Vraag en aanbod staan flink onder druk op de EV markt. Gebruikt is ook erg lastig omdat een paar jaar terug bijna niemand interesse had. Renault Zoe en Nissan Leaf I zijn de meest geleverde exemplaren.Nietsnut schreef: ↑10 nov 2018, 16:35 Aha, het is een Zoe, ik heb niet veel verstand van nieuwe auto's merk ik. Vroeger wist ik ieder model en kon ze allemaal uit elkaar houden, maar dat is al 20 jaar verwaterd.
De 3L gaat uiteraard uitsterven, net zoals alle actuele spulletjes dat doen. Dat is voor mij ook reden om over te gaan op een BEV. Ik heb me ingetekend voor een Kia Niro EV maar heb geen idee wanneer dat geleverd wordt. Het zal wel ergens in 2019 worden en tot die tijd rijden we Passat en Mini thuis. De Mini gaat eruit en de Niro komt ervoor in de plaats. Wanneer de Passat aan vervanging toe is, over een jaar of 5 a 6, komt daar ook een BEV voor terug. Tegen die tijd ga ik wellicht ook verhuizen naar een huis met meer panelen - we hebben er nu 20 - waardoor we zelf de tank kunnen vullen, dat is dus heel voordelig rijden.
Erik's A2 3L (broertje erbij)
-
- 3L Makker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 okt 2018, 12:57
- Echte naam: Erik
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 01 jul 2001
- Kilometerstand: 235.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Brilliantschwarz, A2 - L1P9
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Ik denk dat de Hyundai Ionic - zoals Rob ook heeft - een hele polulaire tweedehands wagen gaat worden omdat de nieuwwaarde rond de € 35.000 is, hij is ruim; er kunnen 4 volwassen mensen in en de kofferbak is redelijk groot. Het bereik van +- 200 km gaat niemand moeilijk over doen want doorgaans rijden mensen minder dan dat.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Ik zal wel een dinosaurus zijn en binnenkort uitsterven...tot die tijd blijf ik nog even verder dieselen. EV vind ik nog geen optie. Actieradius, trekgewicht, uiterlijk. Nee ik ben nog niet om. Hybride zoals een Volvo V60 D6 vind ik wel mooi, maar met bijna 1900kg op diesel is het maandelijks de hoofdprijs voor de fiscus. Nee, de 3L en de S-max moeten nog even door tot er voor mij serieuze alternatieven zijn.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
- tiemen
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 21:56
- Echte naam: Tiemen Harte
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Hi,
Ik heb geen Lupo meer en wij werken beiden nu op fietsafstand.
De Seat Ibiza station voldoet maar kost geld als ie zo stil staat ( we gebruiken hem hoogstens drie keer in de week).
Een elektrische auto staat een stuk voordeliger stil en het zou helemaal handig zijn als we hem als thuis accu zouden kunnen inzetten als het salderen van opbrengst van de zonnepanelen stopt. Inmiddels worden tweedehands Nissan Leaf betaalbaar dus zit ik daar wel eens naar te kijken.
Het liefst wel een 30kwh versie.
In Utrecht doen ze al zoiets:
https://www.bright.nl/trends/artikel/3939556/slim-elektrisch-rijden-utrechtse-volksbuurt-toont-hoe-het-moet
Groet, Tiemen
Ik heb geen Lupo meer en wij werken beiden nu op fietsafstand.
De Seat Ibiza station voldoet maar kost geld als ie zo stil staat ( we gebruiken hem hoogstens drie keer in de week).
Een elektrische auto staat een stuk voordeliger stil en het zou helemaal handig zijn als we hem als thuis accu zouden kunnen inzetten als het salderen van opbrengst van de zonnepanelen stopt. Inmiddels worden tweedehands Nissan Leaf betaalbaar dus zit ik daar wel eens naar te kijken.
Het liefst wel een 30kwh versie.
In Utrecht doen ze al zoiets:
https://www.bright.nl/trends/artikel/3939556/slim-elektrisch-rijden-utrechtse-volksbuurt-toont-hoe-het-moet
Groet, Tiemen
Geen Lupo meer boehoeooohoeeee.
-
- 3L Makker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 okt 2018, 12:57
- Echte naam: Erik
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 01 jul 2001
- Kilometerstand: 235.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Brilliantschwarz, A2 - L1P9
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Je ziet dat er een categorie auotos met pakweg 40kWh ontstaat (leaf II, Zoe R90, Ioniq) en die halen 200-250km, en een categorie met 60-70kWh die 400km halen (kia Niro/Kona, Leaf 60, Tesla Model 3). Allemaal met snellaadoptie dus in een half uur grotendeels weer op te laden. Prijzen nieuw vanaf 30.000€ tot 60.000 voor de Tesla.Nietsnut schreef: ↑10 nov 2018, 17:30 Ik denk dat de Hyundai Ionic - zoals Rob ook heeft - een hele polulaire tweedehands wagen gaat worden omdat de nieuwwaarde rond de € 35.000 is, hij is ruim; er kunnen 4 volwassen mensen in en de kofferbak is redelijk groot. Het bereik van +- 200 km gaat niemand moeilijk over doen want doorgaans rijden mensen minder dan dat.
