Riggard - doortuffen met die hap!

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard »

Vandaag de hele dag voor jan l-l aan de auto gewerkt.
Omdat de auto af en toe in de noodloop sprong (positive pressure deviation melding) besloten de turbo schoon te maken.

Loshalen ging prima, schoonmaken echter niet.
Om de schoepenverstelling schoon te maken moeten de helften van de turbo. Deze zaten echter zo muurvast dat ze gewoon niet los wilden. Kruipolie, wd40, hitte, niks mocht baten.

Omdat ik de auto nodig heb voor m'n dagelijks vervoer besloten ook niet teveel risico te nemen met de hamer & turbo omdat zoiets nogal makkelijk breekt, dus ik heb het splitsen maar opgegeven.
Op het Internet had ik nog wel wat gelezen over ovenreiniger, dat zou ook goed moeten werken voor de uitlaatkant omdat daar een of ander chemisch goedje in zit dat roet oplost. (inlaatkant kun je er niet mee doen, want het vreet ook alu weg.)

Hele turbo vol gespoten met ovenreiniger dus en af en toe het armpje bewogen. Ik moet zeggen dat het zeker werkt, op een gegeven moment ging het armpje super-soepel, alleen op het einde van de verstelling (zodat de turbo max druk levert) af en toe nog een wat stroef stukje, maar dat leek me niks significants.

Toen alles dus weer netjes en soepel bewoog de turbo weer teruggeplaatst. Eerst 30 min lopen schelden op die onderste olieleiding, wat een rotding is dat. Daarna ging het allemaal prima.

Nadat de auto weer in elkaar zat even voor een proefritje gegaan om alles goed door te blazen. Ik merkte wel dat de auto wat beter oppakte en de turbo iets minder gierde, maar op de snelweg na even volgas in z'n 3 op te hebben getrokken toch weer in de noodloop. GRMBL!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard

Bericht door Nietsnut »

Het kan inderdaad frustrerend zijn als je uren steekt in iets dat geen resultaat oplevert, daarom kan je deze klus beter overlaten aan een expert. Ik heb een ruilturbo voor je en dan kan jij de jouwe naar C&E in Amersfoort sturen, kan je in ieder geval blijven rijden en na afloop heb je een beter dan nieuwe turbo. En ik heb de ruilturbo weer terug natuurlijk.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Riggard

Bericht door 3L-Dnadave »

Vervelend inderdaad....maar met wd40 en ovenreiniger van buitenaf spuiten was het gedoemd te mislukken omdst je daarmee nooit op de plek van het probleem aankomt en het probleem misschien alleen maar groter maakt. Ook draait die turbo op tienduizenden toeren...dus hij moet perfect afgesteld zijn. Niet een klusje dat je zelf kan
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard »

3L-Dnadave schreef:Vervelend inderdaad....maar met wd40 en ovenreiniger van buitenaf spuiten was het gedoemd te mislukken omdst je daarmee nooit op de plek van het probleem aankomt en het probleem misschien alleen maar groter maakt. Ook draait die turbo op tienduizenden toeren...dus hij moet perfect afgesteld zijn. Niet een klusje dat je zelf kan
Hetgeen meestal stroef loopt is de schoepenverstelling. Dat draait 0 toeren en mikt niet zo nauw. De cartridge is inderdaad iets waar je af moet blijven, maar mijn intentie was ook niet om daar zelf aan te komen, want die is in orde.

De kans op succes met ovenreiniger is aardig groot overigens, dus dat het gedoemd is te mislukken ben ik niet met je eens. Ik ben een ander forum tegengekomen waar de score nu rond de 90 succesvolle turboreparaties staat. Maargoed, het is jouw mening :auto-swerve: (De ovenreiniger heb ik zoals eerder gesteld er dus wel in gespoten, want ik had de turbo toch los.)

Blind opsturen en laten repareren kan uiteraard altijd. Maar ik vind het leuk om zelf te doen en hou van een uitdaging. Volgens mij is dat ook waar dit forum deels voor dient, om elkaar hierbij te ondersteunen. Uiteraard is het zo dat het wel eens mis kan gaan als je wat probeert wat je niet eerder gedaan hebt, maar daar kan ik prima mee leven, want daar leer ik van. Als het wel goed gaat voelt het des te beter.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Riggard

Bericht door 3L-Dnadave »

oo op die manier, nee dan heb je gelijk.....ik dacht dat je puur tegen het asje aan het spuiten was geslagen :)
zelf lekker klussen daar zijn we hier inderdaad gek op, vooral met feauto's :)
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
jos_br
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 315
Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Riggard

Bericht door jos_br »

Het grootste probleem (buiten een kapotte as of beschadigt schoepenwiel) is domweg roest. Dit krijg je er alleen uit door de turbo helemaal los te halen en mechanisch te reinigen. Wij gebruiken vaak de ultrasoonbak om de turbo los te maken.

