Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> bruiloft mode

Geinige dingetjes, moppen, je frustratie etc. kan je hier kwijt.
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld

Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus --> velgen eronder!

Bericht door Willemvee »

Zijn er voor de kenner uiterlijke kenmerken waaraan je kunt zien dat het een koffiebus is?
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Contacteer:

Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus --> velgen eronder!

Bericht door 3L-Dnadave »

Willemvee schreef:Zijn er voor de kenner uiterlijke kenmerken waaraan je kunt zien dat het een koffiebus is?
Een Braziliaanse bedoel je ? :)
niet schrikken :) voor de importeur heb ik een 3L-style achtig modeljaar schema bestandje gemaakt....hieronder een kleine greep daaruit.

Ja die zijn er zeker. Het eerste waar je bij zo een bus naar kijkt zijn het aantal raampjes.

-Het is een 15 raam bus, dus met hoekruitjes achteraan. Vanaf omstreeks 1963 werd bij Duitse modellen de achterklep breder gemaakt, waardoor er geen ruimte meer was voor die 2 hoekruitjes. Alle bussen van na 1962 hadden dus een bredere achterklep, en die hoekraampjes verdwenen toen. Het maximale aantal raampjes (dakramen bij samba uitvoeringen niet meegerekend) was dan dus 13. Oftewel: het feit dat de bus 15 raams is, zou voor een Duitse bus per definitie betekenen dat de bus van vóór 1963 is. Bij Braziliaanse bussen was dit niet het geval, de hoekraampjes bleven bestaan. 15 raams Duitse bussen zijn vrij zeldzaam, misschien wel zeldzamer dan 21/23 raams samba bussen (die dus ook dakramen hebben). Zou je een samba dak conversie doen met een 15 raamse brazil bus, dan krijg je automatisch een 23 raams bus. het maximale.

En dan ga je verder kijken, okay, ouder dan 1963..... (als het een Duitse bus zou zijn). en dat is direct de grootste fout....een braziliaan bekijken alsof het een Duitse is. Veel autoliefhebbers lijken te vergeten dat er aan de andere kant van de wereld ook gewoon een volwaarde bus werd gebouwd.
Afbeelding
Kleuren
In Brazil gingen ze ook na 1967 nog tot 1975 door met de spijlbus, terwijl in Duitsland naar de baywindow bus werd overgegaan.
De leverbare bus kleuren voor Braziliaanse bussen hebben na 1967 de kleuren gevolgd die voor Duitse kevers en bussen na 1970 ook leverbaar waren.
Zo kan het dus zijn dat je een spijlbus uit Brazilie ziet met een kleur die eigenlijk bij de baywindow T2 geleverd werd.
Mijn bus is Marina Blauw, een kleur die in Duitsland bij 71-74 kevers gebruikt werd.
Front
De standard, oftewel non-deluxe modellen hadden vanaf omstreeks 1970 geen "echt" front embleem meer. Het embleem was in het front gestanst. Dit was enerzijds een kostenbesparing, maar wellicht ook tegen diefstal. De deluxe modellen met chrome trim hadden wel standaard een "echt" embleem.

De knipperlicht zijn van het 63-67 fish eye type. De chrome ring is "brazil" only, los van het glas, anders dan de Duitse knipperlichten waar het 1 geheel is.
Afbeelding
Achterklep + achterklep slot.
-Zoals hierboven werd gebruik gemaakt van de 55-63 achterklep (58) qua formaat.
-Er werd gebruik gemaakt van de oudere handgreep "T handle" (bovenste foto) , die gangbaar was van 1955-61 bij Duitse modellen.
- Daarentegen bevat de achterklep de ovale uitsparing (2e van boven linker foto) 1960-63
- 55-63 achterklep houder / scharnieren (bovenste foto 2e foto.
Afbeelding
Achterlichten
Braziliaanse spijlbussen hebben de 61-67 langwerpige/ovale achterlichten.

(onderste op foto)
Afbeelding
Motorklep + Motorklep slot
Een "brazillian only" achterklep met een "barndoor" achtige nummerplaat inkeping ondanks het post-barndoor formaat achterklep.

