Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Right on!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Niek
- Goede 3L vriend
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
- Echte naam: Nicolaas Simon
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 368000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Dave, dat is wel een zeer uitgebreide uitleg!3L-Dnadave schreef:Ze verdienen er niks aan hoorNiek schreef:6.725 x €90 = €605.250. Eén woord: KASSA.
Kan iemand aangeven hoeveel de luchtkwaliteit in Utrecht verbeterd is?
<KNIP>
Kortom : als ze voor al dat geld gewoon een elektrische stadsbus en een gratis fietsenproject waren gestatt, dan had dat meer effect gehad
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland.
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Dat heb je mooi gezegd David.
Typisch een voorbeeld hoe sommige beslissingen door gemeentes ondoordacht, onzinnig en geldverspillend zijn.
ik kan er zo nog wel een paar opnoemen.
Typisch een voorbeeld hoe sommige beslissingen door gemeentes ondoordacht, onzinnig en geldverspillend zijn.
ik kan er zo nog wel een paar opnoemen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Haha, leuk verhaal David. Kafka gelezen?
Denk niet dat de gemeente er financieel veel aan overhoud, maar dat hoeft ook niet. Groen slinks heeft 'hogere idealen' dan de meeste andere partijen... Maar zo bont als jij het beschrijft zal de organisatie rond het antidiesel beleid niet zijn opgetrokken. Alle gemeenten in NL hebben namelijk een forse bezuinigingsopdracht gekregen, dus geen extra toeters en bellen.
Treurig blijft dit beleid in Utrecht wel. Onze oude Lupootjes zijn zo veel schoner dan menig diesel uit de showroom.
Het was beter geweest om een maximum uitstoot in te stellen voor alle auto's. Waardoor je over een periode van bijv. vijf jaar afscheid had moeten nemen van dikke vervuilers, zoals Hummer's, roetende Mercedessen en soortgelijke wagens.
Op zich ben ik het wel eens met maatregelen die ten goede komen van onze gezondheid. Maar dan wel overwogen en niet dit beleid. Anders zou Utrecht ook per direct de verkoop van kant en klaar pizza's moeten verbieden. Te veel zout zorgt voor veel extra hartinfarcten en beroertes...
Denk niet dat de gemeente er financieel veel aan overhoud, maar dat hoeft ook niet. Groen slinks heeft 'hogere idealen' dan de meeste andere partijen... Maar zo bont als jij het beschrijft zal de organisatie rond het antidiesel beleid niet zijn opgetrokken. Alle gemeenten in NL hebben namelijk een forse bezuinigingsopdracht gekregen, dus geen extra toeters en bellen.
Treurig blijft dit beleid in Utrecht wel. Onze oude Lupootjes zijn zo veel schoner dan menig diesel uit de showroom.
Het was beter geweest om een maximum uitstoot in te stellen voor alle auto's. Waardoor je over een periode van bijv. vijf jaar afscheid had moeten nemen van dikke vervuilers, zoals Hummer's, roetende Mercedessen en soortgelijke wagens.
Op zich ben ik het wel eens met maatregelen die ten goede komen van onze gezondheid. Maar dan wel overwogen en niet dit beleid. Anders zou Utrecht ook per direct de verkoop van kant en klaar pizza's moeten verbieden. Te veel zout zorgt voor veel extra hartinfarcten en beroertes...
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Niek
- Goede 3L vriend
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
- Echte naam: Nicolaas Simon
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 368000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
...te beginnen bij het verbieden van tweetakt pizzabezorgscootertjes. Bedoel, als ze dan toch met het milieu bezig zijn...Hans schreef:Op zich ben ik het wel eens met maatregelen die ten goede komen van onze gezondheid. Maar dan wel overwogen en niet dit beleid. Anders zou Utrecht ook per direct de verkoop van kant en klaar pizza's moeten verbieden. Te veel zout zorgt voor veel extra hartinfarcten en beroertes...
(persoonlijk vind ik dit onzin, tweetakten geven blauwe rook en wij weten allemaal dat blauwe rook zorgt voor blauwe lucht. En blauwe lucht is wat we zien als de zon schijnt. Zo is het cirkeltje weer rond. )
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Kijk eens op: http://www.utrecht.nl/wet-openbaarheid-van-bestuur-wob/wob-verzoek/bericht/2014-419-wob-besluit-kosten-invoering-milieuzone/, hier valt uit op te maken dat er zeker € 781.000 besteed is voor personenwagens en € 846.000 voor vrachtwagens. Ergens valt me dat nog mee als je weet dat er maar een paar duizend dieselvoertuigen zijn die aan de gestelde uitsluitingscriteria voldoen.
