Geluidsupgrade

Handleidingen en instructies over interieur en dashboard gerelateerde werkzaamheden zoals het plaatsen van een dashboardkastje, bekerhouder, stoelen schoonmaken, stoelen vervangen en de tellerunit aanpassen.

Moderators: atg, reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

How to: geluidsupgrade

Bericht door Nietsnut »

Mijn Lupo wordt momenteel voorzien van een verbeterde muziekinstallatie, hoe moet je zoiets zien?
* de autoradio is vervangen met een nieuwe
* de deuren dempen met Standardplast bitumen matjes
* luidsprekers in de deuren/dashboard laat ik even voor wat het is
* bouwen plaatsbesparende subwoofer
* eventueel toevoegen versterker(tje), indien blijkt dat de autoradio niet voldoende vermogen levert

Dit projectje is dus vooral arbeidsintensief en gelukkig zijn de kosten erg laag, deels doordat ik materialen gewoon op voorraad heb zoals een stukje hout dat over was van een vorig project. De luidspreker heb ik van een vriend gekregen en komt uit een Home Cinema set van Pioneer. Hij kocht iets beters en had de subwoofer (komplete kist) over. Ik heb de luidspreker, de aansluitterminal en de poort hiervoor aangewend. De oude behuizing ligt in de vuilnisbak ivm nieuwbouw.
In de loop van komende week hoop ik de rechter deur te voorzien van dempingsmatjes en wellicht kan ik alvast een luidsprekerdraad naar achteren trekken. Ik heb nog wat metertjes van het merk Stinger liggen uit een vorige auto (2006 Seat Leon) die ik hiervoor kan gebruiken.

Ik rij zeker 10 uur per week in deze auto vandaar dat ik ervoor wil zorgen dat het geluid lekker klinkt, zonder rammels en/of trillingen.

Tijdspad: ik heb de ambitie om binnen 2 maanden alles af te hebben. Duurt dat lang? Ja best wel, ik heb daarnaast genoeg andere dingen te doen dus die tijd ga ik er ook wel voor gebruiken.

Kosten:
* autoradio Kenwood KDC-BT60, € 213 bij een onlinewinkel zie prijzen Kenwood KDC-BT60U
* 6 bitumen matjes, € 4,50 per stuk bij Ice-Xtra
* Pioneer 16cm subwoofer: gratis ivm gekregen, hout: gratis ivm voorraad uit mijn schuur, idem voor lijm en schroeven. Bekleding 15 euro ook bij Ice-Xtra.


Radio.............................€ 213
bitumen matjes...................- 27
bekleding..........................- 15 +
totaal:...........................€ 255

oud vervangen door nieuw:
Afbeelding
Afbeelding

deuren aanpassen:
bekleding uitbouwen
Afbeelding

kunststof weghalen om bij de binnenkant te kunnen komen
Afbeelding

dit is een dempingsmat van het merk Standardplast. Dynamat kan ook, is hetzelfde maar kost veel meer.
Afbeelding

gelijk het raammechanisme repareren, er is een aluminium pal afgebroken: aan de deurzijde zit het deel vast, aan de glasmechaniekkant is het felsrandje losgebroken. Het raam rammelt los in de deur (bij het sluiten van de deur) als het raam naar beneden is.Opgelost door aan de achterkant M6 draad er in te tappen en met een platte bout vastgezet.
Afbeelding

Hier zie je een stukje Standardplast bitumen mat zitten. De linker deur is tot nu toe gedaan en het verschil is duidelijk merkbaar: rechts trilt het plaatwerk en links niet.
Afbeelding

subwoofer: de radio zal het filterwerk voor z'n rekening nemen
Afbeelding
Afbeelding

ook enkele strips bitumen in de kist tegen het vibreren van het materiaal
Afbeelding

de Pioneer luidspreker
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


bekleden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiekeboe!
Afbeelding

en weg istie! De draadjes die je ziet zijn door de vorige eigenaar professioneel aan elkaar 'gekroonsteend' dus dit moet er nog uit.
Er loopt nog geen nieuwe dikkere draad naar achteren toe, dat komt later. De sub ligt daarom ook in de schuur en niet in de auto (kan 'm toch nog niet aansluiten en gebruiken)
Afbeelding

enkele malen gewijzigd: tekst en plaatjes toegevoegd[/quote]



Momenteel zit er nog geen versterker tussen, de voorspeakers worden door de interne versterker gevoed (die niet meer dan 17W per kanaal levert > ja ik weet het, op het frontje staat 4 * 55W ofzo, dat klopt ook wel maar deze waarde krijg je alleen bij 14.4 volt boordspanning en 10% harmonische vervorming). Ik wil overgaan naar betere deurluidsprekers en die zullen een versterker nodig hebben. Ik ga voor een 4-kanaals waarvan er 2 kanalen brugbaar zijn tot 1 mono-kanaal (voor de sub). Het filteren doet mijn autoradio, ik kan de scheidingsfrequentie, hoog/laag doorlaat per kanaal, steilheid van het filter en fase (o en 180 graden) instellen met de autoradio.

Ik doe echter niet alles in 1 keer ivm kosten, en dat ik er de tijd niet voor heb.

In de Peugeot 106 van mijn vriendin heb ik ongeveer hetzelfde als in de Lupo, Kenwood Bluetooth radio (in de Peugeot direkt op de accu) alleen geen externe versterker en geen sub. Wel deuren gedempt met Standardplast, wel betere luidsprekers (13cm Compo-set van Audio System) en houten ringen waar de luidsprekers in gemonteerd zijn.

De tweeters heb ik in de Peugeot onderaan op de A-stijlen gezet om de onderlinge afstand van de tweeters en de midrange/bas units ten opzichte van de bestuurders-oren zo te maken dat ze relatief kleine afstandsverschillen krijgen. Dit is gedaan zodat er de minste tijdverschillen optreden tussen 'geluid verlaat luidspreker' en 'geluid komt in oor terecht' om een zo goed mogelijk stereobeeld te creëren.

zie ook:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kenwood KDC-BT8044U (model van 2008 of 2009, iig de voorloper van mijn Lupo radio)
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gesloten

Terug naar “Interieur en Dashboard”