI koplampenset
Afbeelding

nu moet je bij het kopen hiervan GOED opletten!
koop namelijk GEEN engelse koplampen. Die zijn voor rechtsgestuurde landen bedoeld, en geven een -in Nederland- onjuist en apk onwaardig lichtbeeld dat storend is voor de medeweggebruikers. Bij de engelse ebay zijn ze wellicht goedkoper, maar je hebt er geen zak aan in Nederland. Gebruiker tanner heeft deze perongeluk wel gekocht, en in zijn introtopic is hij op het moment van schrijven van dit topic bezig met het aanpassen van de koplampen. Hiervoor moet in ieder geval de koplamp helemaal uit elkaar, en er moet gezaagd/gevijld worden in de o zo dure koplampen. en het is nog maar de vraag of het lichtbeeld goed zal zijn. Pas dus op! aan de hand van het onderdeelnummer kan je het checken
NicoTDI schreef:Even voor de duidelijkheid in de toekomst
Xenon koplampen met 6E2 zijn voor links verkeer
Xenon koplampen met 6E1 zijn voor rechts verkeer
Maargoed, stel je hebt dus wel de goede Nederlandse lampen gekocht.

- Demonteer je voorbumper
- demonteer je oude koplampen

er moet iets veranderd worden in de kabelboom van je koplampen.
Waarom?
- omdat de GTI koplamp een knipperlicht heeft. Maar de aansturing hiervoor zit niet in je 3L koplamp kabel
- omdat de GTI koplamp geen stadslicht heeft, maar de aansturing hiervoor zit wel in je 3L koplamp kabel, en sluit dus op iets anders aan in de GTI stekker als je die aansluit
- omdat het grootlicht voor de GTI koplamp niet werkt door een extra spoel in de hoofdlamp, maar doormiddel van een solenoid klepje voor de xenon lamp

genoeg redenen om iets te moeten veranderen in de bedrading dus.
Die veranderingen kan je op 2 plekken aanbrengen :
1- in je 3L kabelboom (= priegelen, omdat die kabel kort is, en niet even makkelijk op een tafel neergelegd kan worden) , plus het is permanent
2- in je GTI kabelboom (=makkelijker solderen op tafel, plus niet permanent je auto kabelboom aangepast, dus fijn)

dus ik heb gekozen voor optie 2: de stekker van de auto zelf niet aanraken, en alle veranderingen in de GTI kabelboom doen.
dit is hoe de poortbezetting van de auto stekker en de gti stekker is,

passagierszijde;
Afbeelding

en bestuurderszijde:
Afbeelding

zoals je ziet zijn de kleuren niet overeenkomstig. hou daar rekening mee. ook zie je dat er in verschillende stekkers meerdere keren dezelfde kleur voorkomt. Dat is lastig zodra je een kabel hebt doorgeknipt, want aan de poortbezetting van het andere eind van een doorgeknipte kabel heb je dan ook niks meer. Markeer daarom beide uiteinden van de dubbelkleurige kabels (bijvoorbeeld met tape), zodat je later nog weet wat wat is.

okay, eerst doen wat je sowiezo moet doen, hoe je straks ook je knipperlicht of stadslicht wil hebben :
het volgende doe je zodat de solenoid klepbediening van je xenon gaat werken.
Doe je dit niet, dan staat de xenon altijd op grootlicht en krijg je een altijd brandend grootlicht lampje op je display.
op de GTI kabelboom moet bruin poort 3 verbonden worden met bruin poort 2.
markeer 1 van de twee bruine kabels, bijvoorbeeld kabel 2, aan beide kanten waar je hem wilt doorknippen. zodat je weet dat dat later poort 2 bruin was als je nog iets wilt veranderen.
doe dan wat hieronder getekend staat.
Afbeelding
de twee bruine draden (2,3) moeten dus aan de koplampzijde met elkaar verbonden worden, en naar de stekker doorlopen met bruin 3.
bruin 3 gaat dus zowel 2 als 3 voeden.
in andere woorden : bruin 2 aan de stekkerzijde blijft dus over. (aangegeven met een ster)

mocht je er voor kiezen om niet de GTI kabelboom, maar de 3L kabelboom te gebruiken, zoek dan de overeenkomstige kleuren hiervan op in bovenstaande tekeningen

okay, dan het gebruik van de originele GTI knipperplek, onderin de GTI lamp.
Het + van deze knipperlichtplek wordt gevoed door de paars-oranje kabel op plek 8 van de gti kabelboom
knip deze kabel door (zwarte lijn op tekening), vlak na de stekker. of peuter hem helemaal uit de stekker. Want deze poortbezetting op de GTI stekker maakt toch geen contact met de 3L kabelboom, omdat er bij de 3L kabelboom hier niks zit.