Oftewel, dat geld kan terugverdiend worden waar normaalgesproken de politiek een oneindig bodemloze put is zal dit milieugedoe zichzelf terugverdienen. Gelukkig waait het nooit in Utrecht waardoor de binnenstad geschoond blijft van die paar oudere diesels die buiten het centrum rijden
En toen werd ik weer wakker:
http://www.dichtbij.nl/utrecht-en-leidsche-rijn/regionaal-nieuws/artikel/2849474/gemeente-verzwijgt-50-miljoen-aan-kosten-voor-de-milieuzone.aspx
De kosten zijn eerder tegen de € 50 miljoen...
Oftewel, dat geld kan terugverdiend worden waar normaalgesproken de politiek een oneindig bodemloze put is zal dit milieugedoe zichzelf terugverdienen. Gelukkig waait het nooit in Utrecht waardoor de binnenstad geschoond blijft van die paar oudere diesels die buiten het centrum rijden
En toen werd ik weer wakker:
http://www.dichtbij.nl/utrecht-en-leidsche-rijn/regionaal-nieuws/artikel/2849474/gemeente-verzwijgt-50-miljoen-aan-kosten-voor-de-milieuzone.aspx
De kosten zijn eerder tegen de € 50 miljoen...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Ik zei het toch : dat cup a soup apparaat voor op kantoor van utrecht alleen al heeft een ton gekost!!
Maarrre , lees dit eens! Geniaal!
http://www.autoblog.nl/nieuws/zo-ontwij ... echt-81425
Maarrre , lees dit eens! Geniaal!
http://www.autoblog.nl/nieuws/zo-ontwij ... echt-81425
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Naast alle eerdere berichten, ik was op de milieu grens op visite en zag dat in de vuile delen er geen plek vrij was, en voorbij het bordje voldoende parkeerruimte dus je verplaats het probleem.
Volgens de bewoner, hij liet hond uit was dit al maanden lang zo, en vermoedelijk daalde het aantal boetes sterk, iedereen weet het nu.
Maar de Poolse diesels, rijden gewoon naar binnen en die waren van eind vorige eeuw en kregen totaal geen boetes.
Verder liet hij me een camera zien die duidelijk vernield was, ja ook die kosten vind ik niet terug in eerdere verhalen.
Het kost veel en zal niets opleveren.
Hij denkt er over zijn Euro 4 spaardiesel in te ruilen voor Sjoemel diesel uit 2010 of jonger...
Hij wil de Lupo voor zwaardere Polo inruilen en die zuipt en vervuilde meer.
Het milieu zal er dus slechter van worden en hij reed maar enkele meters in de milieuzone, maar wegens parkeerprobleem op de randen, je moet wel.
Hij ging altijd op de fiets de stad in dus de besparing in uitstoot is negatief!
Volgens de bewoner, hij liet hond uit was dit al maanden lang zo, en vermoedelijk daalde het aantal boetes sterk, iedereen weet het nu.
Maar de Poolse diesels, rijden gewoon naar binnen en die waren van eind vorige eeuw en kregen totaal geen boetes.
Verder liet hij me een camera zien die duidelijk vernield was, ja ook die kosten vind ik niet terug in eerdere verhalen.
Het kost veel en zal niets opleveren.
Hij denkt er over zijn Euro 4 spaardiesel in te ruilen voor Sjoemel diesel uit 2010 of jonger...
Hij wil de Lupo voor zwaardere Polo inruilen en die zuipt en vervuilde meer.
Het milieu zal er dus slechter van worden en hij reed maar enkele meters in de milieuzone, maar wegens parkeerprobleem op de randen, je moet wel.
Hij ging altijd op de fiets de stad in dus de besparing in uitstoot is negatief!
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
50 miljoen!?
Ik word gek!
Ik word gek!
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Niek
- Goede 3L vriend
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
- Echte naam: Nicolaas Simon
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 368000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Op Autoblog zag ik dat er camera-vrije sluiproutes de stad in zijn. Zie dit artikel http://www.autoblog.nl/nieuws/zo-ontwijk-je-de-milieuzone-in-utrecht-81425?comments=all#comments.
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Dus je kwam zomaar toevallig een lupo 3L rijder uit utrecht tegen die zijn hond uitliet ?A2rijder schreef:Naast alle eerdere berichten, ik was op de milieu grens op visite en zag dat in de vuile delen er geen plek vrij was, en voorbij het bordje voldoende parkeerruimte dus je verplaats het probleem.
Volgens de bewoner, hij liet hond uit was dit al maanden lang zo, en vermoedelijk daalde het aantal boetes sterk, iedereen weet het nu.
Maar de Poolse diesels, rijden gewoon naar binnen en die waren van eind vorige eeuw en kregen totaal geen boetes.