Er werd gebruik gemaakt van het moderne motorklep slot met drukknop. (onderste op foto)
Afbeelding
Zijkant
Het tankklepje heeft het 55-66 "church key" mechanisme (linker foto, boven).
De koelsleuven zijn 10 stuks, naar binnen gericht, zoals het 63-67 type (middelste foto, midden).

De achterste wielkast is van het 62-67 type, met de verstevigings-lip
Afbeelding

Bumpers
Er werd gebruik gemaakt van "brazilian only" `ribbed` US spec Bumpers, met afwijkende bevestiging van de achterbumper en een mix van vroege geperste bladen en aangepaste rails.

bij benadering komt de bumper het meest in de buurt van de 59-65 us spec bumpers
Afbeelding
Braziliaanse bussen hebben net als Australische en Zuid afrikaansse bussen geen M-plate codering zoals Duitse bussen deze wel hebben. De M-plate bij duitse bussen vertelt de eigenaar a.d.h.v codes welke opties en kleuren de auto origineel had toen de auto de fabriek verliet. Braziliaanse bussen hebben dit dus niet, maar wel een identificatie plaat welke aan het plafond aan de passagierszijde tegen de ventilatieschacht aan zit.
Af te lezen is: Chassisnummer, gewichten en type.
Afbeelding
Zijdeuren
vroege stijl "barndoor" type zijdeuren (onjuiste term)

55-58 hendels (2e van boven, linker foto) "ice pick"

50-60 "high top" scharnieren die ver uitsteken.

Een `brazil only` (oud type) sluitmechanisme, waarbij de slotpinnen zijn aangepast om in het moderne mechanisme in het chassis te vallen.
Afbeelding
Voordeuren
De voordeuren gebruiken 1958-63 deurhendels, met de spiegels op de 55-67 manier bevestigd. met 53-67 "in het midden" scharnierende tochtraampjes.
Afbeelding
- Stuurnaaf is veel hoger vanwege aangepaste (Jaren 70) Kever richting aanwijzer schakelaar
- Jaren 70 zwarte Kever schakelaars in het dashboard.
-Afhankelijk van uitvoering, vaak ontbrekende verwarming sleuven in dashboard.
- benzine meter is portugees
Afbeelding
motor is altijd 1500cc vanaf 1966
onderzijde, Hier is het meest gewisseld en gemengd met onderdelen. Bij het kopen/vervangen van nieuwe onderdelen zoals stuurstangen/handremkabels/fusees, remdelen etc, altijd het te vervangen onderdeel meenemen naar de onderdelenwinkel, en een zelfde onderdeel kopen. Niet afgaan op het bouwjaar.
verwarming, Bij standard modellen ontbreekt vaak de verwarming. Ook bij deluxe modellen kan de verwarming ontbreken. Er is dan geen verwarmingsbuis onder de auto aanwezig, en de dashboard sleuven ontbreken. Verwarming was niet hard nodig in Brazilië
minder roest?
Doordat Brazil busjes jonger zijn, zijn ze soms wellicht wat minder verroest. Maar vergeet niet: het blijft een land met een regenwoud.
Eigenaren en handelaars van Duitse busjes beweren wel dat het staal van Braziliaanse busjes slechter is. Maar vooraanstaande handelaren die echt met Braziliaanse busjes werken, zeggen juist het tegenovergestelde....dat Duits staal juist slechter is. Ook wordt beweerd dat de 70-75 Brazil busjes slechter staal hebben dan de oudere. Maar geen van deze beweringen wordt bewezen met aantoonbare testresultaten. En dat is dan natuurlijk ook verdomd lastig. Want het maakt nogal uit of je bus in de afgelopen 40 jaar zo....
Afbeelding
of zo...
Afbeelding
of zo
Afbeelding
bewaard is gebleven
of deze....dies ook leuk, halverwege takelen ze de bus met een helikopter uit het bos :)
[youtube][/youtube]
Bijzondere Braziliaanse varianten
Er waren ook combinaties van ramen en deuren leverbaar die in Duitsland of elders in de wereld niet leverbaar waren:
vreemd genoeg zijn de "sambas" nooit leverbaar geweest in Brazilië, wat gezien de term "samba" wel vreemd is voor een land als Brazilië. Maar dat terzijde....
Afbeelding
Na 1975 is gedurende enige tijd de zogenaamde T1,5 "splitbay" geproduceerd. Dat is een transporter met een baywindow (T2) front (dus 1 enkele grote voorruit), maar een T1/spijlbus achterzijde (met de meerdere kleine raampjes). Ook hadden deze T1,5's de modernere langwerpige achterlichten afkomstig van de T2. Deze zijn niet zo gewild buiten Zuid Amerika.
Afbeelding

