Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> bruiloft mode

Geinige dingetjes, moppen, je frustratie etc. kan je hier kwijt.
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld

Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> APK klaar maken!

Bericht door Willemvee »

Ik kon geen modaal inkomen vinden uit eind zestiger, begin zeventiger jaren... Wel een overzicht vanaf 1970, omgezet naar euro's:

Jaar Bruto per jaar Bruto per maand Netto per maand Inwoners
1970 €5,500.00 €424.38 €305.56 13,032,000.00
1971 €6,500.00 €501.54 €361.11 13,266,000.00
1972 €7,000.00 €540.12 €388.89 13,330,000.00
1973 €8,000.00 €617.28 €444.44 13,438,000.00

Netto per vijf jaar een kwart erbij, dus als die trend er al was in de tien voorliggende jaren, zou iemand in 1960 150 euro in de maand hebben verdiend. Er zaten twee Duitse marken in een euro, dus dat komt neer op 300 mark per maand. En kijk dan eens naar de prijs van die lampjes:

Afbeelding

Bijna 10% van een maandloon inleveren voor twee knippertjes... We hebben het zo slecht nog niet... En je moet je voorstellen dat dit in een periode was dat iedereen toch ook wel graag een televisie in huis wilde halen voor een whopping 1000 gulden. Drie maandlonen voor een tv...
Afbeelding
Er zullen in die tijd echt niet veel mensen met een spijlbus echt hebben gezegd ' Das war mein wunsch!'
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Bendert
3L Maat
3L Maat
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel

Bericht door Bendert »

ik heb inmiddels een maandje niet meer op het forum gekeken, maar wat kan er veel gebeuren in een maand zeg. Fantastisch om te lezen hoe je de bus omtovert tot een juweeltje. Ga vooral zo door.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: David (op zn engels)
Kilometerstand: 384.000km
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Contacteer:

Bericht door 3L-Dnadave »

We hebben een rdw afspraak gemaakt! spann0nd !
Verslag van vandaag volgt later, samen met fop zijn we flink opgeschoten!

@ Willem, goed in perspectief gezet! Vooral als je bedenkt dat die lampjes van begin jaren 60/eind 50 zullen zijn
Echt peperdure accessoire :)
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
vwt2b
3L Buddy
3L Buddy
Echte naam: Rene
Productiedatum: 13 dec 1999
Kilometerstand: 260.000

Bericht door vwt2b »

niet gerestaureerde 23 raams BARNDOOR samba ........ Dat is een hele mond vol :cool: Het wordt iig geval een super mooi busje :clap:
Gargamel
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Echte naam: Nico
Productiedatum: 15 jul 2002
Kilometerstand: 202000
Kleur: Cedergroen - LK6Y
Brandstof: 100% biodiesel
Contacteer:

Bericht door Gargamel »

David, ik zat een tijdje in de rimboe, dus heb een hoop gemist zie ik. Gefeliciteerd met je aankoop, en dat het eind resultaat naar wens mag zijn. Nico
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend

Bericht door Willemvee »

En waarschijnlijk echt FUCKING zeldzaam David... Jij loopt er nu tegenaan, maar pffff. Als je dit gaat zoeken vindt je het nooit denk ik.
3L-Dnadave schreef: @ Willem, goed in perspectief gezet! Vooral als je bedenkt dat die lampjes van begin jaren 60/eind 50 zullen zijn
Echt peperdure accessoire :)
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Zo! Gister weer lekker aan de bus gewerkt! Samen met David, Foppe (+zoontje) en Robbin. En Wybren kwam ook nog langs (+ zoontje)

Dit is dus waar het Jokon lampje moet gaan komen. Met of zonder dat langwerpige onderplaatje dat ik er bij heb, dat beslissen we later.
Zonder is misschien wel strakker, maar origineel is het mét , maar dat is bedoeld voor pijlpinker bussen, en die heb ik toch niet....
Afbeelding

David was gister druk bezig geweest met de remmen, en maakte het klusje nu af met de nieuwe handremkabels die ik had meegenomen.
De trommelrem bout schijnt extreem lastig los te zijn gekomen. 3 man en een hefboom was er voor nodig geweest.
Afbeelding

Foppe en ik begonnen vol goede moed aan de bedrading. We waren van plan om alle draden die van voor naar achter lopen te gaan vervangen.
Dat zouden we in stappen gaan doen, beginnend met alle draden te labelen aan de voor+ achterzijde van de bus. daarna wilden we alles eruit trekken en los van de bus reproduceren.
Helaas bleek niet alles wat we gingen doormeten aan beide kanten van de bus makkelijk te vinden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
alle labeltjes...

