De Audi A2 - deel 4

De Audi A2 3L in de media, publicaties in print / op TV / YouTube, you name it!
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

De Audi A2 - deel 4

Bericht door Johan »

Aankooptips Audi A2
De A2 is een bovengemiddeld goede auto.
Er zijn geen specifieke grote valkuilen.
Let op zoals je ook zou doen bij het kopen van elke andere occasion.
Hieronder een lijstje met vaker voorkomende typische A2-dingetjes.

Aandachtspunten bij alle A2 modellen:

-EGR gescheurd (geur uitlaatgassen in motorruimte)
-Expansievaatje koelvloeistof lek
-Vocht in koplampen
-Kentekenverlichting lek of defect (schroeven roesten, glaasjes worden bros)
-Ruimte op koppelstangen voorwielophanging ("klonk" op oneffenheden met ingestuurde wielen)

-Stabilisatorstang rubbers kunnen gescheurd of verschoven zijn (nakijken achter het voorwiel)
-Gebroken veren - stuur draaien bij stilstaande auto. Pas op bij metalige geluiden.
-Scheurtjes in de deuren boven de bovenste deurschanieren.
-Knakkende deurvangers
-Oliedruk sensor kan foutmelding geven

-Volumeknop origineel Audi Concert I radio kan defect zijn.
-Comfortregelapparaat kan defect zijn (fouten bij openen tankdop, centrale vergrendeling, elektrische ramen; vooral de eerste bouwjaren)
-Water onder klep in kofferruimte door kapotte ontluchtingskleppen achter achterbumper
-Microswitch kofferklep (opent/sluit onregelmatig)
-Microswitch portierslot (doet niet altijd mee met centrale vergrendeling)
-Softwareproblemen in BNS4.2 (TravelPilot DX) -> Update naar SW0060

-Klapperende leuningen van gedeelde achterbank door uitgesleten rubbers
-Temperatuurmeter dashboard valt uit of leidt eigen leven (sensor vernieuwen)
-Softlack o.a. ruitbediening, lichtschakelaar, airco beschadigt snel (m.u.v. allereerste modellen)
-Kunststof dorpels beschadigd door onkundig plaatsen van krik of hefbrug
-Zwaar bewegend ruitenwissermechanisme (roest). Een defecte wissermotor komt zelden voor.
-Glazen panoramadak (OSS) opent/sluit niet, niet volledig of onregelmatig. Dure reparatie, zeer weinig dealers hebben benodigde expertise, coulance mogelijk tot 10 jaar!


Modelgeschiedenis / facelift A2

De A2 heeft nooit een echte facelift gekregen. Gedurende de productie zijn enkele aanpassingen doorgevoerd. Een kort overzicht van de voornaamste wijzigingen:
Juni 2001
Zwarte kunststof bedieningselementen in interieur vervangen door Softlack. Is stukken mooier maar slijtagegevoelig. Herkenbaar door lichtere kleur.
Vervanging traditioneel ruitenwisserblad door Aerotwin wisser.
Modeljaar 2002
Wijzers van het instrumentenpaneel zijn altijd verlicht (bij eerdere versies zijn de wijzers alleen verlicht wanneer stadslicht of dimlicht aan).
Mei 2002
Vervanging dieselbijverwarming (Webasto) door elektrische bijverwarming.
Vervanging motortype AUA (losse bobine en verdeler) door motortype BBY (penbobines per cilinder) (alleen 1.4 benzine).
Introductie 1.6 FSI (motortype BAD).
Juli 2002
Vergroting brandstoftank van 34 liter naar 42 liter. (3L vanaf dit moment optioneel met 34 liter tank i.p.v. 21 liter tank.)
December 2002
introductie color.storm modellen (niet voor 3L modellen).
September 2003
Vervanging motortype AMF (Euro 3, gele milieusticker) door motortype BHC (Euro 4, groene milieusticker) (alleen diesels)
Oktober 2003
Vervanging gladde serviceklep (grille) door geribbelde versie.
Introductie 66 kW TDI (motortype ATL, Euro 4, groene milieusticker).

Algemene aandachtspunten bij aankoop A2 (3L):
• Let op laatste wissel distributieriem/spanrollen/waterpomp
• Onderhoudsboekjes aanwezig en kloppend (onderhoud bij Audi is te checken bij dealer a.d.h.v. chassisnummer; bel de garages bij twijfel)
• Logisch verloop km-stand (bijv. NAP). Bij sommige modellen kan de km-stand ook in motorcomputer worden opgevraagd, deze moet ongeveer stroken met de tellerstand.
• Check aan de hand van chassisnummer de historie
• Kijk of de schakelrobot (gangsteller) geen (weinig) speling heeft
• Kijk naar de productiedatum accumulator
• Alle sleutels (2x + reserve + kunststof label met sleutelnummer) aanwezig
• Neem desgewenst een expert mee voor een aankoop keuring
• Is de A2 zichtbaar schadevrij?

Algemene A2 specifieke verschillen bij aankoop:
1.2 TDI:
• Schakelrobot versnellingsbak
• Schoepenverstelling variabele turbo zit vast

1.4 Benzine:
• Olieverbruik
• Penbobines (BBY)

1.4 TDI (55 kW):
• Tussenkoeler (motorcode AMF)

1.4 TDI (66 kW):
• Schoepenverstelling variabele turbo zit vast
• Roest aan de remschijven achter

1.6 FSI:
• Penbobines
• Roest aan de remschijven achter


De Pur rubbers
De Pur rubbers onder de achterste veren zijn vaak ook versleten na zo'n 10 jaar.
Verwisseling hiervan kan eigenlijk iedereen. Achterkant aan beide kanten omhoog. De schokbrekers aan de onderkant losdraaien, bouten eruit, waardoor de as zakt. De veer komt nu ook vrij zodat je nu het PUR element kunt vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “Audi A2 1.2TDI algemeen / nieuws / weetjes / polls”