Schakelprobleem Lupo3L

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
daphnehendrikss
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jan 2019, 13:54
Echte naam: Daphne
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 23 aug 2001
Kilometerstand: 370.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel

Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door daphnehendrikss »

Beste,

Momenteel ondervind ik een groot probleem bij mijn lupo 3l, namelijk:

De Lupo start goed in de N, maar zodra je ermee gaat rijden gaat het mis.

Terwijl je aan het rijden bent, schakelt hij wel netjes van 1 t/m 5. Alleen steeds vaker is het zo op het moment dat je hem laat uitrollen voor een stoplicht of rotonde is hij de versnelling volledig kwijt. Mijn dashboard geeft wel aan dat hij in de D staat, alleen geeft hij geen versnelling weer. Alle keren heb ik mijn auto nog aan de kant kunnen zetten. Zodra hij voor langere tijd de versnelling kwijt is, gaat het alarm loeien in de auto, wat geheel normaal is zodra de auto niet in een versnelling verkeerd. Vaak na 5 min wachten of door het gaspendaal intrappen vind hij zijn versnelling weer terug en rijd de auto weer normaal zoals het hoort.

Tot nu toe is het probleem voorgekomen op het moment dat je met een hoge snelheid aankomt, afremt en verwacht van de auto dat hij terugschakelt. Daarnaast is het zo dat ik al langere tijd problemen heb met het achteruit schakelen, ook dan knippert de R op het dashboard en weet de auto zich geen raad.

Helaas is het probleem niet fijn, aangezien het steeds vaker terugkomt. Tevens de auto uitgelezen, met helaas geen resultaat en geen foutmeldingen.
Kan iemand mij mogelijk helpen met dit probleem?

Zelf dachten wij aan het vervangen van de gangsteller.

Afbeelding
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door pinkpanter »

Met wat voor computer software is de lupo uitgelezen ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
daphnehendrikss
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jan 2019, 13:54
Echte naam: Daphne
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 23 aug 2001
Kilometerstand: 370.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door daphnehendrikss »

pinkpanter schreef: 11 feb 2019, 09:59 Met wat voor computer software is de lupo uitgelezen ?
Wij hebben de Lupo uitgelezen met een VAG-COM 18.2.1.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door pinkpanter »

Dat is mooi .

Zelf heb ik niet het idee dat de gangsteller het probleem is maar dat blijft natuurlijk mogelijk.

Er kunnen veel meer redenen zijn zoals een slecht werkende rem licht schakelaar of een gaspedaal .

Je zegt zelf dat de gong geluid geeft als het probleem zich voor doet dat is op zich al vreemd .

Maar nu nog even een vraag van mij moet je opnieuw de motor starten als je het probleem hebt of kun je gewoon gas geven zonder dat de auto gaat rijden ?

Je zegt ook dat het voorkomt als je hard moet remmen het zou dus ook best daar mee te maken kunnen hebben denk bvb aan een kabel breukje ergens ik weet dat die storingen die zich zo nu en dan voor doen soms lastig te vinden zijn.

Weet je of de koppeling en geleide bus al eens zijn vervangen ?

Als de geide bus stuk is wil het druk lager wel eens vast gaan zitten de auto geeft dan wel de koppeling vrij maar gaat dan niet rijden .

Omdat de geleide bus een mechanisch probleem is hoef je daar ook geen fout melding in de bak ECU van te krijgen.

Zelf heb ik ook niet het gevoel dat de bak ECU in storing gaat omdat het dan niet mogelijk is om gas te geven en det display geef dan geen versnellingen aan.

Ik hoop dat je iets verder kunt komen met deze informatie van af deze plek is het lastig een goede diagnose te stellen
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
daphnehendrikss
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jan 2019, 13:54
Echte naam: Daphne
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 23 aug 2001
Kilometerstand: 370.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door daphnehendrikss »

pinkpanter schreef: 11 feb 2019, 17:01 Dat is mooi .

Zelf heb ik niet het idee dat de gangsteller het probleem is maar dat blijft natuurlijk mogelijk.

Er kunnen veel meer redenen zijn zoals een slecht werkende rem licht schakelaar of een gaspedaal .

Je zegt zelf dat de gong geluid geeft als het probleem zich voor doet dat is op zich al vreemd .

Maar nu nog even een vraag van mij moet je opnieuw de motor starten als je het probleem hebt of kun je gewoon gas geven zonder dat de auto gaat rijden ?