Verbindt dan de plus van je 3L kabelboom stekker van de door jou gewenste functie, met de zojuist doorgeknipte draad van de knipperplek van je GTI kabelboom.
In mijn geval wilde ik graag het 3L knipperlicht laten werken op de GTI knipperplek.
Ik heb dus de plus van mijn knipperlicht vlak voor mijn knipperlichtje doorgeknipt. Het 3L knipperlicht heeft slechts 2 kabeltjes logischerwijs. Namelijk grijs/wit en bruin (Links) , en zwart/groen en bruin (Rechts). de grijs/wit en zwart/groen zijn de plus. De niet-lampzijde van de doorgeknipte kabel heb ik doorverbonden met de paars/oranje van de GTI kabelboom. Je houdt hierbij dus een stompje kabel aan de lampzijde van je 3L knipperlicht over.

gebruik bij voorkeur een kabelschoentjes systeem zodat je alles nog eens kan loshalen als dat nodig is. zodat je niet hoeft te knippen.

mocht je er voor kiezen om je stadslicht te laten werken op de GTI knipperplek, doe dan een wit lampje op deze fitting, en verbindt dan je stadslicht kabel (2 tekeningen terug aangegeven met een ster, dus kabel bruin 2 stekkerzijde van de GTI kabelboom, die je tot dusver nog niet had gebruikt) met de paars-oranje kabel uit je GTI kabelboom.
Afbeelding
mocht je dezelfde setup als mij willen, waarbij je 3L knipperplek een stadslicht gaat worden, en je dus niet voor bovenstaande schuin gedrukte tekst hebt gekozen dan is tot slot nog de aansluiting van je 3L knipperplek.
verbindt hiervoor de overgebleven lampzijde van de door jou doorgeknipte 3L knipperplek-kabel met de stadslicht + uit de GTI kabelboom. Dat is zowel links als rechts in de GTI kabelboom (stekkerzijde) de bruine 2. Deze stomp was tot nu toe nog niet gebruikt.

gebruik bij voorkeur een kabelschoentjes systeem, zodat je het nog eens kan loshalen zonder te knippen als dit nodig is.

Denk er aan dat er nu wel een wit lampje in deze P21W fitting moet komen. Eerst zat daar natuurlijk oranje in.
Het is slim om een led lampje te nemen, omdat deze kleur het meeste op je Xenon lijkt. En omdat de kleine ruimte niet berekend is op een constant brandende lamp. De ruimte wordt dus snel warm. Led lampen worden slechts gering warm.

Wil je juist je knipperlicht op deze plek houden? en je stadslicht in de GTI knipperplek hebben, zoals bovenstaande schuin gedrukte tekst? verander dan helemaal niks aan je knipperlicht :)



dan alles goed isoleren met isolatietape en/of krimpkaus. En de originele kabelhuls van de Lupo GTI kabelboom.


Als je dit doet, dan werkt alles zoals bij mij (mistlampen in de onderbumper aan voor de show)
Afbeelding
en om te demonstreren waar mijn knipperlichten zitten :
Afbeelding




Tot slot is er nog iets:
Volgens nico moest ik 1 kabel doorknippen en deze doorgeknipt houden.
eerst meende hij dat dat grijs/zwart op de 3L kabelboom (want hij had zijn 3L kabelboom doorgeknipt ipv de GTI kabelboom) was. (dus poort 2)
en later meende hij dat het geel op poort 7 van de 3L kabelboom (dus blauw op de GTI kabelboom).
Rechts heb ik dit laatste niet gedaan, links wel.
en links werkt mijn hoogteverstelling niet.
en dat is ....als ik me niet vergis, toevallig ook de blauwe kabel.

dus wat mij betreft kan deze laatste aanpassing vergeten worden.

hier nog de stroomschemas
NicoTDI schreef:Stroom schema koplampen lupo 3l 1.2 tdi / Lupo GTI
Niet dat ik er zelf zoveel van begrijp ofzo :mrgreen: :roll:


3l
Afbeelding
Afbeelding

GTI
Afbeelding
Afbeelding
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gesloten

Terug naar “Exterieur”