Zo! Gister weer lekker aan de bus gewerkt! Samen met David, Foppe (+zoontje) en Robbin. En Wybren kwam ook nog langs (+ zoontje)
Dit is dus waar het Jokon lampje moet gaan komen. Met of zonder dat langwerpige onderplaatje dat ik er bij heb, dat beslissen we later.
Zonder is misschien wel strakker, maar origineel is het mét , maar dat is bedoeld voor pijlpinker bussen, en die heb ik toch niet....
David was gister druk bezig geweest met de remmen, en maakte het klusje nu af met de nieuwe handremkabels die ik had meegenomen.
De trommelrem bout schijnt extreem lastig los te zijn gekomen. 3 man en een hefboom was er voor nodig geweest.
Foppe en ik begonnen vol goede moed aan de bedrading. We waren van plan om alle draden die van voor naar achter lopen te gaan vervangen.
Dat zouden we in stappen gaan doen, beginnend met alle draden te labelen aan de voor+ achterzijde van de bus. daarna wilden we alles eruit trekken en los van de bus reproduceren.
Helaas bleek niet alles wat we gingen doormeten aan beide kanten van de bus makkelijk te vinden

alle labeltjes...
luchtfilter weg, zodat de doorvoer van de hoofdstroom zichtbaar werd.
omdat ik de APK keuringsafspraak al heb gemaakt, en ik deze graag voor 5 Januari wil doen (omdat ik het dan druk met werk krijg) , besloten we om de planning even radicaal om te gooien:
- het compleet vervangen van de voor-achter bekabeling moet even wachten.
- voor nu is het prio dat de bus werkt, en door de keuring komt, en ruitensproeier stroom + 12v voor de verwarming heeft.
dus dat hebben we toen gedaan.
Foppe sloot de Lupo hoofd-zekeringhouder aan. De stroom komt nu direct van de accu eerst op de lupo houder met een 80A hoofd zekering. En vanuit daar gaat het verder naar de bus zekering houder, en naar de 4 nieuwe stroomgroepen op de lupo houder.
Foppe + zoonlief in de bus
Robbin (Bresje) in de bus
En zo hangt alles er nu bij....alle nieuwe accessoire stroomgroepen bungelen kant en klaar, wachtend om een definitief plekje in het dashboard te krijgen.
links van het stuur komt de ruitensproeier knop links naar de ruitenwisser knop
en rechts van het stuur komt de verstraler verlichtingsknop naast de verlichtingknop, en daarnaast komt de 12V sigaretten plug.
en stroom voor de radio is ook geregeld.
Het deurslot/hendel waarvoor ik eergisteren een nieuw veertje had gekocht.......dat veertje was niet het goede type.
en nu blijkt dat er ook nog iets stuk is in dat slot.
kijk maar, het rood gearceerde gebied mist bij mij (dit is een foto die ik van het internet heb geplukt)

dit deel van het slot zal ik dus ergens nieuw moeten scoren. Want het is dat afgebroken missende deel waar die veer (waar ik ook de juiste voor moet vinden) achterklemt
1 van de ruitenwisser armen was afgebroken, nadat deze in Brazilie al eens was gerepareerd (lees gelast). Opzich wel grappig....In Nederland zouden we dat tegenwoordig nooit doen : een ruitenwisser arm lassen als deze breekt. We kopen gewoon een nieuwe. Maar in Brazilië doen ze dat toch anders.
Deze ruitenwisser armen + wissers zijn NOS (new old stock) van bosch en hebben dus 50+ jaar in een magazijn gelegen in de verpakking. Rubber is nog best goed.
oja, en ik heb ook even de wieldoppen erop geklikt....maakt het gelijk veul mooier
dat mooie radio frontje was trouwens nét niet goed....het grote centrale gat is te klein, en het randje is te dik voor wat we er mee van plan zijn. Dus as we speak is mijn vader daar druk mee aan het slijpen
Het nieuwe achterlichtrubber heb ik nog even vergeleken met die andere nieuwe waarvan ik vermoedde dat het B kwaliteit was.
rechts nieuw A kwaliteit
links nieuw B kwaliteit
en net als bij de koplampen, iets wat me bij de achterlichten nog niet was opgevallen: de nieuwe chrome randen van de lampen zijn dunner dan het origineel
en dan krijg je dit .
links: nieuw lamp binnenwerk, nieuw rubber B kwaliteit waar de nieuwe B kwaliteit reflector niet lekker op past. Met nieuwe (te dunne) chrome rand
rechts: nieuw lamp binnenwwerk, nieuw rubber A kwaliteit waar de nieuwe B kwaliteit reflector beter, maar niet perfect op past, met oude , goede chrome rand.
Vandaag ben ik verder gegaan met de koplampen samenstellen (originele Braziliaanse chrome ringen, maar met nieuw gereproduceerd binnenwerk)

zo op het oog lijkt er geen verschil tussen beide ringen (links Duitse repro, rechts Braziliaans origineel)

maar als je ze dan perfect uitlijnt en nog eens van dichtbij bekijkt dan zie je dit

Wel verschil in lengte/ovaal dus!
Na een uurtje prutsen krijg je dan dit

eind resultaat, een mix van oud en nieuw