kort samengevat:
Als je een braziliaanse bus bekijkt alsof het een Duitse bus is, dan is het een oud (<63) type bus met toch modernere achterlichten en front, en dan toch weer vroege stijl deur/klep hendels. en een handjevol "brazil only" kenmerken. Oftewel....een mix & match van jong en oude kenmerken, maar toch vooral oudere.

en nog wat leuke filmpjes en info over VW brazil:

Nb: De VW transporter staat bij VW intern bekend als Typ 2, aangezien de Kever de typ 1 is. In retrospect werden sinds de jaren 90 de verschillende generatie transporters onder verdeeld in T1 (spijlbus), T2 (baywindow), T3 etc. Dat zorgt voor verwarring omdat zowel Typ als Transporter met een T starten.

Volkswagen do Brasil Ltda. is een officiele tak van de Volkswagen groep, opgericht in 1953.

Transporters in Brazilie:
- 1950-1954 Import van 831 Duits geproduceerde T1's
- 23-3-1953 start assemblage van Duitse CKD-kits, fabriek Ruo do Manifesto
- 9-1956 start productie in nieuwe fabriek: Via Anchieta
1957; 50% Brazilliaanse onderdelen
1959; 71% Brazilliaanse onderdelen.
- 18-11-1959 start productie in nieuwe fabriek: Sao Paulo
uiteindelijk 95% Braziliaanse onderdelen.

productieaantallen naar jaartal:
1953-1956 552 + import 831 Duitse
1956-1958 onbekend
1959 8.383
1960 11.299
1961 16.315
1962 14.563
1963 14.428
1964 12.378
1965 13.114
1966 15.098
1967 21.172
1968-1975 onbekend

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend

Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> leuke bus inform

Bericht door Willemvee »

lolll
Gewoon ja had ook gekund...

Maar even serieus, die koffiebus is dus gewoon mooier dan de Duitse. Veel meer authentieke elementen. En gewoon soort van unieker hier in Europa.
Verder gaat het om het gevoel van het rijden in zo'n bus... Dat verschilt niet lijkt me.
Ik ben er zo langzamerhand wel vreselijk benieuwd naar aan het resultaat en ik wil er een stukje in rijden!
Klein stukje maar hoor...

Aan de sleutels van mijn wijnkelder hangt nu een rubberen spijlbus sleutelhanger...
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> leuke bus inform

ah leuk!!
29 Mei kan je er in rijden :) op de bruiloft.
En daarna is toch echt het plan dat we ermee naar jou gaan rijden om hem bij jou te laten spuiten!
Dus de kans is groot dat het niet bij een sleutelhanger blijft, maar dat de bus ook echt bij je wijnkelder komt te staan :)

de spuiter krijgt dan wel iets meer tijd dan 5 dagen btw.....en een uitgebreid bestandje met welke delen hij in welke kleur moet spuiten enzo...
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> Busje opgehaald!

