Het leek me niet meer dan logisch om, naast het constant lezen van dit forum, me ook een keertje voor te stellen. Mijn naam is Ali, bouwjaar 1987, en ben al een tijd fan van het kleine met-magnesium-verrijkte lupootje. Ik woon in het kleine en rustige Doorwerth (net naast Arnhem) en ben een computernerd pur sang (afgestudeerd aan UU in Business Informatics). Heb altijd veel kilometers gemaakt. Het laatste reisje was 13 duizend kilometer door de States (nouja, 12000 kilometer door de States en duizend door het prachtige Ijsland). En daarvoor 8 duizend kilometer naar de Noordkaap, in een Polo slowmotion.
Sinds enkele weken heb ik er ook eentje, in het zilver (geen idee of het "Moonzilver" is, moet op basis van de chassiscode de specs opvragen bij VW). Om precies te zijn, deze. Bij de aankoop (begin maart) zag de auto er precies zo uit (incl de velgen, haaienvin, verduisterde raampjes achter en foeilelijke achterlichten). De vorige eigenaar heeft de auto een kleine 7 à 8 maanden gehad. Een van van-origine in Nederland geleverde auto, met 175k km op de teller vond ik al vreemd, wetende dat in de jaren tot 2013 dit type autootjes veelvuldig gebruikt zijn als kilometervreters. Daarbij moet ik zeggen dat ie er goed uit zag, motorisch ie prima liep en in 2013 een bakrevisie heeft gehad (aantoonbaar). Heb het autootje immers gekocht om er liefde in te steken en er kilometers rijplezier voor terug te krijgen. Als computernerd-op-inhuur-basis maak ik namelijk redelijk wat kilometers, en daar gaat dit autootje me mee helpen. De eerste keer tanken (zonder te nippelen) heeft me 816 km ver gebracht (op 29,9 liter diesel) zonder achter vrachtwagens te hangen (gewoon 120, soms flink optrekken). Gemiddeld 3.8 op 100, zonder moeite te doen. En een paar dagen 183 (op de teller) op de Oberhausen straight gereden. Bijzonder!
Gezien het weer vandaag ben ik jullie de exterieur foto's van de Luup verschuldigd. Eerst moet ie weer even met de hand gepoetst worden en in de wax.
Wat ik inmiddels wel heb gedaan is het volgende:
- Alu velgjes er onderuit gehaald en vervangen met 155/65R14 bandjes en de originele magnesium velgen (die dingen zijn licht!)
- De achterlichten vervangen met de originele versies (helaas geen cambridge versies, misschien later een keer)
- Het tapijt en de banken te grazen genomen met een tapijtreiniger (zie foto's hieronder)
- Ontnippeld, dankzij het videootje van koning Tuneko (nooit meer "nippelen" !!!)
- Het koelvloeistof expansievat schoongemaakt (zie foto's hieronder)
- naar JB Autoservice om het schakelsysteem (preventief) te laten checken / onderhouden / instellen
- een grote beurt
En een enorme waslijst van wat nog moet gebeuren:
- aanschaffen bodemplaat, want zoals vaak het geval is, ontbreekt deze
- nieuwe bandjes (ben nog aan het onderzoeken welke stil en zuinig zijn)
- nieuwe geluidsisolatie onder de beschermdeksel (dat over de motor heen geklikt zit)
- distributieriem, waterpomp, oliepompketting
- wiellager RV
- koplampen polijsten (glaasjes zijn verweerd)
- vervangen/ repareren van het linker koplamp-verstelmotortje
- bekerhouders inbouwen (de hangende versie, duur of moeilijk te verkrijgen :( )
- vervangen van de krakende boxjes
- wellicht inbouwen van stoelverhoging van bestuurderstoel (of wellicht totaal andere stoelen die meer ondersteuning bieden)
- inbouwen van CV en het instellen van de klapsleutels (transponder etc.)
- weghalen van de balast-balken achterin
- wellicht verplaatsen van de accu naar achteren
- wellicht in(laten) bouwen van CC
- wellicht vervangen van het dashboard (inbouwen handschoenenkastje)
- wellicht inbouwen van armsteun (moet nog uitzoeken welke)
Stoeltje before

Stoeltje after

Viezigheid wat uit de stoelen komt

Expansievat before

Expansievat after

Het koelvloeistof was nog redelijk roze (wat er in zat)

Het expansievat o.a. dmv remreiniger schoongemaakt. Zo zag de remreiniger er uit nadat ik het eruit liet lopen

In de loop der tijd zal ik deze topic een beetje bij houden. Lijkt me leuk om tzt aan te schuiven bij een meeting, dus ik houd dat sub-forum in de gaten. Mocht iemand nog tips hebben a.d.h.v. de zaken die ik nog wil gaan uitvoeren, dan houd ik me aanbevolen!