Riggard - doortuffen met die hap!

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
Echte naam: Nico
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Breezand
Contacteer:

Re: Riggard - Koppelingetje, begint wat te worden!

Bericht door Gargamel »

Knap staaltje werk hoor, :clap:
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
Gebruikersavatar
steevo
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
Echte naam: Stevie
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 247.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Riggard - Koppelingetje, begint wat te worden!

Bericht door steevo »

Ja hier ook man. Geen idee wat je in het dagelijks leven doet... maar sleuten kan je prima zo te zien. Goed bezig bink! :dance:
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Koppelingetje, begint wat te worden!

Bericht door Riggard »

Nietsnut schreef:Een waterpomp en een imbus.
Dat was het inderdaad, imbusje 6 en een oliefiltersleutel.

Vandaag de stomp voor de aandrijf as aan de versnellingsbakzijde vervangen, gebonk (en geklonk met schakelen) is daarmee stukken minder geworden.
Oude bakstomp toonde weinig zichtbare slijtage, maar er zaten wel 2 onregelmatigheidjes in, blijkbaar is dat voldoende.

Gebonk is nu zo weinig dat ik nu hoor dat rechts ook aan de beurt is :smile:

Binnenkort dus ook de asstomp rechts vervangen, beide assen zijn al geweest. Gelukkig kosten die stompen maar 150 euro p/s :duhpompom:
Inmiddels heb ik er wel ervaring mee, dus vervangen is in 2 uurtjes gedaan. De assen van de luup van m'n vriendin beginnen er ook aan te komen, dus wordt een routineklusje.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Koppelingetje, begint wat te worden!

Bericht door Riggard »

steevo schreef:Ja hier ook man. Geen idee wat je in het dagelijks leven doet...
Praten over software ;) Dus ben af en toe blij als ik even met de handjes bezig kan :grin: Gelukkig met de luup geen tekort aan werk :lol:
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Koppelingetje, begint wat te worden!

Bericht door Riggard »

Weer een wat uitgebreidere update;

Luupje staat inmiddels op 188k en is de laatste tijd vrijwel probleemloos, wat wel fijn is, gezien ik de auto als dagelijks vervoer gebruik.

Laatste update was de koppeling + aandrijfassen + bakstompen. Dat was ook wel een beetje het grootste onderhoud.
De bakstompen kregen nog wel een staartje, na het vervangen van de stomp rechts ging de keerring lekken, oke, alles weer los, nieuwe keerring erin.
Ook die ging weer lek. (Wrsch. combinatie van aftermarket onderdeel, iets te diep gemonteerd en geen silliconenvet)
Jeej, op naar poging 3. Oem keerring gehaald bij de vw (20 euro!) en silliconenvet bij de bouwmarkt. Dat weer gemonteerd en nu lekvrij :lol:

Verder ging m'n raammechanisme nog een keer stuk, gelukkig via -ap- een nieuwe geregeld.
Dat heb ik van het weekend gemonteerd tezamen met centrale deurvergrendeling, wat al even op de plank lag.

De origingele stoelen begonnen ook pijn te doen aan de rug, dus daarvoor VR6 stoelen gekocht. Ik had alleen zo'n mooi groen interieur, en dat vloekt nogal met zwarte voorstoelen.
Mijn vriendin heeft ook een groene luup, dus met haar de ruil gemaakt, ik haar zwarte interieur (waarvan ik de achterbank gebruik), zij mijn groene interieur.
Van dit:
Afbeelding
Naar dit:
Afbeelding

En uiteraard zitten de winterwielen er op met UP! wieldoppen, daarvan binnenkort even een foto'tje.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Koppelingetje, begint wat te worden!

Bericht door Riggard »

CV bij het bestuurdersportier werkte na een week al niet meer :lol: Daarnaast klemde het raam toch nog wat bij het dichtdraaien.
Vandaag dus maar weer even naar gekeken;
Afbeelding
Afbeelding
Kabelboom bleek nog wat te strak te zitten waardoor de connectoren los waren gegaan, die dus weer vastgemaakt en een tape'je eromheen. Werkt weer.
Raam ook meteen even afgesteld.

Verder kwam de ruitenwisser af en toe tegen de A-stijl, dus die ook maar even goed afgesteld.

En het totaalplaatje met winterwielen (+ Ranzigheid & Lupo van D-S)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Centrale vergrendeling, winterbandjes etc. :D

Bericht door Riggard »

Vandaag de lupo weer even door de basisinstellingen heen geloodsd, veel problemen met m'n laptop en Vag-Com, maar toen dat eenmaal werkte; waren de basisinstellingen een eitje :D Fijn om te weten dat alles nog steeds in orde is. Kan ik weer 30k tuffen.

