Elektrische ramen + CV inbouwen (OEM)

Handleidingen en instructies over interieur en dashboard gerelateerde werkzaamheden zoals het plaatsen van een dashboardkastje, bekerhouder, stoelen schoonmaken, stoelen vervangen en de tellerunit aanpassen.

Moderators: atg, reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Elektrische ramen + CV inbouwen (OEM)

Bericht door Joch3m »

Dit is een aardige puist werk, kabelboom voorbereiden is een leuke klus voor de wintermaanden. Voor deze klus is enige elektrische kennis vereist. Check ook de dagboeken van vooral Tanner en Joch3m waarin ook het e.e.a. wordt beschreven.

Benodigdheden:
- Complete kabelboom inclusief kabelbomen voor in de deuren
- CV modules voor beide deuren
- Raamgeleiders incl. motoren voor elektrische ramen
- Schakelaars links en rechts
- Eventueel deurkaarten waarin de schakelaar komen, je kan ook de bestaande deurkaarten aanpassen maar dan komen de schakelaars iets hoger te liggen.
- Eventueel servo plus friemel voor de achterklep
- Tyrips
- Isolatietape
- Speciaal tape voor kabelboom
- Soldeerbout
- Soldeer
- Div. gereedschap
- Draadloos cv aansturingssetje (spy ed)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stap 1 is de kabelboom geheel blootleggen en alle bedrading verwijderen die niet gebruikt worden voor de CV/elektrische ramen. Dit is vrij simpel maar secuur werk, begin niet zomaar met knippen !! Knip niks af wat naar de comfortmodule en naar de 3 stekkers die naar de deuren gaan. Alle overige connectoren mogen weggeknipt worden en bedrading verwijdert. Als je dit gedaan hebt dan hou je een aantal bruine draden over (soms met oogje), deze gaan allemaal naar de massa, de draden die naar de zekeringhouder gaan zijn allemaal plus. Ik heb ervoor gekozen om met losse zekeringhouders te gaan werken en dus niet gebruik te gaan maken van de zekeringhouder in de auto. Wil je dit wel dan zal je de positie's van de pluskabels in de zekeringhouder moeten noteren en deze kabel inclusief pin moeten verwijderen uit de houder (Tanner heeft dit gedaan, zie zijn beschrijving). Naar de comfortmodule loopt nog een 3e stekker die bij mij niet aangesloten zat (geen connector), dit is een uitbreiding voor het alarm en gebruikt een andere comfortmodule. Ik heb deze stekker weggeknipt, wil je het alarm gaan gebruiken dan deze behouden. De howto beschrijft niet hoe je dat alarm moet aansluiten. Uiteindelijk hou je een bundeltje kabels over die naar de plus moeten.
Afbeelding
Ik heb voor losse zekeringhouders gekozen. De twee dikke draden zijn voor de raammotoren. Deze heb ik samen op 1 zekerhouder gezet, er zit een 15a zekering in, moet nog uitzoeken of dit de juiste is. de andere 4 draden heb ik verdeelt of 2 zekeringhouders van 10a. Ik moet nog uitzoeken waar deze draden exact voor dienen en dit eventueel aanpassen.
Groene stekker
pin 10 C+
pin 23 C+

Grijze stekker
pin 20 C+

De bruine kabels moeten naar de massa. 1tje komt er uit de comfortmodule en ik hield 1 kabel over vanaf de deuren. Deze moet je beide (later) voorzien van een ring om op de massa te zetten.
Groene stekker
pin 22 -> Massa

Uiteindelijk hou je ook nog een aantal draden over vanuit de comfortmodule:
Groene stekker
pin 21 -> servo achterklep

Grijze stekker
pin 21 ->benzinepomp/airbag
pin 23 -> Diagnosestekker

De servo van de achterklep moet ik nog installeren, wordt vervolgt.

Comfortmodule:
Afbeelding

Lekker onderweg:
Afbeelding

Het andere zwarte kastje is van de startblokkering en kan in zijn geheel verwijdert worden.
Afbeelding



Stap 2: Testen !! Het makkelijkste is alles op een externe 12v bron (accu ofzo) aan te sluiten, alles zou dan moeten werken. Is dit niet het geval......succes, alles doormeten en testen (later zal ik de electrische schema's aan deze post toevoegen). Is de test geslaagd dan kan je de kabelboom gaan afwerken, ik heb daarvoor speciale tape gebruikt. Deze stoffen tape beschermt de kabelboom tegen beschadigingen door trillen etc. Tesa heeft dit in het assortiment, ik heb een ander merk gebruikt wat verkocht werd bij een automaterialenzaak.
Afbeelding

Als je klaar bent dan hou je dit als resultaat over.
Losse kabelboom:
Afbeelding

Taping:
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Stap 3: In- uitbouwen !! Verwijder hiervoor de bovenste- en onderstel deurkaarten (Deurpanelen loshalen http://3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=3612) Onderste deurkaart zit met een aantal schroeven onderop vast en aan de achterkant met 2 klikkers. Boven zit hij in houders vast (van onderaf erin geschoven).