Jos.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Riggard

Bericht door NicoTDI »

Oehh, ik vind overreiniger wel gewaagd dat spul is echt chemisch
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard »

Moet zeggen dat het in het dagelijks gebruik gelukkig wel veel verschil maakt. Turbo pakt beter op en springt bij dagelijks gebruik ook niet meer in noodloop, dat was daarvoor wel anders. Alleen bij plankgas doortrekken in z'n 4 of 5 gebeurt het soms, maar daar kan ik mee leven.

Vanmiddag nog even een brillenvakje gemonteerd.

Als hobby-projectje via mp ook een defecte (lekke) gangsteller gescoord. Kosten 40 euro.
Die ga ik dus binnenkort op m'n gemak eens uit elkaar schroeven en voorzien van nieuwe pakkingen, o-ringen en seals. Foto's volgen ;) Heb ik 'm nodig? Waarschijnlijk niet. Mijne is (net als de rest van het hydraulisch systeem) in 2009 compleet vernieuwd. Maar ik vind het leuk om wat te hobbyen, en voor dit geld kon ik het niet laten :grin:
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard »

Vandaag was de bakolie aan de beurt. De 17mm imbusjes zaten nogal vast, maar gelukkig deed een tik met de hamer op de imbussleutel wonderen.
Ander obstakel was dat de v-bakolie die ik gekocht had in een jerrycan zonder tuut oid zat. Die heb ik uiteindelijk met een 100ml(!) spuit overgeheveld naar de bak. Daarna alles weer gemonteerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort nog even de motorruimte schoonspuiten, want het is nogal smerig/vettig. Daarna kan de bodemplaat er weer onder.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Riggard

Bericht door NicoTDI »

Riggard schreef:Vandaag was de bakolie aan de beurt. De 17mm imbusjes zaten nogal vast, maar gelukkig deed een tik met de hamer op de imbussleutel wonderen.
Ander obstakel was dat de v-bakolie die ik gekocht had in een jerrycan zonder tuut oid zat. Die heb ik uiteindelijk met een 100ml(!) spuit overgeheveld naar de bak. Daarna alles weer gemonteerd.
foto/
Binnenkort nog even de motorruimte schoonspuiten, want het is nogal smerig/vettig. Daarna kan de bodemplaat er weer onder.

Slim gedaan met die spuit, ik heb meestal een stukje tuinslang met een trechter er op, werkt ook goed lolll .
Handschakel = Probleemloos!
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Riggard

Bericht door Don 3L Jose »

Mooi hoor zo'n smeerkelder!
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard

Bericht door Riggard »

Vandaag wilde ik de bodemplaat weer monteren. Daarnaast had ik recent een beetje een trilling van links voor, alsof de aandrijfas/homokineet op aan het raken was. Daarom wilde ik de speling even checken. Àsg gepakt, Omhoog en omlaag was de speling acceptabel, van links naar rechts trok ik zo de aandrijfas uit de homokineet. ehrrrr :angry-cussingblack: Das niet handig.

Aandrijafashoes even losgehaald en gekeken hoe het zat, toen bleek al snel dat de borgring van de as naar de homokineet (op de splinebaan) gebroken was. daarnaast kwamen er ook wat knikkers uit. Stuk dus. Een beetje een tegenvaller, maar gelukkig tijdens stilstand en niet onderweg...

Meteen maar een hele aandrijfas besteld, want deze was van 30-06-2000, dus alleen de homokineet doen leek me niet oppertuun, want de tripode zal z'n beste tijd ook wel gehad hebben.

Morgen en overmorgen dus maar met de 205 naar het werk, van het weekend klussen. Rechtsvoor is recent gedaan dus ik weet gelukkig hoe het moet ;)

Telt inmiddels wel redelijk op zo, laatste 10.000km;
Wiellager RV
Aandrijfas RV
Distributie
Oliewissel
Bakolie
Turbo Verwijderd & Roetvrij gemaakt
Oliedruksensor
Spanrol multiriem
(Aandrijfas LV)

Hoop dat ik binnenkort dan van het meeste wel weer even verlost ben.
Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door Bendert »

Zo te lezen een hoop pech met de auto. Gelukkig kun je veel zelf. Dat drukt de kosten wel. Ik hoop ook voor je dat het voorlopig hier wel even bij blijft.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
Gebruikersavatar
steevo
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
Echte naam: Stevie
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 247.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door steevo »

Heel veel mensen hebben dit in het begin. Iedere 3L heeft zo zijn eigen kwalen. Maar als je eenmaal daar doorheen bent heb je een technische prima wagentje dat je veel plezier gaat opleveren.