Sowieso de laatste tijd vrijwel probleemvrij, de turbo is nog wat volgeroet, dus die moet er nog steeds een keer af en wisselen met de reserve die ik heb liggen, maar dat loopt niet zo'n vaart.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Centrale vergrendeling, winterbandjes etc. :D

Bericht door Riggard »

Gister is de auto voor de APK geweest, zonder aantekeningen doorgekomen. (goede monteur he :mrgreen: )

's Avonds heb ik de thermostaat gewisseld, want de temperatuur kwam niet boven de 66 graden. Toen meteen ook maar de turbo vervangen voor een helemaal schoongemaakt exemplaar, dat geeft me wat tijd om de huidige turbo rustig uit elkaar te trekken en na te kijken. Straks even een proefritje doen.

Zoals hier te vinden:
http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... 0&start=40

Heb ik wel al enige tijd last van een trilling bij het linkervoorwiel, ik heb echt -geen idee- wat het kan zijn, vrijwel alle logische zaken zijn uitgesloten; zoals te zien zijn ook vrijwel alle draaiende delen vervangen, is er geen speling op welke kogel dan ook en zie ik ook nergens wat schuren. Voor de zekerheid ga ik nog een keer de aandrijfas LV wisselen met een 2e hands exemplaar, mogelijk is er iets mis met de mijne. Een andere optie zou de bak zijn, maar dat zou ook raar zijn, de olie was prima.
luposuctie
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 331
Lid geworden op: 21 jan 2014, 21:48
Echte naam: Marcello
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 04 aug 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haarlem

Re: Riggard - Centrale vergrendeling, winterbandjes etc. :D

Bericht door luposuctie »

Hoi Richard,

Hoe heb jij jou thermostaat vervangen als ik vragen mag graag uitleg werkzijze ik wil het ook gaan doen :?: thanks

mooi dat jou auto weer is goed gekeurd ! ik heb trouwens ook zn trilling in mn lupo kan het ook maar niet thuisbrengen of vinden
pfff aandrijsassen vervangen en bakflensen geen verschil bak eraf geweest gereviseerd geen verschil pffstuurkogels zijn goed
banden zijn nieuw

waar ik nog aan zit te denken zij fusee kogel draagwarm rubbers, motorsteunen en schokdempers verder zou ik het niet weten!!

zullen we een keer in elkaars lupo s even gaan rijden kijken of wij zelfde probleem hebben :?: woon 15 min bij jou vandaan :grin:

groeten
Marcel
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Centrale vergrendeling, winterbandjes etc. :D

Bericht door Riggard »

luposuctie schreef:Hoi Richard,

Hoe heb jij jou thermostaat vervangen als ik vragen mag graag uitleg werkzijze ik wil het ook gaan doen :?: thanks

mooi dat jou auto weer is goed gekeurd ! ik heb trouwens ook zn trilling in mn lupo kan het ook maar niet thuisbrengen of vinden
pfff aandrijsassen vervangen en bakflensen geen verschil bak eraf geweest gereviseerd geen verschil pffstuurkogels zijn goed
banden zijn nieuw

waar ik nog aan zit te denken zij fusee kogel draagwarm rubbers, motorsteunen en schokdempers verder zou ik het niet weten!!

zullen we een keer in elkaars lupo s even gaan rijden kijken of wij zelfde probleem hebben :?: woon 15 min bij jou vandaan :grin:

groeten
Marcel
Hey,

Thermostaat was relatief simpel, het is alleen wel wat werk (uurtje of 1 a 2;
Plastic en de trui van de motor halen
V-snaar loshalen (en alle turbo/inlaatbuizen die ervoor zitten verwijderen)
- Spanner van de v-snaar terugspannen en blokkeren met een boortje (zit een speciaal gaatje voor)
3xm8 bout van de spanner los, dan kun je de spanner wegnemen
Bovenste bout dynamo verwijderen
Onderste bout dynamo losdraaien
De dynamo kan dan naar achteren (de voorkant van de auto)
Vervolgens heb ik het dopje van het kvs tankje losgehaald en onder de auto een slang van de KVS losgehaald zodat bijna alles eruit liep.
Ik dacht dat daarmee alles leeg was, blijkbaar moet je ook nog het e.a. uit de motor laten lopen, hoe dat moet weet ik niet, het kwam eruit bij het verwijderen van de thermostaat, gelukkig had ik de dynamo e.d. afgedekt met een doek.
Je kunt dan netaan bij de 2x10 boutjes die de kap van de thermostaat vasthouden. Deze moet je losdraaien, boven gaat prima, onder is een gebitch met een ratel, maar ik kwam ertussen.

Als dat los is is de montage het omgekeerde van demontage.
De nieuwe thermostaat terugplaatsen is nog ff tricky, ik heb de tuut die voor de thermostaat zit losgehaald van de slang, daar de thermostaat en rubber in gestoken en deze met een dunne schroevendraaier op z'n plaats gehouden en tegen het blok gedrukt, daarna heb ik de schroevendraaier weggehaald en zat alles op z'n plek. Lastige beschrijving, maar ik hoop dat je eruit komt.