Daaronder vind je de vochtbescherming in de vorm van waterdicht schuim. Deze zit met een soort kit vast gelijmt. Ik heb eerst geprobeerd dit netjes langs het randje los te halen maar lukte me niet goed. Ervoor gekozen om de onderkant los te snijden aan de bovenkant. Het bovenste deel hoef je aleen bij het deurslot los te halen.

Dan kan je het deurslot vervangen (http://www.3-liter.nl/forum/viewtopic.p ... ead#p15158)

WAARSCHUWING, doe voorzichtig met het raam, het glas is dunner dan normaal glas en kan snel breken.

Daarna kan het uit- in bouwen van de elektrische ramen beginnen. Zet hiervoor het raam bijna omlaaf zodat je de klemmen die het raam vasthouden kan losdraaien (M10 dop). Trek vanaf bovenaf het raam uit de klemmen en breng deze in de bovenste positie en plak deze aan het raamstijl stevig !!! vast met tape. Verwijder de raam slinger (bovenste kapje eraf schuiven en kruiskopschroef losdraaien). Draai de 6 moeren los (M10 dop) die de raamgeleiders en de slinger op hun plaats houden en verwijder het raammechanisme. De kabels zitten ook nog met een clip in het midden van de deur gelikt, dit is vanaf de buitenkant te verwijderen, je zal wel iets folie moeten open snijden. Onthou hoe het raammechanisme in het raam zit, en de kabel gekruist zit. De nieuwe raamgeleiders gaan op exact dezelfde manier het raam in. Zie verderop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verwijder de schoppanelen, links dien je eerst de hevel te verwijderen van de motorkap, hiervoor moet je aan de achterkant een borgpin verwijderen. (iemand een voorbeeld hoe dit te doen?). vervolgens trek het schoppaneel voorzichtig naar je toe totdat hij los komt en verwijder deze.
Afbeelding

Verwijder nu eerst de bestaande kabelboom, standaard zijn dit alleen de 2 speakerdraden en 2 draden naar de verklikker van het deurslot. In mijn auto zat ook nog elektrische spiegels, deze zat met een stekker in de deur op de kabelboom aangesloten. Deze heb ik losgehaald en na het verwijderen van de kabelboom de bedrading uit de kabelboom gehaald en de kleurcodes en pinpositie's van de stekkers opgeschreven omdat de later weer aangesloten moeten worden. Maak ook even notitie van hoe de kabelboom vast zit aan de deur dmv drukkers. Vooral de bevestigingen bovenin het onderste gaat (groene drukkers) zijn belangrijk voor plaatsing van de nieuwe kabelboom.

De speaker en verklikkerkabel zit al in de nieuwe kabelboom verwerkt dus die hoef je niet te bewaren, ik heb er wel voor gekozen om de originele stekker voor de speaker te behouden. Deze heb ik uit de oude kabelboom geknipt.

Daarna kan je het raammechanisme voor de elektrische ramen er weer in plaatsen, check eerst of hij nog compleet en gangbaar is. Bij mij waren de plastic houders voor de klemmen kapot, deze kan je uitwisselen met de mechanische raammechanisme.

Nu kan de nieuwe kabelboom de deur in, mocht je elektrische spiegels hebben plak de kabels dan vast aan de kabelboom voordat je hem de deur in trekt.Sluit de stekkers aan op de raammotor en deurslotmodule. Zet de kabel vast met de drukkers uit de andere kabelboom bovenin het onderste gat van de deur. Soldeer eventueel de stekker van de speakers aan de kabelboom.

Herhaal dit voor de 2e deur :)

VOORDAT JE AAN DE PLUSKABEL GAAT SOLDEREN EERST DE ACCU LOSKOPPELEN !!!!

Nu kan de hoofdkabelboom geplaatst worden. Verwijder hiervoor aan beide kanten van het dashboard de onderkanten. Links met 2 schroeven, rechts met 2 plastic schroeven. Verwijder vervolgens het middenconsole zodat je toegang hebt tot het midden van het dashboard. Nu kan je via een opening bij de pedalen de kabels eerst richting het middenconsole te trekken, ik heb een trekveer gebruikt om de kabel te leiden, vooral de stekkers blijven snel ergens achter hangen omdat de ruimte erg beperkt is. Onderin het middenconsole zit een soort gootje waar je de kabel in kwijt kan, vervolgens kan hij via de rechterkant naar schuin naar beneden. Monteer de comfortmodule zo hoog mogelijk in het dashboard, ik heb hem met een paar tyrips vast gezet aan de relaishouders achterin. Makkelijkste is om de bestuurdersstoel te verwijderen zodat je lekker op je rug kan liggen en overal makkelijk bij kan. Boven het schoppaneel bestuurderskant zit een bout die het onderste deel van het dashboard vasthoud, deze heb ik gebruikt als massa.
Afbeelding

De kabelboom onderin bij de deurstijl bevat een hele dikke plus kabel, deze heb ik gebruikt voor de voeding. Ik soldeer alles!! Voor deze kabel heb je ook een zware soldeerbout nodig. Ik ga ervan uit dat oudere auto's met de accu voorin daar geen dikke plus kabel hebben lopen. Die zullen dus een andere oplossing moeten vinden.