Verder liet hij me een camera zien die duidelijk vernield was, ja ook die kosten vind ik niet terug in eerdere verhalen.
Het kost veel en zal niets opleveren.
Hij denkt er over zijn Euro 4 spaardiesel in te ruilen voor Sjoemel diesel uit 2010 of jonger...
Hij wil de Lupo voor zwaardere Polo inruilen en die zuipt en vervuilde meer.
Het milieu zal er dus slechter van worden en hij reed maar enkele meters in de milieuzone, maar wegens parkeerprobleem op de randen, je moet wel.
Hij ging altijd op de fiets de stad in dus de besparing in uitstoot is negatief!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Dus, om een kort verhaal lang te maken...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Ik kom al 34 jaar in Utrecht en deze Lupo 3 liter rijder zit niet op het forum.
Leest het wel maar gewoon oude schoolvriend.
In mijn verhaal ging het niet om zijn Lupo Euro 4 auto maar eigenlijk om de parkeerproblemen die ze veroorzaken omdat alle 2000 en oudere nu net op de grens gaan staan.
Net als in vele gemeentes waar je van betaald naar gratis parkeren gaat, geeft dit hetzelfde effect.
Wel twijfelen mensen in Utrecht wat binnenkort de norm word en wanneer deze aangepast gaat worden als ze nu een diesel willen.
Er zijn vragen gesteld of ze enkele jaren van te voren de plannen willen bekend maken, word het als Antwerpen 2006 grens of Euro norm?
Als je nu je 2000 diesel of ouder wilt inruilen, welk bouwjaar moet je dan kopen?
Dat is de vraag die vele binnenstad bewoners willen weten voor ze deze slooppremie pakken en een andere kopen, en daar is nog steeds geen antwoord op.
Ik verwacht dat deze (geen 3Liter) Vrienden een LPG3 gaan kopen want die mogen wel ouder zijn.
Leest het wel maar gewoon oude schoolvriend.
In mijn verhaal ging het niet om zijn Lupo Euro 4 auto maar eigenlijk om de parkeerproblemen die ze veroorzaken omdat alle 2000 en oudere nu net op de grens gaan staan.
Net als in vele gemeentes waar je van betaald naar gratis parkeren gaat, geeft dit hetzelfde effect.
Wel twijfelen mensen in Utrecht wat binnenkort de norm word en wanneer deze aangepast gaat worden als ze nu een diesel willen.
Er zijn vragen gesteld of ze enkele jaren van te voren de plannen willen bekend maken, word het als Antwerpen 2006 grens of Euro norm?
Als je nu je 2000 diesel of ouder wilt inruilen, welk bouwjaar moet je dan kopen?
Dat is de vraag die vele binnenstad bewoners willen weten voor ze deze slooppremie pakken en een andere kopen, en daar is nog steeds geen antwoord op.
Ik verwacht dat deze (geen 3Liter) Vrienden een LPG3 gaan kopen want die mogen wel ouder zijn.
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
http://www.duic.nl/nieuws/gemeente-motie-milieuzone-heeft-geen-onmiddellijke-gevolgen-voor-utrecht/
Het college van B&W geeft zich niet zomaar gewonnen wat betreft de afschaffing van de milieuzone voor personenauto’s. De motie die afgelopen donderdag is aangenomen in de Tweede Kamer heeft nog geen onmiddellijke gevolgen voor Utrecht, dat het verbod wil omzeilen via gemeentelijke verkeersborden.
Utrecht heeft de milieuzone ingesteld op basis van de gemeentelijke bevoegdheid om een verkeersbesluit te nemen in het belang van het milieu en de rechtbank moet nog uitspraak doen over het ingestelde beroep tegen dit verkeersbesluit, zo stelt de gemeente.
Een gewijzigd Reglement voor Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) zou voor de gemeente als voordeel hebben dat de milieuzones voor vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s met hetzelfde milieuzonebord kunnen worden aangeduid. Wanneer gehoor wordt gegeven aan de motie dan is dat niet het geval. De situatie blijft dan voor Utrecht gelijk: voor personenauto’s en bestelauto’s wordt de milieuzone aangegeven met het C6 bord.
Verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk reageert op de ontstane situatie: “Wij vragen het Rijk al heel lang om eenduidig beleid. De gemeente heeft het Rijk gevraagd om aankondigingsborden langs de snelwegen, om verkeersborden en om gegevens van het RDW om mensen goed voor te lichten. Al deze faciliteiten ontbreken van Rijkswege. Dit terwijl ongezonde lucht op nummer 3 van de gezondheidsrisico’s staat, na roken en overgewicht. Er overlijden in Nederland jaarlijks 3.000* mensen door ongezonde lucht. In het publieke belang moet de overheid haar verantwoordelijkheid hierin nemen. Zo worden in Europa nieuwe, strengere normen gesteld voor de luchtkwaliteit om de gezondheid van mensen echt goed te beschermen. Gemeenten hebben daar ook een zware verantwoordelijkheid in, die wij in Utrecht nemen. De maatregelen die wij treffen zijn toekomstbesteding.”
Het college van B&W geeft zich niet zomaar gewonnen wat betreft de afschaffing van de milieuzone voor personenauto’s. De motie die afgelopen donderdag is aangenomen in de Tweede Kamer heeft nog geen onmiddellijke gevolgen voor Utrecht, dat het verbod wil omzeilen via gemeentelijke verkeersborden.
Utrecht heeft de milieuzone ingesteld op basis van de gemeentelijke bevoegdheid om een verkeersbesluit te nemen in het belang van het milieu en de rechtbank moet nog uitspraak doen over het ingestelde beroep tegen dit verkeersbesluit, zo stelt de gemeente.
Een gewijzigd Reglement voor Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) zou voor de gemeente als voordeel hebben dat de milieuzones voor vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s met hetzelfde milieuzonebord kunnen worden aangeduid. Wanneer gehoor wordt gegeven aan de motie dan is dat niet het geval. De situatie blijft dan voor Utrecht gelijk: voor personenauto’s en bestelauto’s wordt de milieuzone aangegeven met het C6 bord.
Verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk reageert op de ontstane situatie: “Wij vragen het Rijk al heel lang om eenduidig beleid. De gemeente heeft het Rijk gevraagd om aankondigingsborden langs de snelwegen, om verkeersborden en om gegevens van het RDW om mensen goed voor te lichten. Al deze faciliteiten ontbreken van Rijkswege. Dit terwijl ongezonde lucht op nummer 3 van de gezondheidsrisico’s staat, na roken en overgewicht. Er overlijden in Nederland jaarlijks 3.000* mensen door ongezonde lucht. In het publieke belang moet de overheid haar verantwoordelijkheid hierin nemen. Zo worden in Europa nieuwe, strengere normen gesteld voor de luchtkwaliteit om de gezondheid van mensen echt goed te beschermen. Gemeenten hebben daar ook een zware verantwoordelijkheid in, die wij in Utrecht nemen. De maatregelen die wij treffen zijn toekomstbesteding.”
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
en die ongezonde lucht word natuurlijk weer door de auto veroorzaakt.
en natuurlijk niet door de auto waar ze zelf inrijden.
tsja de auto he dat is de grootste vervuiler aller tijden , droom lekker verder.
en natuurlijk niet door de auto waar ze zelf inrijden.
tsja de auto he dat is de grootste vervuiler aller tijden , droom lekker verder.
- koozzie
- Nieuwe vriend
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 30 mar 2014, 23:35
- Echte naam: Koos Iestra
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 510.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Amersfoort
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
TNO heeft inmiddels waarden gepubliceerd voor wel toegelaten diesels, waarvan de NOx waarden 5x - 6x boven de testwaarden liggen: http://publications.tno.nl/publication/ ... R10083.pdf
Willemvee schreef:Contact opnemen met TNO om dit eens na te vragen? Beetje fact-checken? Ik zie dat namelijk nog niet voor me, dat ze even alle diesels voor Utrecht hebben getest.koozzie schreef: De Utrechtse milieuzone is gebaseerd op metingen van TNO van de uitstoot van auto’s in de praktijk.
En dat de conclusie dat er een datum is waarna ze in orde zijn, en een datum waarvoor ze niet deugden lijkt me helemaal kort door de bocht voor het TNO.
En als het een algemene test is die door Utrecht gebruikt wordt moet hij toch ook voor anderen in te zien zijn?
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Het is wel zo dat diverse 3L voertuigen, zowel de Lupo als de A2 met 1.2 Tdi motor op biodiesel vaak schoner zijn dan de Euro 5 diesels die wel de stad in mogen!
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
Utrecht mag milieuzone definitief houden - http://nos.nl/l/2157109
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Diesels van >15 jaar worden geweerd in centrum Utrecht
"Volgens de Raad van State heeft de gemeente de verschillende belangen goed tegen elkaar afgewogen en is het milieubelang met de maatregel gediend. Dat het gevolg voor het milieu mogelijk marginaal is, maakt volgens de Raad van State niets uit."Hans schreef:Utrecht mag milieuzone definitief houden - http://nos.nl/l/2157109
Leg dit eens uit, de geloofwaardigheid is toch ver te zoeken............triest.
Jos.