Riggard - doortuffen met die hap!
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggard
Vandaag de hele dag voor jan l-l aan de auto gewerkt.
Omdat de auto af en toe in de noodloop sprong (positive pressure deviation melding) besloten de turbo schoon te maken.
Loshalen ging prima, schoonmaken echter niet.
Om de schoepenverstelling schoon te maken moeten de helften van de turbo. Deze zaten echter zo muurvast dat ze gewoon niet los wilden. Kruipolie, wd40, hitte, niks mocht baten.
Omdat ik de auto nodig heb voor m'n dagelijks vervoer besloten ook niet teveel risico te nemen met de hamer & turbo omdat zoiets nogal makkelijk breekt, dus ik heb het splitsen maar opgegeven.
Op het Internet had ik nog wel wat gelezen over ovenreiniger, dat zou ook goed moeten werken voor de uitlaatkant omdat daar een of ander chemisch goedje in zit dat roet oplost. (inlaatkant kun je er niet mee doen, want het vreet ook alu weg.)
Hele turbo vol gespoten met ovenreiniger dus en af en toe het armpje bewogen. Ik moet zeggen dat het zeker werkt, op een gegeven moment ging het armpje super-soepel, alleen op het einde van de verstelling (zodat de turbo max druk levert) af en toe nog een wat stroef stukje, maar dat leek me niks significants.
Toen alles dus weer netjes en soepel bewoog de turbo weer teruggeplaatst. Eerst 30 min lopen schelden op die onderste olieleiding, wat een rotding is dat. Daarna ging het allemaal prima.
Nadat de auto weer in elkaar zat even voor een proefritje gegaan om alles goed door te blazen. Ik merkte wel dat de auto wat beter oppakte en de turbo iets minder gierde, maar op de snelweg na even volgas in z'n 3 op te hebben getrokken toch weer in de noodloop. GRMBL!
Omdat de auto af en toe in de noodloop sprong (positive pressure deviation melding) besloten de turbo schoon te maken.
Loshalen ging prima, schoonmaken echter niet.
Om de schoepenverstelling schoon te maken moeten de helften van de turbo. Deze zaten echter zo muurvast dat ze gewoon niet los wilden. Kruipolie, wd40, hitte, niks mocht baten.
Omdat ik de auto nodig heb voor m'n dagelijks vervoer besloten ook niet teveel risico te nemen met de hamer & turbo omdat zoiets nogal makkelijk breekt, dus ik heb het splitsen maar opgegeven.
Op het Internet had ik nog wel wat gelezen over ovenreiniger, dat zou ook goed moeten werken voor de uitlaatkant omdat daar een of ander chemisch goedje in zit dat roet oplost. (inlaatkant kun je er niet mee doen, want het vreet ook alu weg.)
Hele turbo vol gespoten met ovenreiniger dus en af en toe het armpje bewogen. Ik moet zeggen dat het zeker werkt, op een gegeven moment ging het armpje super-soepel, alleen op het einde van de verstelling (zodat de turbo max druk levert) af en toe nog een wat stroef stukje, maar dat leek me niks significants.
Toen alles dus weer netjes en soepel bewoog de turbo weer teruggeplaatst. Eerst 30 min lopen schelden op die onderste olieleiding, wat een rotding is dat. Daarna ging het allemaal prima.
Nadat de auto weer in elkaar zat even voor een proefritje gegaan om alles goed door te blazen. Ik merkte wel dat de auto wat beter oppakte en de turbo iets minder gierde, maar op de snelweg na even volgas in z'n 3 op te hebben getrokken toch weer in de noodloop. GRMBL!
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Riggard
Het kan inderdaad frustrerend zijn als je uren steekt in iets dat geen resultaat oplevert, daarom kan je deze klus beter overlaten aan een expert. Ik heb een ruilturbo voor je en dan kan jij de jouwe naar C&E in Amersfoort sturen, kan je in ieder geval blijven rijden en na afloop heb je een beter dan nieuwe turbo. En ik heb de ruilturbo weer terug natuurlijk.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Riggard
Vervelend inderdaad....maar met wd40 en ovenreiniger van buitenaf spuiten was het gedoemd te mislukken omdst je daarmee nooit op de plek van het probleem aankomt en het probleem misschien alleen maar groter maakt. Ook draait die turbo op tienduizenden toeren...dus hij moet perfect afgesteld zijn. Niet een klusje dat je zelf kan
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggard
Hetgeen meestal stroef loopt is de schoepenverstelling. Dat draait 0 toeren en mikt niet zo nauw. De cartridge is inderdaad iets waar je af moet blijven, maar mijn intentie was ook niet om daar zelf aan te komen, want die is in orde.3L-Dnadave schreef:Vervelend inderdaad....maar met wd40 en ovenreiniger van buitenaf spuiten was het gedoemd te mislukken omdst je daarmee nooit op de plek van het probleem aankomt en het probleem misschien alleen maar groter maakt. Ook draait die turbo op tienduizenden toeren...dus hij moet perfect afgesteld zijn. Niet een klusje dat je zelf kan
De kans op succes met ovenreiniger is aardig groot overigens, dus dat het gedoemd is te mislukken ben ik niet met je eens. Ik ben een ander forum tegengekomen waar de score nu rond de 90 succesvolle turboreparaties staat. Maargoed, het is jouw mening (De ovenreiniger heb ik zoals eerder gesteld er dus wel in gespoten, want ik had de turbo toch los.)