Nu dat allemaal zit zal je alleen nog de bekabeling van de speakers (die uit de deuren komen) op de aansluitingen in de OUDE kabelboom moeten solderen. Dit ook voor de eventuele elektrische spiegels.

Test alles weer voordat je alles weer terug monteert.

Plaats nu voorzichtig de ramen weer in de klemmen, bij mij kon je zien hoe ze gezeten hadden dus heb ze exact zo terug geplaatst. Het is heel belangrijk dat de ramen recht omhoog gaan in hun geleiders. Bij te veel weerstand zal het raam maar halverwege komen. Dit is gewoon een kwestie van stellen. Nogmaals, doe voorzichtig met het raam, het glas is dunner dan normaal glas en kan snel breken.

Werkt alles, dan kunnen de deurpanelen enz weer terug gezet worden.

Gefeliciteerd met je extra optie's

Aansluiten servo achterklep. Hiervoor heb je een zg friemel nodig in je sluiting, deze zit er niet standaard op (meestal dan). De orginele servo kan geplaatst worden op de daarvoor aangewezen plek (foto volgt). De aansluitingen voor de servo zitten op de groene stekker van de comfortmodule:
pin 2 grijs/groen
pin 18 groen/grijs
Afbeelding

Mechaniek met friemel (links)
Afbeelding

Servo compleet
Afbeelding
Afbeelding

* Aansluiten draadloze CV aansturing. Ik heb gekozen voor een setje van lux.pro. Deze stuurt de cv aan en wordt geleverd met klapsleutel waarvan je de baard nog moet laten slijpen. De set kan ook nog apart de kofferbakklep en de ramen aansturen. Deze laatste 2 opties heb ik niet in gebruik.

Het is belangrijk om te weten dat de cv negatief gestuurd wordt. In de handleiding wordt uitgelegd hoe dit aan te sluiten. De 2 draden voor open en dicht (bij mij wit en wit/zwart) sluit je aan op de stekkers achter het schoppaneel bestuurderszijde.

Blauwe stekker Pin 8 wit/blauw is open
Bruine stekker Pin 2 zwart/groen is dicht
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

* Aansluiten binnen verlichting. Je hebt nu nog 1 draadje over van de binnenverlichting. Als je deze aan massa legt gaat je binnenverlichting aan en je drukpomp lopen. Sluiten deze aan op:
Zwarte stekker pin 4 Blauw/bruine draad.

Stroomloopschema's ( ik heb gemerkt dat vaak de pinbezettingen niet kloppen helaas, meten is weten)
https://www.dropbox.com/s/4ukr80ueh4sdp ... ergr.pdf?m

© By Jochem Tuin 2013
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Howto: OEM elektrische ramen + CV inbouwen

Bericht door Rick-3L »

Afbeelding
Afbeelding

-Rick
Gebruikersavatar
Jaouad92
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:36
Echte naam: Jaouad
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 aug 2004
Kilometerstand: 200000
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Howto: OEM elektrische ramen + CV inbouwen

Bericht door Jaouad92 »

In het schema van de CV zie ik ook een geel/geelzwarte draad. Wat moet hier mee gebeuren?
Gebruikersavatar
-Ap-
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 874
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:03

Re: Howto: OEM elektrische ramen + CV inbouwen

Bericht door -Ap- »

Die moeten als massa fungeren.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Elektrische ramen + CV inbouwen (OEM)