Inderdaad, meer accu heb je echt niet nodig. Kost alleen maar flink €€€. Als je thuis en op je werk een laadpaal hebt staan kom je nooit bij een snellader langs de snelweg. De wachttijd voor laden is dan eigenlijk nul...
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Let ook op het verbruik van de auto's, de Ionic is erg zuinig met 12kWh per 100km volgens mij, de Niro doet 14kWh en de nieuwe Audi Etron rond de 20!!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- 3L Makker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 okt 2018, 12:57
- Echte naam: Erik
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 01 jul 2001
- Kilometerstand: 235.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Brilliantschwarz, A2 - L1P9
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
De Zoe zou volgens ‘het boekje’ 13,3kWh/100 km moeten doen, maar ik heb de OBD-poort uitgelezen en over de 55.000 tot nu toe heeft ie toch 19-20 kWh/100km gedaan. Wie schrijft toch die ‘boekjes’? Een Tesla kun je makkelijk op 25kWh/100km krijgen en een iPace zit daar weer boven ~30kWh/100km. Dat is ook de grootste zuipschuit die je momenteel kunt kopen.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Mmmmmmmmm, das een hoog verbruik... Dan kom je met 22kWh accu niet ver.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
In deze gevallen is het prima inderdaad, het is dat ik steeds op andere locaties werk, en er niet altijd laadpalen staan, anders zou een kleine accu voor mij prima zijn.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- jos_br
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 22:33
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Zou het niet kunnen dat het verbruik van de Audi klopt t.o. da anderen? Ik weet wel wanneer ik met zo'n auto moet gaan rijden het verbruik een drastisch punt gaat worden. Ofwel, wat verbruikt die bij bijv. 170km/u? Ik weet uit ervaring dat dat met een Tesla een hachelijke onderneming is qua reikwijdte.
Jos.
-
- 3L Makker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 okt 2018, 12:57
- Echte naam: Erik
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 01 jul 2001
- Kilometerstand: 235.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Brilliantschwarz, A2 - L1P9
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Ga er maar van uit dat Tesla op dit moment met afstand de beste aandrijflijn heeft. Beste accu’s/laagste verbruik enz enz. Ze zijn inmiddels al 10 jaar aan het oefenen. Ik heb al van alles kunnen rijden en testen aan de lader. Alleen Hyundai komt in de buurt. En daarna Nissan.jos_br schreef: ↑11 nov 2018, 19:00Zou het niet kunnen dat het verbruik van de Audi klopt t.o. da anderen? Ik weet wel wanneer ik met zo'n auto moet gaan rijden het verbruik een drastisch punt gaat worden. Ofwel, wat verbruikt die bij bijv. 170km/u? Ik weet uit ervaring dat dat met een Tesla een hachelijke onderneming is qua reikwijdte.
Jos.
Jaguar heeft zn zaken nog niet op orde en alle andere merken zijn vooral goed in het genereren van persberichten. Neem Porsche. 2015 op de IAA een auto getoond en nog steeds geen auto te zien. Maarrrr volgens de (eigen) persberichten wordt hij gewéldig....ja hoor. Zonder enige ervaring gaan ze iedereen laten zien hoe het moet (sarcasme modus)
Maar hee, da’s mijn mening
-
- 3L Makker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 okt 2018, 12:57
- Echte naam: Erik
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 01 jul 2001
- Kilometerstand: 235.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Brilliantschwarz, A2 - L1P9
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Dat kan heel goed. Je moet alleen nooit meer accu kopen dan je écht nodig hebt. Vanwege de aanschaf, maar ook vanwege het gewicht en dus verbruik.
Die Niro is een prima auto voor zn geld. 60kWh voor een middenklasser waarmee je zonder laden 300 km rijdt. Per dag. Komt overeen met 50x5werkdagen = 75000km op jaarbasis.
- Jeroen
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 260.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Locatie: Haarlem
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
BEV??
Goedkoopste op marktplaats is 8500,-. Actieradius 120 - 150 km. Prijzen verder rond de 11000,-. Nieuwprijzen 35000.
Is Frankrijk voordeliger?
Wat me doet aanhaken is je stelling dat dit (eindelijk) een alternatief is voor 3L.
Instapprijzen liggen hoger, ook tov een aantal jaar geleden.
Geen MRB en minus op onderhoud zijn mooie plussen!
Afschrijving??
Die van 8500 is goedkoopste omdat de km stand 75000 is. Maar als je deze prijsstelling afzet tegenover jouw stelling dat een elektromotor 500k a 1miljoen mee moet gaan, dan is afschrijving op zoek naar een nieuwe balans. Ofwel lijkt me deze mp aanbieding nog berekend vanuit de gedachte dat de elektromotor afschrijft op een eindstand van 200.000km.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ren ... ousPage=lr
Goedkoopste op marktplaats is 8500,-. Actieradius 120 - 150 km. Prijzen verder rond de 11000,-. Nieuwprijzen 35000.