Gisteren hebben we (=David, Rick en ik) de bus opgehaald bij proclassic met de nieuwe T5 van David. Al het slijp/las/aluplamuur/epoxyprimer werk is gedaan. Volgende stap wordt APK klaar maken (en wat leuke accessoires monteren). Oh, Marcello was er trouwens ook :) maar die moest tijdens het ophalen op de garage passen :p

zo stond ie er bij. alles nu in de epoxy
Afbeelding

de Lupo 3L accu zekeringhouder op zn plekje. voor alle nieuwe stroomverbruikers
Afbeelding

de montage gaten in het achterscherm zijn ook even met epoxy behandeld
Afbeelding

net als wat andere hoekjes
Afbeelding

ruimte tussen kniestuk en zijkant nu netjes dichtgeplamuur zodat het later 1 gladde boel zonder naden kan worden. geen idee of het zo hoort, maar ik vind het zo mooier
Afbeelding

Jack van proclassic poseerde er nog even bij
Afbeelding
op de trailer achter de T5 van David
Afbeelding
Afbeelding

Later weer afladen bij David
Afbeelding

op zn oude vertrouwde plekje
Afbeelding

nieuwe chrome asbak op zn plekje. Waarschijnlijk het enige klusje aan de hele bus wat probleemloos zal verlopen :p
De oude was overgespoten in blauw, maar een beetje chrome hier en daar, daar knapt de hele boel van op
Afbeelding

De radio (eerder gekocht in dit topic) deden we op zn plekje.
Helaas is het grote gat blijkbaar toch iets aangepast door de vorige eigenaar van de bus. Ik zal dus iets van een mooi afdekfrontje moeten maken om de loze 1cm weg te moeten werken.
Afbeelding

ik had mooie RVS delen gekocht om deze ellende te vervangen. helaas het verkeerde onderdeel, dus nu moet ik nog meer bestellen
Afbeelding

Daarna dronken David, Rick, Marcello en ik nog even een biertje in de bus :)
Afbeelding
Afbeelding

Oh, en Johan heeft een geweldig alternatief gevonden voor het ontbrekende paardenhaar in de ruimte tussen leer en veren in de banken
Afbeelding

en een filmpje dat de hele boel een beetje samenvat. Alle stukjes er tussenuit geknipt waar ik achter op het terrein reed zodat je me niet kon zien. Gefilmd door David en Rick.
Laten we vooropstellen: van al mijn km's heb ik 99,99% in een automaat gereden, dus ik ben geen handschakel expert.
Maar met een beetje moderne auto rij ik zo weg.
Deze bus daarentegen.....iiiiiis nog best een worsteling!
- Hij loopt te laag stationair en om hem dus aan te houden moest ik blijven gassen
- De handrem kan je heel lastig vastzetten, dus bij hellingproef moest ik hem blijven aantrekken, en aangezien deze diep onder het dashboard zit, kon ik niet tegelijkertijd uit de voorruit kijken
- Het schakelen moet ECHT afgesteld worden. Ik kon op deze parkeerplaats eindelijk eens verder dan zijn 1 en 2 schakelen, en het schakelen gaat nu ngo echt als roeren in een pan met tandwieltjes. niet zo gek ook....met een pook voorin, en een versnellingsbak achterin.
[youtube][/youtube]
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

vandaag wat kleine klusjes aan de bus gedaan.
maar ik ben er achter dat zelfs de kleinste klusjes die makkelijk lijken, toch verdomd lastig kunnen zijn bij een 40 jaar oude bus met onderdelen die niet 100% hetzelfde zijn als de Duitse bus vervangingsdelen die hier te koop zijn.

ik vond ergens tussen een hoop brazilliaans zand onder het dashboard nog een oude contactsleutel, origineel VW!
Afbeelding

het deurslot rechts is incompleet. Er mist een veer. Dit type slot is identiek aan de alleroudste "icepick" model deurhendels die je bij de oudste 50-63 busjes tegenkomt. Die onderdelen liggen niet voor het oprapen. dus die is in backorder besteld.
Afbeelding

frontje van laaddeur slotje weer netjes op zn plek
Afbeelding

middenbank er even uit.
wat denken jullie, past Paula hier met haar trouwjurk?
Afbeelding

Ruitensproeier installatie op de plek waar deze hoort. morgen verder aansluiten. Momenteel zat er helemaal geen ruitensproeier in. Aftermarket was er vroeger een handpompje beschikbaar. Maar deze is volledig elektrisch.
Afbeelding