Blind opsturen en laten repareren kan uiteraard altijd. Maar ik vind het leuk om zelf te doen en hou van een uitdaging. Volgens mij is dat ook waar dit forum deels voor dient, om elkaar hierbij te ondersteunen. Uiteraard is het zo dat het wel eens mis kan gaan als je wat probeert wat je niet eerder gedaan hebt, maar daar kan ik prima mee leven, want daar leer ik van. Als het wel goed gaat voelt het des te beter.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Riggard
oo op die manier, nee dan heb je gelijk.....ik dacht dat je puur tegen het asje aan het spuiten was geslagen
zelf lekker klussen daar zijn we hier inderdaad gek op, vooral met feauto's
zelf lekker klussen daar zijn we hier inderdaad gek op, vooral met feauto's
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Riggard
Het grootste probleem (buiten een kapotte as of beschadigt schoepenwiel) is domweg roest. Dit krijg je er alleen uit door de turbo helemaal los te halen en mechanisch te reinigen. Wij gebruiken vaak de ultrasoonbak om de turbo los te maken.
Jos.
Jos.
- NicoTDI
- 3L Speurvriend
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
- Echte naam: Nico
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: GLD
Re: Riggard
Oehh, ik vind overreiniger wel gewaagd dat spul is echt chemisch
Handschakel = Probleemloos!
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggard
Moet zeggen dat het in het dagelijks gebruik gelukkig wel veel verschil maakt. Turbo pakt beter op en springt bij dagelijks gebruik ook niet meer in noodloop, dat was daarvoor wel anders. Alleen bij plankgas doortrekken in z'n 4 of 5 gebeurt het soms, maar daar kan ik mee leven.
Vanmiddag nog even een brillenvakje gemonteerd.
Als hobby-projectje via mp ook een defecte (lekke) gangsteller gescoord. Kosten 40 euro.
Die ga ik dus binnenkort op m'n gemak eens uit elkaar schroeven en voorzien van nieuwe pakkingen, o-ringen en seals. Foto's volgen Heb ik 'm nodig? Waarschijnlijk niet. Mijne is (net als de rest van het hydraulisch systeem) in 2009 compleet vernieuwd. Maar ik vind het leuk om wat te hobbyen, en voor dit geld kon ik het niet laten
Vanmiddag nog even een brillenvakje gemonteerd.
Als hobby-projectje via mp ook een defecte (lekke) gangsteller gescoord. Kosten 40 euro.
Die ga ik dus binnenkort op m'n gemak eens uit elkaar schroeven en voorzien van nieuwe pakkingen, o-ringen en seals. Foto's volgen Heb ik 'm nodig? Waarschijnlijk niet. Mijne is (net als de rest van het hydraulisch systeem) in 2009 compleet vernieuwd. Maar ik vind het leuk om wat te hobbyen, en voor dit geld kon ik het niet laten
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggard
Vandaag was de bakolie aan de beurt. De 17mm imbusjes zaten nogal vast, maar gelukkig deed een tik met de hamer op de imbussleutel wonderen.
Ander obstakel was dat de v-bakolie die ik gekocht had in een jerrycan zonder tuut oid zat. Die heb ik uiteindelijk met een 100ml(!) spuit overgeheveld naar de bak. Daarna alles weer gemonteerd.
Binnenkort nog even de motorruimte schoonspuiten, want het is nogal smerig/vettig. Daarna kan de bodemplaat er weer onder.
Ander obstakel was dat de v-bakolie die ik gekocht had in een jerrycan zonder tuut oid zat. Die heb ik uiteindelijk met een 100ml(!) spuit overgeheveld naar de bak. Daarna alles weer gemonteerd.
Binnenkort nog even de motorruimte schoonspuiten, want het is nogal smerig/vettig. Daarna kan de bodemplaat er weer onder.
- NicoTDI
- 3L Speurvriend
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
- Echte naam: Nico
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: GLD
Re: Riggard
Riggard schreef:Vandaag was de bakolie aan de beurt. De 17mm imbusjes zaten nogal vast, maar gelukkig deed een tik met de hamer op de imbussleutel wonderen.
