Knipperlichtrelais Lupo modificeren voor LED verlichting

Handleidingen en instructies over interieur en dashboard gerelateerde werkzaamheden zoals het plaatsen van een dashboardkastje, bekerhouder, stoelen schoonmaken, stoelen vervangen en de tellerunit aanpassen.

Moderators: atg, reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Knipperlichtrelais Lupo modificeren voor LED verlichting

Bericht door foppe »

Discussie over het modificeren van het knipperlichtrelais voor LEDverlichting doen we hier: http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=44&t=938

Deze Howto beschrijft het aanpassen van het knipperlicht relais t.b.v. led verlichting in het knipperlicht.
Wat wil het geval nl, zodra je ledverlichting plaatst, loopt er minder stroom. Hierdoor zal het relais denken dat er een lamp stuk is en zal zeer snel gaan knipperen.
De elektronica in het knipperrelais moet dus aangepast worden, het volstaat door het vervangen van een weerstand, om erbij te komen is alleen best een gedoe.

Het knipperlichtrelais zit geintegreerd in de knop voor het gevarenlicht. Als ik hier spreek over knop, relais knipperrelais etc, dan bedoel ik steeds hetzelfde.

Benodigdheden:
- torx schroevendraaier
- een goede zware soldeerbout
- desoldeerlint
- tinzuiger
- Nieuwe weerstand: 0,068 ohm http://nl.farnell.com/te-connectivity/rlp73n3ar068jte/resistor-r068-300ppm-2w/dp/2116449

Stap 1 het knippelichtrelais loshalen uit het dashboard
Het knop voor het gevarenlicht moet je eerst loshalen uit het dashboard. Iedereen die een radio kan inbouwen en uitbouwen kan dit prima doen, daarom heb ik er geen foto's van gemaakt.
Dit relais zit vast in het dashboard met een stalen klemmetje, even friemelen aan de binnenkant en hij zit zo los.

Stap 2 Demonteren
Dan heb je dit, nu moet ie open:
Afbeelding
Zo maak je hem open, de lippen aan de zijkant moet je naar buiten duwen.

Afbeelding

Afbeelding
Dit is hem van binnen, let alleen wel op de 2 cirkels, dit zijn veertjes en zitten los.

Nu halen we voorzichtig de drukknop eraf en de print wordt zichtbaar.
Afbeelding

Het zwarte ic'tje op de print zorgt voor het knipperen, Het is een 4063B van Atmel en heb de datasheet opgezocht.
In de datasheet van het IC staat dat een shuntweerstand van 18 milli-ohm wordt gebruikt, voor stroomdetectie. Hierbij komt een piepkleine spanningsval 63 milli-volt (0.063V).
Met leds is de stroom een stuk lager, en moet de weerstand verhoogd worden, om dezelfde spanningsval te houden. De shuntweerstand gaan we verhogen dus naar 68 milli-ohm.

Stap 3 het desolderen van de print
De volgende punten gaan we los solderen.
Afbeelding
LETOP, Dit is geen eenvoudige klus, want de print zit erg goed vast. Je hebt een goede professionele soldeerbout nodig, een goede Weller met een dikke punt bijvoorbeeld.
De print moet je goed warmstoken, zonder de print te verbranden.

Afbeelding
En dit is het losse printje, hier zie je goed hoe ik het printje op 5 punten losgesoldeerd heb.

Afbeelding
De shuntweerstand van 18 milli-ohm is inmiddels ook losgehaald, het is dat gebogen stripje naast de print.

De nieuwe weerstand is van het type SMD en wordt aangesloten tussen de 2 groene vlakken. We gaan nu met een horloge schroevendraaier de groene lak wegkrabben, op de plek waar de weerstand komt.
[foto gesoldeerde SMD weerstand]
Doe dit net zolang tot het koper zichtbaar wordt, nu kan de weerstand eenvoudig worden gesoldeerd.

Stap 5 Monteren
Het monteren is omgekeerde volgorde van hierboven en spreekt voor zich en leg ik verder niet meer uit.
Afbeelding
Hier is het relais weer gemonteerd en klaar voor gebruik.

Stap 6 Genieten van het resultaat
Als alles weer is ingebouwd, dan kan je rondom Cree leds probleemloos monteren. Ik heb ze er rondom in zitten en voor de meest felle gekozen. Hieronder zie je een paar filmpjes dat ik tijdens het testen heb gemaakt.
[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gesloten

Terug naar “Interieur en Dashboard”