De reflectoren van de achterlichten waren slecht. metname de linker. Die had ik nieuw gekocht, volledige lampunits meteen. en gelukkig maar. want Op de Braziliaanse units kreeg ik niks gepast.
Afbeelding
ik weet niet hoe ze ooit hebben verzonnen om de binnenkant van de oude lampunits niet reflecterend te maken?
Afbeelding
nog wat aanpaswerk door David
Afbeelding
nieuwe unit op zn plekje
Afbeelding

- originele (Braziliaanse) achterlampen: groter rubber, rubber alleen aan buitenzijde, opbouw, dus volledig aan de buitenkant gemonteerd, massastekkers bij lampjes.
- reproductie duitse achterlampen: kleiner rubber, rubber omvat binnen+ buitenzijde, en lamp is aan de binnenzijde gemonteerd, massa gaat (gek genoeg) via behuizing+schroefje.
gezien de staat van de behuizing wilde ik liever de nieuwe achterlichten compleet overzetten. Helaas was er alleen bij de linkerlamp een lelijke beschadiging op de carrosserie van de bus, die door de nieuwe rubbers niet meer wordt verhuld. Dat moet dus worden gladgetrokken bij het plamuur en spuitwerk. Een combinatie maken van brazilliaanse lamhuis + nieuwe reflector kon niet ivm diepte van het lampje en dikte van de reflector.

We kiezen er dus nu voor om de (aangepaste) nieuwe behuizingen te gaan gebruiken met de nieuwe rubbers. Foppe heeft er goede massastekkers op gelast, omdat het materiaal niet lekker pakte met solderen. En ik wilde gewoon een goede massa. Thanx fop!

na laswerk van fop
Afbeelding

en oja, er zit nu een spiegel rechts op
Afbeelding
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Bericht door Nietsnut »

Goed bezig kerel!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend

Bericht door Willemvee »

Wat gaat het allemaal snel zeg!
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Nou kerel, een reservesleutel hoef je tenminste niet aan te schaffen :grin:

Ik heb effe in je bus gezeten, maar het is een gaaf ding hoor. Gaaf project ook.

Er gaat alleen zeeën van tijd in zitten zeg.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Robbin
Kilometerstand: 410.000
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel

Bericht door Bresjee99 »

Hij wordt echt gaaf! :grin:
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend

Bericht door Willemvee »

De grootste klap krijg je als hij gespoten wordt. Dan gaat hij vlekkerig en opgelapt naar binnen en komt er in showroom-staat weer uit. Dat vind ik met zulke projecten altijd zo mooi...
Vandaag nog even een andere spuiter gesproken, die overigens ook erg goed bekend staat, en veel dichter bij zit.
Die raadde wel aan nieuwe raamrubbers te regelen. Want volgens hem is de bus echt helemaal strippen en het glas eruit halen wel echt een goed idee. Wat hem betreft zou hij de motor er ook uit laten halen bij de garage drie huizen ernaast. En de bus dan naar hem duwen. Dan kan hij overal goed bij, want ' afplakken betekent toch dingen niet raken' .
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Vandaag weer even verder geklust aan de bus :)

Ik begon met de achterlichten.
Maar ik ben bang dat ik hier gewoon een gevalletje "goedkoop is duurkoop" heb gedaan.
Ik ben namelijk niet tevreden met de pasvorm en kwaliteit van de rubbers die bij deze complete set zaten.
Voortaan bestel ik alleen nog maar bij Paruzzi en Kieft en klok, en nergens anders meer. Andere webwinkels bieden vaak ook goedkope dingen aan, maar vermelden daarbij niet of het A of B kwaliteit is. Kieft en klok heeft vaak beide, en zegt daar dan duidelijk bij of en zo ja waarom ze het B kwaliteit vinden. In het geval van de rubbers heeft het me gewoon veel gedoe gekost, en is het nog niet goed genoeg. gek genoeg zat er wel verschil tussen de 2 rubbers. Eentje was redelijk, de ander slecht. Daar heb ik nu 1 nieuwe van besteld. eens kijken wat het verschil gaat zijn....verschil is overigens 9 of 22 euro.

eigenlijk hoort de reflector in een kiertje van het rubber OP het rubber te komen. Maar door de slechte pasvorm kreeg ik hem er niet OP, maar wel omheen....waardoor de rest dus ook net niet lekker zit. Die lelijke indent wordt uiteraard later weggewerkt.
Afbeelding
het werkt wel prima
[youtube][/youtube]