Is Frankrijk voordeliger?
Wat me doet aanhaken is je stelling dat dit (eindelijk) een alternatief is voor 3L.
Instapprijzen liggen hoger, ook tov een aantal jaar geleden.
Geen MRB en minus op onderhoud zijn mooie plussen!
Afschrijving??
Die van 8500 is goedkoopste omdat de km stand 75000 is. Maar als je deze prijsstelling afzet tegenover jouw stelling dat een elektromotor 500k a 1miljoen mee moet gaan, dan is afschrijving op zoek naar een nieuwe balans. Ofwel lijkt me deze mp aanbieding nog berekend vanuit de gedachte dat de elektromotor afschrijft op een eindstand van 200.000km.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ren ... ousPage=lr
-
- 3L Makker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 okt 2018, 12:57
- Echte naam: Erik
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 01 jul 2001
- Kilometerstand: 235.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Brilliantschwarz, A2 - L1P9
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Dat moet je niet te letterlijk nemen, geen 1-op-1 alternatief. Dat bestaat niet. Maar ik ken geen optie die dichter in de buurt komt. Daarom ga ik het avontuur aan.Jeroen schreef: ↑15 nov 2018, 19:46 BEV??
Goedkoopste op marktplaats is 8500,-. Actieradius 120 - 150 km. Prijzen verder rond de 11000,-. Nieuwprijzen 35000.
Is Frankrijk voordeliger?
Wat me doet aanhaken is je stelling dat dit (eindelijk) een alternatief is voor 3L.
Instapprijzen liggen hoger, ook tov een aantal jaar geleden.
Geen MRB en minus op onderhoud zijn mooie plussen!
Afschrijving??
Die van 8500 is goedkoopste omdat de km stand 75000 is. Maar als je deze prijsstelling afzet tegenover jouw stelling dat een elektromotor 500k a 1miljoen mee moet gaan, dan is afschrijving op zoek naar een nieuwe balans. Ofwel lijkt me deze mp aanbieding nog berekend vanuit de gedachte dat de elektromotor afschrijft op een eindstand van 200.000km.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ren ... ousPage=lr
Aanschaf: voor de A2 3L betaalde je 5 jaar terug toch echt wel rond de 8000€. Maar dat is maar één aspect. Er is geen goedkopere volledig elektrische auto dan een Renault (Fluence, Twizy, Zoe) met accuhuur. Alleen de Nissan Leaf komt er in de buurt maar die is altijd zo’n 25% duurder.
Renaults zijn absoluut goedkoper in Frankrijk, geen discussie. Ik heb minder betaald dan wat jij noemt en maar 55.000 km op de klok. Er rijden er daar veel rond en ze zijn allemaal met subsidie gekocht dus de eigenaar voelt de afschrijving ook minder.
De lopende kosten lijken in de buurt van een 3L te komen, maar de tijd moet dat leren. Ik ken geen betere optie.
NL kenteken is trouwens al na 4 werkdagen binnen(!) dat is een record volgens mij. En dan moest ook de belastingdienst goedkeuring voor 0 BPM geven. Totale kosten 100,10€.
- Jeroen
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 260.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Locatie: Haarlem
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
Goedkoopste via autoscout is een kleine 7000€, maar deze ad werpt de volgende vraag op: hoe kreeg je de Zoe thuis met zeg 150km (die van €7000 staat aan de Franse zuidkust, op zo'n 10 keer laden van Utrecht...)
-
- 3L Makker
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 11 okt 2018, 12:57
- Echte naam: Erik
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 01 jul 2001
- Kilometerstand: 235.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Brilliantschwarz, A2 - L1P9
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
De Niro wordt vanaf deze maand uitgeleverd hoor ik net, maar realistisch moet je nog minimaal wachten tot zomer 2019Nietsnut schreef: ↑10 nov 2018, 16:35 Aha, het is een Zoe, ik heb niet veel verstand van nieuwe auto's merk ik. Vroeger wist ik ieder model en kon ze allemaal uit elkaar houden, maar dat is al 20 jaar verwaterd.
De 3L gaat uiteraard uitsterven, net zoals alle actuele spulletjes dat doen. Dat is voor mij ook reden om over te gaan op een BEV. Ik heb me ingetekend voor een Kia Niro EV maar heb geen idee wanneer dat geleverd wordt. Het zal wel ergens in 2019 worden en tot die tijd rijden we Passat en Mini thuis. De Mini gaat eruit en de Niro komt ervoor in de plaats. Wanneer de Passat aan vervanging toe is, over een jaar of 5 a 6, komt daar ook een BEV voor terug. Tegen die tijd ga ik wellicht ook verhuizen naar een huis met meer panelen - we hebben er nu 20 - waardoor we zelf de tank kunnen vullen, dat is dus heel voordelig rijden.
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 25 nov 2018, 13:33
- Echte naam: Marco
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 23 jul 2004
- Kilometerstand: 367.509km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Erik's A2 3L (broertje erbij)
mooie auto heb ik ook nog naar gekeken in plaats van de lupo