Bericht door 3L-Dnadave »

ik heb na het lezen van je howto nog een paar vragen:
* Aansluiten binnen verlichting. Je hebt nu nog 1 draadje over van de binnenverlichting. Als je deze aan massa legt gaat je binnenverlichting aan en je drukpomp lopen. Sluiten deze aan op:
Zwarte stekker pin 4 Blauw/bruine draad.
welke kleur hoort dat draadje te zijn?
en moet dat draadje nou aan de massa of aan de zwarte stekker pin 4 blauw/bruin? dat is me uit deze tekst niet helemaal duidelijk.
die zwarte stekker blauw/bruin komt bij mij overigens terecht op pin 7 van de grijze stekker van de comfort module....het ziet er niet uit alsof daar wat tussen hoort
------------------------
Uiteindelijk hou je ook nog een aantal draden over vanuit de comfortmodule:
Groene stekker
pin 21 -> servo achterklep
De aansluitingen voor de servo zitten op de groene stekker van de comfortmodule:
pin 2 grijs/groen
pin 18 groen/grijs
deze 2 quotes spreken elkaar een beetje tegen?
het lijkt mij logisch dat die pin 2 en 18 inderdaad voor de servo achterklep zijn, want die kabels lopen voorbij de passagiersdorpel naar achteren.
verder hou ik dan inderdaad nog wel die pin 21 over. die is bij mij groen/wit en wordt later wit blauw aan de passagierskant. ik heb geen idee wat ik met die kabel moet?
------------------------
Grijze stekker
pin 21 ->benzinepomp/airbag
deze pin 21 is bij mij geelgrijs , en liep rechtstreeks naar de zekeringkast, dus lijkt me een + ?
------------------------
Afbeelding
Op deze foto Hou je meerdere kabels vast :
rood wit
zwart
bruin (maar ik neem aan dat die bruin/rood is? )
roodgroen dik
roodgroen dik
roodzwart
zwart is niet echt een gebruikelijke kleur voor een + kabel toch?
ik heb helemaal geen zwarte kabel over , wel die geelgrijze waar ik het eerder over had waarvan ik vermoed dat die een + zou moeten zijn
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Elektrische ramen + CV inbouwen (OEM)

Bericht door Joch3m »

Kleur zou ik zo snel niet meer weten, de Zwarte stekker is die achter het schoppaneel bestuurderszijde
3L-Dnadave schreef:ik heb na het lezen van je howto nog een paar vragen:
* Aansluiten binnen verlichting. Je hebt nu nog 1 draadje over van de binnenverlichting. Als je deze aan massa legt gaat je binnenverlichting aan en je drukpomp lopen. Sluiten deze aan op:
Zwarte stekker pin 4 Blauw/bruine draad.
welke kleur hoort dat draadje te zijn?
en moet dat draadje nou aan de massa of aan de zwarte stekker pin 4 blauw/bruin? dat is me uit deze tekst niet helemaal duidelijk.
die zwarte stekker blauw/bruin komt bij mij overigens terecht op pin 7 van de grijze stekker van de comfort module....het ziet er niet uit alsof daar wat tussen hoort
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Elektrische ramen + CV inbouwen (OEM)

Bericht door Joch3m »

Ik zou inderdaad voor pin 2 en 18 gaan aangezien er 2 draden nodig zijn voor het aansturen van de servo. Waar die pin 21 voor is zou ik niet weten.
Uiteindelijk hou je ook nog een aantal draden over vanuit de comfortmodule:
Groene stekker
pin 21 -> servo achterklep
De aansluitingen voor de servo zitten op de groene stekker van de comfortmodule:
pin 2 grijs/groen
pin 18 groen/grijs
deze 2 quotes spreken elkaar een beetje tegen?
het lijkt mij logisch dat die pin 2 en 18 inderdaad voor de servo achterklep zijn, want die kabels lopen voorbij de passagiersdorpel naar achteren.
verder hou ik dan inderdaad nog wel die pin 21 over. die is bij mij groen/wit en wordt later wit blauw aan de passagierskant. ik heb geen idee wat ik met die kabel moet?
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Elektrische ramen + CV inbouwen (OEM)

Bericht door Joch3m »

Zover ik me het kan herinneren hoef je deze niet aan te sluiten, was meer ter informatie
Grijze stekker
pin 21 ->benzinepomp/airbag
deze pin 21 is bij mij geelgrijs , en liep rechtstreeks naar de zekeringkast, dus lijkt me een + ?
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Elektrische ramen + CV inbouwen (OEM)

Bericht door Joch3m »

Ik heb deze kabels allemaal op een plus aangesloten, het zou zo maar kunnen zijn dat die zwarte kabel geen enkele functie heeft, ik heb dat alleen nooit meer nagekeken.
Afbeelding
Op deze foto Hou je meerdere kabels vast :
rood wit
zwart
bruin (maar ik neem aan dat die bruin/rood is? )
roodgroen dik
roodgroen dik
roodzwart
zwart is niet echt een gebruikelijke kleur voor een + kabel toch?
ik heb helemaal geen zwarte kabel over , wel die geelgrijze waar ik het eerder over had waarvan ik vermoed dat die een + zou moeten zijn[/quote]
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Whit3L
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 mei 2014, 20:08
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 178000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Heerhugowaard

Re: Elektrische ramen + CV inbouwen (OEM)

Bericht door Whit3L »

Zwart is in veel gevallen een geschakelde +
Gesloten

Terug naar “Interieur en Dashboard”