Ander obstakel was dat de v-bakolie die ik gekocht had in een jerrycan zonder tuut oid zat. Die heb ik uiteindelijk met een 100ml(!) spuit overgeheveld naar de bak. Daarna alles weer gemonteerd.
foto/
Binnenkort nog even de motorruimte schoonspuiten, want het is nogal smerig/vettig. Daarna kan de bodemplaat er weer onder.
Slim gedaan met die spuit, ik heb meestal een stukje tuinslang met een trechter er op, werkt ook goed .
Handschakel = Probleemloos!
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: Riggard
Mooi hoor zo'n smeerkelder!
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggard
Vandaag wilde ik de bodemplaat weer monteren. Daarnaast had ik recent een beetje een trilling van links voor, alsof de aandrijfas/homokineet op aan het raken was. Daarom wilde ik de speling even checken. Àsg gepakt, Omhoog en omlaag was de speling acceptabel, van links naar rechts trok ik zo de aandrijfas uit de homokineet. ehrrrr Das niet handig.
Aandrijafashoes even losgehaald en gekeken hoe het zat, toen bleek al snel dat de borgring van de as naar de homokineet (op de splinebaan) gebroken was. daarnaast kwamen er ook wat knikkers uit. Stuk dus. Een beetje een tegenvaller, maar gelukkig tijdens stilstand en niet onderweg...
Meteen maar een hele aandrijfas besteld, want deze was van 30-06-2000, dus alleen de homokineet doen leek me niet oppertuun, want de tripode zal z'n beste tijd ook wel gehad hebben.
Morgen en overmorgen dus maar met de 205 naar het werk, van het weekend klussen. Rechtsvoor is recent gedaan dus ik weet gelukkig hoe het moet
Telt inmiddels wel redelijk op zo, laatste 10.000km;
Wiellager RV
Aandrijfas RV
Distributie
Oliewissel
Bakolie
Turbo Verwijderd & Roetvrij gemaakt
Oliedruksensor
Spanrol multiriem
(Aandrijfas LV)
Hoop dat ik binnenkort dan van het meeste wel weer even verlost ben.
Aandrijafashoes even losgehaald en gekeken hoe het zat, toen bleek al snel dat de borgring van de as naar de homokineet (op de splinebaan) gebroken was. daarnaast kwamen er ook wat knikkers uit. Stuk dus. Een beetje een tegenvaller, maar gelukkig tijdens stilstand en niet onderweg...
Meteen maar een hele aandrijfas besteld, want deze was van 30-06-2000, dus alleen de homokineet doen leek me niet oppertuun, want de tripode zal z'n beste tijd ook wel gehad hebben.
Morgen en overmorgen dus maar met de 205 naar het werk, van het weekend klussen. Rechtsvoor is recent gedaan dus ik weet gelukkig hoe het moet
Telt inmiddels wel redelijk op zo, laatste 10.000km;
Wiellager RV
Aandrijfas RV
Distributie
Oliewissel
Bakolie
Turbo Verwijderd & Roetvrij gemaakt
Oliedruksensor
Spanrol multiriem
(Aandrijfas LV)
Hoop dat ik binnenkort dan van het meeste wel weer even verlost ben.
- Bendert
- 3L Maat
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
- Echte naam: Martijn
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 498.400
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Groningen
Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!
Zo te lezen een hoop pech met de auto. Gelukkig kun je veel zelf. Dat drukt de kosten wel. Ik hoop ook voor je dat het voorlopig hier wel even bij blijft.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
- steevo
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
- Echte naam: Stevie
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 247.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!
Heel veel mensen hebben dit in het begin. Iedere 3L heeft zo zijn eigen kwalen. Maar als je eenmaal daar doorheen bent heb je een technische prima wagentje dat je veel plezier gaat opleveren.
Amen!
Amen!
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!
Ja, het zijn inderdaad geen unieke dingen, vrijwel allemaal bekende kwaaltjes. Ik ga er vanuit dat het meeste er toch minstens weer 150.000km probleemloos onder blijft zitten.steevo schreef:Heel veel mensen hebben dit in het begin. Iedere 3L heeft zo zijn eigen kwalen. Maar als je eenmaal daar doorheen bent heb je een technische prima wagentje dat je veel plezier gaat opleveren.
Amen!
Dat klopt inderdaad, en ik krijg reiskostenvergoeding van m'n werkgever, wat de totale kosten ook dekt. Totale kostenplaatje staat nog maar op 3500, inclusief aanschaf en extra set velgen, dus dat is niet extreem.Zo te lezen een hoop pech met de auto. Gelukkig kun je veel zelf. Dat drukt de kosten wel. Ik hoop ook voor je dat het voorlopig hier wel even bij blijft.
Jammer dat het alleen zo kort achter elkaar komt.