luchtfilter weg, zodat de doorvoer van de hoofdstroom zichtbaar werd.
Afbeelding

Afbeelding

omdat ik de APK keuringsafspraak al heb gemaakt, en ik deze graag voor 5 Januari wil doen (omdat ik het dan druk met werk krijg) , besloten we om de planning even radicaal om te gooien:
- het compleet vervangen van de voor-achter bekabeling moet even wachten.
- voor nu is het prio dat de bus werkt, en door de keuring komt, en ruitensproeier stroom + 12v voor de verwarming heeft.
dus dat hebben we toen gedaan.
Foppe sloot de Lupo hoofd-zekeringhouder aan. De stroom komt nu direct van de accu eerst op de lupo houder met een 80A hoofd zekering. En vanuit daar gaat het verder naar de bus zekering houder, en naar de 4 nieuwe stroomgroepen op de lupo houder.
Afbeelding

Foppe + zoonlief in de bus
Afbeelding

Robbin (Bresje) in de bus
Afbeelding

En zo hangt alles er nu bij....alle nieuwe accessoire stroomgroepen bungelen kant en klaar, wachtend om een definitief plekje in het dashboard te krijgen.
links van het stuur komt de ruitensproeier knop links naar de ruitenwisser knop
en rechts van het stuur komt de verstraler verlichtingsknop naast de verlichtingknop, en daarnaast komt de 12V sigaretten plug.
en stroom voor de radio is ook geregeld.
Afbeelding
Afbeelding

Het deurslot/hendel waarvoor ik eergisteren een nieuw veertje had gekocht.......dat veertje was niet het goede type.
en nu blijkt dat er ook nog iets stuk is in dat slot.
kijk maar, het rood gearceerde gebied mist bij mij (dit is een foto die ik van het internet heb geplukt)
Afbeelding
dit deel van het slot zal ik dus ergens nieuw moeten scoren. Want het is dat afgebroken missende deel waar die veer (waar ik ook de juiste voor moet vinden) achterklemt
Afbeelding

1 van de ruitenwisser armen was afgebroken, nadat deze in Brazilie al eens was gerepareerd (lees gelast). Opzich wel grappig....In Nederland zouden we dat tegenwoordig nooit doen : een ruitenwisser arm lassen als deze breekt. We kopen gewoon een nieuwe. Maar in Brazilië doen ze dat toch anders.
Deze ruitenwisser armen + wissers zijn NOS (new old stock) van bosch en hebben dus 50+ jaar in een magazijn gelegen in de verpakking. Rubber is nog best goed.
Afbeelding

oja, en ik heb ook even de wieldoppen erop geklikt....maakt het gelijk veul mooier
Afbeelding

dat mooie radio frontje was trouwens nét niet goed....het grote centrale gat is te klein, en het randje is te dik voor wat we er mee van plan zijn. Dus as we speak is mijn vader daar druk mee aan het slijpen
Afbeelding

Het nieuwe achterlichtrubber heb ik nog even vergeleken met die andere nieuwe waarvan ik vermoedde dat het B kwaliteit was.
rechts nieuw A kwaliteit
links nieuw B kwaliteit
Afbeelding

en net als bij de koplampen, iets wat me bij de achterlichten nog niet was opgevallen: de nieuwe chrome randen van de lampen zijn dunner dan het origineel
Afbeelding

en dan krijg je dit .
links: nieuw lamp binnenwerk, nieuw rubber B kwaliteit waar de nieuwe B kwaliteit reflector niet lekker op past. Met nieuwe (te dunne) chrome rand
rechts: nieuw lamp binnenwwerk, nieuw rubber A kwaliteit waar de nieuwe B kwaliteit reflector beter, maar niet perfect op past, met oude , goede chrome rand.
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag ben ik verder gegaan met de koplampen samenstellen (originele Braziliaanse chrome ringen, maar met nieuw gereproduceerd binnenwerk)
Afbeelding
zo op het oog lijkt er geen verschil tussen beide ringen (links Duitse repro, rechts Braziliaans origineel)
Afbeelding
maar als je ze dan perfect uitlijnt en nog eens van dichtbij bekijkt dan zie je dit
Afbeelding
Wel verschil in lengte/ovaal dus!
Na een uurtje prutsen krijg je dan dit
Afbeelding
eind resultaat, een mix van oud en nieuw
Afbeelding
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

mn vader stuurde net deze foto....
hij is lekker bezig geweest om het radio frontje op maat te slijpen en schuren.
het vordert al aardig, maar het is nog nie klaar
Afbeelding
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km

Bericht door WouteLLL »

Je boft maar met zo'n vader. Het leuke van al dit soort deze klusjes is dat er later telkens herinneringen terugkomen als je naar de details van de bus kijkt als deze klaar is.