Motortje komt nu weer netjes op temperatuur (ca. 87 graden) hiervoor bleef het hangen op 66 graden. Hopen dat het verbruik er ook beter van wordt.
luposuctie
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 331
Lid geworden op: 21 jan 2014, 21:48
Echte naam: Marcello
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 04 aug 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haarlem

Re: Riggard - Centrale vergrendeling, winterbandjes etc. :D

Bericht door luposuctie »

Hey Richard bedankt voor de duidelijke uitleg daar kan ik kunnen we wat mee .Andere opzie is voorfront eraf maar heb ik niet zn zin in.
mijn motor word niet warmer dan 70 dus lijkt op zelfde probleem als jij jou .Had jij ook een dubble thermostaat gekregen :?:

ik ga het van de week even doen denk ik sucses met de aandrijf as ;)
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Centrale vergrendeling, winterbandjes etc. :D

Bericht door Riggard »

luposuctie schreef:Hey Richard bedankt voor de duidelijke uitleg daar kan ik kunnen we wat mee .Andere opzie is voorfront eraf maar heb ik niet zn zin in.
mijn motor word niet warmer dan 70 dus lijkt op zelfde probleem als jij jou .Had jij ook een dubble thermostaat gekregen :?:

ik ga het van de week even doen denk ik sucses met de aandrijf as ;)
Voorfront eraf lijkt me totaal overbodig, het is wat priegelen, maar het is gewoon te doen.

Mocht je een keer een rondje in mijn lupo'tje willen rijden / ik in jouwe ben je welkom hoor.

Trillen lijkt nu weer iets minder te zijn. Mijn gok is dat het ergens in de (bevestiging van de) draagarm zit. Twijfel dus nog even over de aandrijfas, maar ach, leuk klusje.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Centrale vergrendeling, winterbandjes etc. :D

Bericht door Riggard »

Nog een paar foto'tjes van de aandrijfas & Basisinstellingen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Centrale vergrendeling, winterbandjes etc. :D

Bericht door Riggard »

Klein update-je
KMstand is inmiddels opgelopen naar 212500

Kort na het vervangen van de thermostaat ging de kachelradiator lek, ik gok dat het komt door ouderdom + grote termperatuurverschillen tussen warm/koud als de thermostaat open gaat, maar wie weet had het ook wel niks met elkaar te maken. Wel mooi kut, want het stonk als een bunzing en de ramen sloegen binnen een uur vet.

Lang uitgesteld, maar van het weekend dan toch maar het dash losgehaald. Geen rocketscience, maar wel 8u werk. heb het gespreid over de zaterdag en zondag gedaan. Fotos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanavond ook meteen maar weer een beurtje gedaan, olie + filter en basisinstellingen. Was even bang dat de auto niet door de basisinstellingen kwam, omdat Vag com op 'IGN. OFF' bleef staan, maar ik moest de pook in de tiptronic zetten, dom. :oops:
Laatst gewijzigd door Riggard op 01 sep 2015, 08:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Riggard - Kachelradiator.

Bericht door Nietsnut »

Volgens mij wordt dat de nieuwe trend voor 2016, allemaal de kachelradiateur vervangen :???:
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Riggard - Kachelradiator.

Bericht door 3L-Emiel »

Jeps... Maar denk dat het al de 2015 rage gaat worden.
Zaterdag as de kachel radiator van rob uit de auto halen..

Zal eens opletten hoelang het kost, met de ervaring die ik er inmiddels mee heb op gedaan.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Kachelradiator.

Bericht door Riggard »

3L-Emiel schreef:Jeps... Maar denk dat het al de 2015 rage gaat worden.
Zaterdag as de kachel radiator van rob uit de auto halen..

Zal eens opletten hoelang het kost, met de ervaring die ik er inmiddels mee heb op gedaan.
Ben benieuwd! Wond het opzich meevallen qua moeilijkheid, als je het wphb erbij hebt is eigenlijk alles vrij straightforward te vinden. Gaat wel veel tijd zitten in het netjes opruimen/sorteren van de gedemonteerde onderdelen.
Nietsnut schreef:Volgens mij wordt dat de nieuwe trend voor 2016, allemaal de kachelradiateur vervangen :???:
Als het niet nodig is zou ik het iedereen afraden ;)
Jeroenn
Benzinevriend
Benzinevriend
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 jan 2014, 23:00
Echte naam: Jeroen
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel

Re: Riggard - Kachelradiator.

Bericht door Jeroenn »

Wat kost een radiateur eigenlijk?
De Arosa van m'n vriendin begint ook naar KVS te stinken als de kachel aan staat en slaat helemaal dicht bij wat regen.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Riggard - Kachelradiator.

Bericht door 3L-Emiel »

Jeroenn schreef:Wat kost een radiateur eigenlijk?.
Volgens mij in de 20,30,40 euro.. afhankelijk van merk, type met of zonder bijverwarming.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Riggard - Kachelradiator.

Bericht door Riggard »

Jeroenn schreef:Wat kost een radiateur eigenlijk?
De Arosa van m'n vriendin begint ook naar KVS te stinken als de kachel aan staat en slaat helemaal dicht bij wat regen.
Heb een Valeo gekocht (zit er origineel ook in...) voor 30 euro.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”