Amen!
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door Riggard »

steevo schreef:Heel veel mensen hebben dit in het begin. Iedere 3L heeft zo zijn eigen kwalen. Maar als je eenmaal daar doorheen bent heb je een technische prima wagentje dat je veel plezier gaat opleveren.

Amen!
Ja, het zijn inderdaad geen unieke dingen, vrijwel allemaal bekende kwaaltjes. Ik ga er vanuit dat het meeste er toch minstens weer 150.000km probleemloos onder blijft zitten.
Zo te lezen een hoop pech met de auto. Gelukkig kun je veel zelf. Dat drukt de kosten wel. Ik hoop ook voor je dat het voorlopig hier wel even bij blijft.
Dat klopt inderdaad, en ik krijg reiskostenvergoeding van m'n werkgever, wat de totale kosten ook dekt. Totale kostenplaatje staat nog maar op 3500, inclusief aanschaf en extra set velgen, dus dat is niet extreem.
Jammer dat het alleen zo kort achter elkaar komt.
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door Niek »

Riggard schreef:
steevo schreef:Heel veel mensen hebben dit in het begin. Iedere 3L heeft zo zijn eigen kwalen. Maar als je eenmaal daar doorheen bent heb je een technische prima wagentje dat je veel plezier gaat opleveren.

Amen!
Ja, het zijn inderdaad geen unieke dingen, vrijwel allemaal bekende kwaaltjes. Ik ga er vanuit dat het meeste er toch minstens weer 150.000km probleemloos onder blijft zitten.
Zo te lezen een hoop pech met de auto. Gelukkig kun je veel zelf. Dat drukt de kosten wel. Ik hoop ook voor je dat het voorlopig hier wel even bij blijft.
Dat klopt inderdaad, en ik krijg reiskostenvergoeding van m'n werkgever, wat de totale kosten ook dekt. Totale kostenplaatje staat nog maar op 3500, inclusief aanschaf en extra set velgen, dus dat is niet extreem.
Jammer dat het alleen zo kort achter elkaar komt.
Moed houden! Mijn Luupmobiel staat ook een aantal noodzakelijke ingrepen te wachten die de kilometerprijs (ongetwijfeld) flink op zullen drijven. Maar als dat achter de rug is, dan heb je een zalig ronkende probleemloze 3L. En daar doen we het voor. Mogelijk dat in jouw geval zelfs het verbruik iets lager is geworden door alle verbeteringen c.q. ingrepen. Bonus! :)
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door Riggard »

Zo, vandaag kwamen ze de nieuwe aandrijfas brengen en die is er vanmiddag onder gegaan. Heb al wat ervaring, dus dat ging soepeltjes. Ondertussen ook nog lekker wat foto's geschoten, misschien dat ik nog eens een how-to'tje maak.

Kwam er wel achter dat de koppelingscilinder schommelt in voltage. Daar moet binnenkort dus ook maar even een nieuwe voor komen.

Nieuwe as:
Afbeelding

Auto op het krikje (en bok uiteraard!)
Afbeelding

Dan (zonder foto)
Wielen loshalen
Remklauw loshalen
Remschijf loshalen

Aandrijfas losdrukken:
Afbeelding

Fusee losdrukken (ging gelukkig makkelijker dan rechts)
Afbeelding

Stuurkogeltje los
Afbeelding

Toen aandrijfas deel 1 eruit gehaald:
Afbeelding

Klemring aan de bakzijde losgehaald, ashoes losgehaald en aandrijfas deel 2 losgehaald:
Afbeelding

Kijkje in de 'sleeve' aan de bakzijde. Moet nog even schoon :P
Afbeelding

Nieuw asje in de bak gestoken, klemringetje vast.
Afbeelding

Zoals te zien heb ik de fusee dus los van de draagarm/fuseekogel en stuurkogel, daardoor kan deze opzij en schuif je de as zo in het wiellager:
Afbeelding

Assembly is the reverse of removal.:
Afbeelding

Klaarrrr! :D
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door Nietsnut »

Mooi werk man, maar inderdaad leuke garage zo :)
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door NicoTDI »

Mooi dat je dat allemaal zelf kan! bespaard je een hoop geld.
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Aandrijfastebarstuh!

Bericht door Riggard »

Zojuist proefritje gedaan, stuurt weer als een malle :D irritante trilling bij 130km/h is ook volledig weg.

Ik ben weer blij :D

Jammer dat onderweg de slang van de IC naar turbo nog losschoot, maar dat was gelukkig snel gefixt. Gaf wel een aardige sis/'klap'. (Trok 'm ff flink door in z'n 3 :P )
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”