Ik snapte eerst niet helemaal wat er nou geslepen / geschuurd moest worden, maar dit is duidelijk. Goed bezig!
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Haha dank, maar het is ook onze gezamelijke bus he! Een vader/zoon projectje
Alleen heeft mn vader niet zoveel tijd als ik momenteel, maar op de achtergrond overleg ik alle keuzes met hem,
Binnenkort staan er wel 2 gezamelijke klusdagjes gepland, en er zullen er vast nog veel volgen

Probleem met de radio is dat het originele gat door de Braziliaanse eigenaar een beetje is verzaagd: niet zo erg dst er een heel nieuw deel in gelast moet worden, maar wel zodanig dst er een lelijke kier ontstaat als we de radio er zo achter monteren. Daar was dus dat sfdekplaatje voor. Helaas heeft dat plaatje een iets te klein gat, en is die opstaande rand iets te hoog.
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

haha grappig dat je Jorrit ook effe op de foto hebt gezet, dat heb ik helemaal niet gemerkt joh. :grin:

we gaan je kabelboom tzt eens goed aanpakken hoor, allemaal nieuwe bedrading leggen we erin, dan kan ie er weer 50 jaar tegen aan. ;)
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Gargamel schreef: en dat het eind resultaat naar wens mag zijn
Eind resultaat?
Dat is de komende 10 jaar nog niet in zicht hoor :p
One step at a time
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

foppe schreef:haha grappig dat je Jorrit ook effe op de foto hebt gezet, dat heb ik helemaal niet gemerkt joh. :grin:

we gaan je kabelboom tzt eens goed aanpakken hoor, allemaal nieuwe bedrading leggen we erin, dan kan ie er weer 50 jaar tegen aan. ;)

Ja joh! Jorit en ik hebben die ruitensproeiers gefixt, hardstikke goede hulp!

Kheb alle vertrouwen in de elektronica die we gaan vervangen. Maar gezien de tijdsdruk van de keuring hebben we de juiste keuze gemaakt om de huidige bedrading maar even te prepareren. Dan kunnen we het op ons gemakje doen. Het blijft wel hobby, dus het moet wel leuk blijven.
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

vandaag was ik heueueueuel eventjes bij de bus.
wel meteen die 2e ruitenwisser erop, en even getest of de boel eigenlijk wel werkt.....want bij aankoop van de bus maakte het een angstaanjagend geluid.

Ook heb ik zojuist WEER een bestelling gedaan bij kieft en klok.....allemaal kleine rubbertjes, fliebeltjes, dingetjes. Daar zit het gevaar in qua kosten, die kleine prutjes. Maar die maken het wel tot een solide geheel. Morgen ophalen. Er moet nu haast in komen ivm de RDW keuring.

overigens ga ik nog het hele land afbellen voor een linker spoorstang, want die lijkt nergens te krijgen momenteel. Maar dat gaat me vast lukken.

ik hoop dat morgen voor 12:00 de post komt met de nieuwe achterrem cilinders. Dan kan ik die smiddags meteen naar David brengen, die zit er nl. met smart op te wachten.

de wissers lopen niet helemaal synchroon ofzo. Maar dat is ook wel weer karakter :p
we gaan er toch niet mee in de regen rijden...het is eigenlijk alleen voor de keuring
[youtube][/youtube]
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend

Bericht door Willemvee »

Dat van die bedrading... Ik weet het niet hoor. Stel dat die bus afbrandt?
Het moet wel echt goed zijn!
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

ja precies, het moet echt goed zijn. Nu is het voldoende, maar niet goed genoeg voor de komende 10 jaar. metname de hoofdkabel beschermhoes is wat droog en heeft niet meer het eeuwige leven
Daarom gaan we dat na de RDW keuring rustig op ons gemak goed doen. Het was toch te ingrijpend om met de agenda van mij en foppe nog voor de keuring gedaan te krijgen.
dan zou het een haastklus worden, zou niemand er vrolijk van worden, en zou ik stress hebben met de vraag of alles voor de keuring wel weer terug gemonteerd is.
het moet uiteindelijk wel leuk blijven, het is een hobby

verder is alles gewoon (dubbel) gezekerd en zijn er geen aanwijzingen dat er nu echt gevaarlijke verbindingen ofzo zijn.. en is er overigens ook bar weinig brandbaar materiaal.....en er zit een brandblusser achter de bestuurdersstoel.
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend

Bericht door Willemvee »

Die brandblussers uit auto's stellen niks voor hoor. Pffff en leeg.
En het meest brandbare is je motor. Die loopt op benzine, niet al te schoon vrees ik, hand-choke, dus wat benzinedamp zal niet ongewoon zijn tijdens het starten en dat soort momenten. Dus achterin is het echt ultra-belangrijk dat het in orde is.