- Niek
- Goede 3L vriend
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
- Echte naam: Nicolaas Simon
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 368000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!
Moed houden! Mijn Luupmobiel staat ook een aantal noodzakelijke ingrepen te wachten die de kilometerprijs (ongetwijfeld) flink op zullen drijven. Maar als dat achter de rug is, dan heb je een zalig ronkende probleemloze 3L. En daar doen we het voor. Mogelijk dat in jouw geval zelfs het verbruik iets lager is geworden door alle verbeteringen c.q. ingrepen. Bonus!Riggard schreef:Ja, het zijn inderdaad geen unieke dingen, vrijwel allemaal bekende kwaaltjes. Ik ga er vanuit dat het meeste er toch minstens weer 150.000km probleemloos onder blijft zitten.steevo schreef:Heel veel mensen hebben dit in het begin. Iedere 3L heeft zo zijn eigen kwalen. Maar als je eenmaal daar doorheen bent heb je een technische prima wagentje dat je veel plezier gaat opleveren.
Amen!
Dat klopt inderdaad, en ik krijg reiskostenvergoeding van m'n werkgever, wat de totale kosten ook dekt. Totale kostenplaatje staat nog maar op 3500, inclusief aanschaf en extra set velgen, dus dat is niet extreem.Zo te lezen een hoop pech met de auto. Gelukkig kun je veel zelf. Dat drukt de kosten wel. Ik hoop ook voor je dat het voorlopig hier wel even bij blijft.
Jammer dat het alleen zo kort achter elkaar komt.
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland.
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!
Zo, vandaag kwamen ze de nieuwe aandrijfas brengen en die is er vanmiddag onder gegaan. Heb al wat ervaring, dus dat ging soepeltjes. Ondertussen ook nog lekker wat foto's geschoten, misschien dat ik nog eens een how-to'tje maak.
Kwam er wel achter dat de koppelingscilinder schommelt in voltage. Daar moet binnenkort dus ook maar even een nieuwe voor komen.
Nieuwe as:
Auto op het krikje (en bok uiteraard!)
Dan (zonder foto)
Wielen loshalen
Remklauw loshalen
Remschijf loshalen
Aandrijfas losdrukken:
Fusee losdrukken (ging gelukkig makkelijker dan rechts)
Stuurkogeltje los
Toen aandrijfas deel 1 eruit gehaald:
Klemring aan de bakzijde losgehaald, ashoes losgehaald en aandrijfas deel 2 losgehaald:
Kijkje in de 'sleeve' aan de bakzijde. Moet nog even schoon :P
Nieuw asje in de bak gestoken, klemringetje vast.
Zoals te zien heb ik de fusee dus los van de draagarm/fuseekogel en stuurkogel, daardoor kan deze opzij en schuif je de as zo in het wiellager:
Assembly is the reverse of removal.:
Klaarrrr! :D
Kwam er wel achter dat de koppelingscilinder schommelt in voltage. Daar moet binnenkort dus ook maar even een nieuwe voor komen.
Nieuwe as:
Auto op het krikje (en bok uiteraard!)
Dan (zonder foto)
Wielen loshalen
Remklauw loshalen
Remschijf loshalen
Aandrijfas losdrukken:
Fusee losdrukken (ging gelukkig makkelijker dan rechts)
Stuurkogeltje los
Toen aandrijfas deel 1 eruit gehaald:
Klemring aan de bakzijde losgehaald, ashoes losgehaald en aandrijfas deel 2 losgehaald:
Kijkje in de 'sleeve' aan de bakzijde. Moet nog even schoon :P
Nieuw asje in de bak gestoken, klemringetje vast.
Zoals te zien heb ik de fusee dus los van de draagarm/fuseekogel en stuurkogel, daardoor kan deze opzij en schuif je de as zo in het wiellager:
Assembly is the reverse of removal.:
Klaarrrr! :D
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!
Mooi werk man, maar inderdaad leuke garage zo
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- NicoTDI
- 3L Speurvriend
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
- Echte naam: Nico
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: GLD
Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!
Mooi dat je dat allemaal zelf kan! bespaard je een hoop geld.
Handschakel = Probleemloos!
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!
Zojuist proefritje gedaan, stuurt weer als een malle :D irritante trilling bij 130km/h is ook volledig weg.
Ik ben weer blij :D
Jammer dat onderweg de slang van de IC naar turbo nog losschoot, maar dat was gelukkig snel gefixt. Gaf wel een aardige sis/'klap'. (Trok 'm ff flink door in z'n 3 :P )
Ik ben weer blij :D
Jammer dat onderweg de slang van de IC naar turbo nog losschoot, maar dat was gelukkig snel gefixt. Gaf wel een aardige sis/'klap'. (Trok 'm ff flink door in z'n 3 :P )