Daarna ging ik naar de koplampen....nieuwe buitenunits met nieuwe H4 binnenunits, want de oude braziliaanse waren incompleet en met sealed beam illegaal in NL. ik zou er de RDW keuring niet mee doorkomen. "dit wordt een easy job" dacht ik nog. Nou niet dus.....Blijkbaar is de bolling van het front even nét een tikkeltje anders bij mijn bus, waardoor de repro Duitse koplampen nét niet lekker passen, en ondanks alle nieuwe rubbers etc gewoon toch een kier laten. Hoe veel ik ook afstelde. Ik kreeg het niet lekker. Dus ik ga nu de Braziliaanse en Duitse repro lampen door elkaar mixen tot een goede passende mix. Gaat helemaal goedkomen. Maar wel weer meer moeite dan gedacht, zoals bijna alles aan deze bus.

hier met vers rubbertje
Afbeelding
en de kier....en die wil je gewoon niet ivm roest en troep
Afbeelding

Toen hebben we de bus even op de brug gezet. Om te kijken naar die paar kleine APK puntjes aan de onderzijde.
Afbeelding
Conclusie:
- speling op de fusee.....prima op te lossen door de "vetnippel" even op te spuiten. GENIAAL SYSTEEM! eventjes vet erin, en hoppa, speling weg! hoe ze dat al in de jaren 50 bedachten....prachtig! Er is ook een nippel om het wiellager van nieuw vet te voorzien. primaaaa!
Afbeelding

Wat er verder aan de onderzijde moet gebeuren:
handremkabels bdz
stuurkogels bdz

en dat is het wel zo een beetje waarschijnlijk! hopen dat dat op rolletjes gaat....maar het zal wel weer niet.
want die handremkabels verschillen per bouwjaar, en met zo een Braziliaan weet je het maar nooit.
en die stuurkogels idem dito.

morgen doe ik wel wat inkopen voor de bus, omdat ik in het oosten ben. David gaat waarschijnlijk wat klussen aan de bus.
Zaterdag wordt wel een grote dag.

[youtube][/youtube]
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Willemvee schreef:De grootste klap krijg je als hij gespoten wordt. Dan gaat hij vlekkerig en opgelapt naar binnen en komt er in showroom-staat weer uit. Dat vind ik met zulke projecten altijd zo mooi...
Vandaag nog even een andere spuiter gesproken, die overigens ook erg goed bekend staat, en veel dichter bij zit.
Die raadde wel aan nieuwe raamrubbers te regelen. Want volgens hem is de bus echt helemaal strippen en het glas eruit halen wel echt een goed idee. Wat hem betreft zou hij de motor er ook uit laten halen bij de garage drie huizen ernaast. En de bus dan naar hem duwen. Dan kan hij overal goed bij, want ' afplakken betekent toch dingen niet raken' .
Juist! ik had ook al bedacht dat die raamrubbers nieuw moeten dan. Die zijn overigens niet zo duur.
Prima gelegenheid om meteen enkele zijramen te vervangen door pop-out exemplaren. We kunnen er 8 doen....maar de achterste 2 zijn dan vrij nutteloos aangezien je daar niet kan zitten.
Alle 8 zou 1500 euro kosten bij de allergoedkoopste webwinkel.
Dan ga ik denk ik liever voor 4 stuks van goede kwaliteit.

Wat betreft motor verwijderen....daar ben ik niet echt een fan van, als ik nog met de auto terug naar Nederland moet rijden. Dat doe ik dan liever zonder dat er aan de motor is gesleuteld, hoezeer de Hongaarse mensen ook vakmensen zijn. Bovendien: de motorrruimte is echt spik en span gespoten! Ik denk vrij recent in Brazil nog. Een tikkeltje kleurverschil aan de binnenkant van de motorruimte is te overzien als dat zou ontstaan.
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend

Bericht door Willemvee »

Niks zo gemakkelijk als de motor uit een volkswagen bus halen. Maar spick & span is natuurlijk oke.
BYM
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Kilometerstand: 300067km

Bericht door BYM »

Way to go ... en die motor eruit halen, volgens mij kan je daar weinig fout mee doen, maar is persoonlijk. Als je zo ver gaat met restaureren als je nu doet zou ik die laatste stap ook meenemen ;)

Overall goed bezig!!
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......