Afbeelding
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

ah zo een vaart gaat het nie lopen Willem. Het is echt zo slecht nog niet.

In other news: ik ben gister WEER bij kieft en klok geweest. want ik had toch een patient in de buurt.

De deurhendel links was kapot: er was een stuk van het binnenwerk afgebroken en er ontbrak een veertje. bij kieft en klok kon ik kiezen: een nieuwe repro van dit <55 icepick model met nieuwe sleutels enzo, mooi chroom voor 80 euro. Of een gebruikt model zonder sleutel voor 40. Daar gaat mijn vaste klanten korting dan nog vanaf. Ik had me voorgehouden om voortaan bij voorkeur gebruikte delen te kopen. die hebben namelijk gegarandeerd de juiste pasvorm, en het gebruikte uiterlijk past beter bij de rest van de bus. Zo een oud busje is nou eenmaal geen nieuwstaat ding.
zo gezegd zo gedaan, een gebruikte deurhendel van Duits fabrikaat. De hendel zelf is wel lelijk, maar die heb ik niet nodig. Ik wil namelijk een combi maken van duits en Braziliaans, om zoveel mogelijk origineel te houden en mn eigen sleutel te behouden
Afbeelding
beide deurhendels uit elkaar, links duits, rechts braziliaans
Afbeelding
als je dat door elkaar mixt, dan past alles precies, ondanks dat ze aan verschillende kanten van de wereld gemaakt zijn, en dan werkt alles weer
[youtube][/youtube]

ook KREEG ik een setje gebruikte maar juiste US model achterlicht glaasjes, deze gaan gegarandeerd gewoon goed passen, beter dan die repro dingen die gewoon te groot zijn
Afbeelding

nieuwe ruitensproeiers van het alleroudste type. veel betere kwaliteit dan wat ik bij de ruitensproeier set had gekregen, die viel van ellende uit elkaar, goedkope plastic meuk
Afbeelding

en verder nog wat rubbertjes en fliebels waar ik jullie niet teveel mee ga vermoeien
Afbeelding

alhoewel....er zit 1 rubbertje tussen dat op deze motorolie-condens pijp onderaan het motorblok gaat.
die mist nu namelijk. het is de bedoeling dat die damp een beetje eruit kan druppelen, maar met het pijpje zo open als nu gaat dat niet netjes. een rubbertje gaat dat voorkomen
Afbeelding

en ik heb deze onderste raamframes in RVS weten te bemachtigen. lastig leverbaar. Dit gaat die huidige vervangen die lelijk en afgebrokkeld zijn
Afbeelding
Afbeelding

mijn vader had deze PRACHTIGE jaren 50 hella verstralers op de kop getikt. Hier kan geen moderner type tegenop. wat een mooie dingen! Mooi chroom en groot@!
Afbeelding
Afbeelding
met hella merkje, en echt goede kwaliteit zwaar glas
Afbeelding
Afbeelding
de bedoeling is dat we ze zoals deze gaan monteren
Afbeelding

en het werk aan het radio frontje volgt gestaag
Afbeelding
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door Johan »

Komt toch stiekem een hoop bij kijken, bij je bus.
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

er kwam weer een pakketje binnen :)

bij de donkerblauwe oldtimer kentekenplaat is het verplicht om een landen plaatje/sticker te hebben.
dit vond ik een mooie oplossing
Afbeelding
en de remcilinders...
Afbeelding
Afbeelding
nieuwe sleutel
Afbeelding
die middag nog wat lampjes gekocht
Afbeelding
David en Emiel gingen lekker aan de slag met de remcilinders
Afbeelding
ik heb de achterlichten eindelijk gekregen zoal ik ze wilde:
1. nieuw repro binnenwerk
2. nieuw A kwaliteit rubber (binnen+buiten)
3. origineel (duits) gebruikte reflector
4. origneel (braziliaans) chrome ring
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
al het werk aan de koplampen finally paid off, het past!! met nieuwe ruitensproeiertjes
Afbeelding
Afbeelding
nieuw deurrubber passagiersdeur, nu valt de deur weer keurig stevig dicht
Afbeelding
nieuw cabine bank rubbertje....ik had er maar 3 vd 4
Afbeelding
oliedamp rubbertje op zn plek met een mooie slangklem
Afbeelding

Afbeelding

morgen staan denk ik de spoorstangen op de planning,
en de bumpers zijn klaar bij de poedercoater !!!
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic / Humor / after hours / barpraat / Algemeen autonieuws”