Mijn rekord: Afbeelding
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Ja maar we hebben het nu dus over de ruimte om de motor heen, die achter de motorklep verborgen zit, die superstrak in de lak zit, en volgens mij nog geen 6 maanden geleden al eens is gespoten. Wat voegt het nogmaals spuiten van zo een prima lak dan toe? Begrijp me niet verkeerd, als iets moet dan moet het. Maar het blijft een 40 jaar oude braziliaanse bus, het hoeft niet mooier dan concoursstaat te worden. Ik kan originele imperfecties ook wel waarderen bij zo een bus trouwens. Dingen mogen er best oud en gebruikt uit zien.
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend

Bericht door Willemvee »

if it aint broken, don't fix it.
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Robbin
Kilometerstand: 410.000
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel

Bericht door Bresjee99 »

Willemvee schreef:if it aint broken, don't fix it.
If it ain't broke, improve it!
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
atg
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: arjan
Productiedatum: 28 jan 2000
Kilometerstand: 225.000km

Bericht door atg »

If it aint broken break it so jou can ment it :mrgreen:
I've found my friends
There in my head
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Vandaag heeft David aan de bus gewerkt terwijl ik weg was. Conclusie: remvoeringen en trommels nog goed, maar handremkabels en remcilindertjes achter kapoet. David had wel moeite met de trommels los te krijgen, het was een afwijkende (grote) maat, en het zat erg vast :p maar het is hem gelukt :)

Ik had patiënten in het oosten van het land, dus kon er niet bij zijn. Wel kon ik dus eventjes langs mn favo winkel Kieft en Klok!
ik had namelijk de avond ervoor alvast wat klein spul besteld, en ik kwam de bestelling afhalen. Maar zoals altijd kwam ik terug met meer :p

Geïnspireerd door deze SUPER bijzondere en peperdure (maar niet te koop staande) volledig originele, niet gerestaureerde 23 raams BARNDOOR samba (bijzonderderder wordt het in busjeswereld niet) , die ooit gebruikt is als schoolbus in Griekenland, ging ik op zoek naar de lampjes die deze bus aan de zijkant had in plaats van waar ooit de Semaforen/pijlpinkers hadden gezeten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iets soortgelijks zijn deze:
Afbeelding
een echte accessoire uit de jaren 50/begin 60. als modern alternatief accessoire voor semaforen, want verlichting was veel moderner toendertijd.
Ik vond deze, en maakte een mooi prijsje met de heren van de winkel.
Er ontbreekt 1 rubbertje, dat maakt de set incompleet. Ze hadden ook een compleet setje volledig ongebruikt in doos. Die was niet te koop. Zo bijzonder is dit spul
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook vond ik een perfecte oplossing voor de lelijke open geul rondom de radio. Mocht ik gratis meenemen! even oppoetsen en het is als nieuw.
Afbeelding

er stond ook een hele mooie vakwagen, origineel zo geleverd in de jaren 60, met custom zijkant
Afbeelding

Ook kocht ik een origineel gebruikte lichtschakelaar met een nieuw zwart reproductie knopje erop. Deze gaan we gebruiken voor originele Hella Verstralers die mijn vader via marktplaats heeft gekocht. Komen voorop de US voorbumper zodra deze is gezandstraald.

mooi zo die koffers achterin
Afbeelding

nog wat blikken voor roestbehandeling van de bodem
Afbeelding

handremkabels, van een nieuw verbeterd prototype, ik mag hem uitproberen. staat nog nieteens in de webshop
Afbeelding

NOS (new old stock) , dus ongebruikte oude voorraad bosch ruitenwisserarmen + rubbers
Afbeelding

en nog wat rubbers, deurvilt en klein grut
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic / Humor / after hours / barpraat / Algemeen autonieuws”