Je zegt ook dat het voorkomt als je hard moet remmen het zou dus ook best daar mee te maken kunnen hebben denk bvb aan een kabel breukje ergens ik weet dat die storingen die zich zo nu en dan voor doen soms lastig te vinden zijn.

Weet je of de koppeling en geleide bus al eens zijn vervangen ?

Als de geide bus stuk is wil het druk lager wel eens vast gaan zitten de auto geeft dan wel de koppeling vrij maar gaat dan niet rijden .

Omdat de geleide bus een mechanisch probleem is hoef je daar ook geen fout melding in de bak ECU van te krijgen.

Zelf heb ik ook niet het gevoel dat de bak ECU in storing gaat omdat het dan niet mogelijk is om gas te geven en det display geef dan geen versnellingen aan.

Ik hoop dat je iets verder kunt komen met deze informatie van af deze plek is het lastig een goede diagnose te stellen
De motor blijft gedurende het probleem stationair lopen en het is mogelijk om gas te geven zonder dat de auto gaat rijden in de N-stand. In de D gaat het alarm af en ziet het dashboard ziet er dan uit zoals op de foto. De auto hoeft niet opnieuw gestart te worden. Zowel de koppeling, als de geleidebus, zijn vervangen.

In ieder geval bedankt, dat je mee wilt denken!
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door pinkpanter »

Ik blijf het vreemd vinden dat de gong afgaat die geeft wel aan dat er ergens een verkeerd signaal is ik heb het nog nooit mee gemaakt dat zo iets tijdens het rijden gebeurde .

Er zijn natuurlijk verschillende criteria,s om de gong te laten afgaan tijdens het rijden zoals de handrem vergeten , te lage olie druk , motor temperatuur te hoog , te lang in de D stand met de voet op de rem staan deur niet goed in het slot en zo zullen er nog wel een paar zijn .

Om die reden verdenk ik de rem licht schakelaar er zit ook een rem druk schakelaar onder de motorkap aan de rechter kant tegen het schutbord als die blijft hangen geeft hij de koppeling cilinder niet vrij en kan mogelijk een signaal geven naar de bak ECU dat je rem druk nog aanwezig is terwijl je weg wil rijden door gas te geven .

Mijn advies is om zo veel mogelijk onderdelen te testen voor dat je de gangsteller of de koppeling cilinder te vervangen .

Ik denk ook dat het slim is om je monteur de SSP,s te laten lezen zodat er een beter inzicht is hoe het systeem werkt .
https://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php ... ssp#p58349
Verder is het ook slim het stoomloop schema op te zoeken op dit forum vaak maken oude zekeringen slecht contact en geven problemen van allerlei aard die normaal lastig te vinden zijn ten minste dat is mijn ervaring en oudere auto van de VAG groep
Mocht je het stroomloop pdf,je niet kunnen vinden kan ik het wel Emailen naar je
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door Johan »

Tussenoplossing, voor het geval je weer lang de kant komt te staan
Haal even de accuklem los en wacht enkele seconden dan weer terug.
Als het goed is is de auto dan weer gereset en doet ie het weer (even)
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door pinkpanter »

Eerlijk gezegd had ik over het hoofd gezien dat er in het display geen enkele versnelling zichtbaar is dat is zeker niet normaal .

Dan zou het best eens kunnen dat er iets mis is met de gangsteller maar dan zou je bij het uitlezen toch vaak wel een foutcode moeten krijgen ten zei je zoals Johan al zei de accu los koppelt dan zijn de code,s ook gewist .

Om het geval nog een beetje meer gecompliceerd te maken kan het ook aan de hydro pomp leggen of de schakelpook.

Ik begrijp dat je hier niets mee opschiet maar een 3L specialist heeft vaak voldoende onderdelen om uit te ruilen en zo de diagnose wat te versimpelen .

Het feit dat de gong af gaat tijdens het rijden kan best er iets mee te maken hebben dat de hydro druk te laag is maar dat weet ik niet zeker.

Nu ik er over na zit te denken kan de gangsteller ook heel best het probleem zijn als die te ver versleten is gaat de druk in het hydro systeem ook omlaag en dat kan ook best de reden zijn dat de achteruit moeilijk te selecteren is .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
daphnehendrikss
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jan 2019, 13:54
Echte naam: Daphne
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 23 aug 2001
Kilometerstand: 370.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door daphnehendrikss »

Kleine update:

Zondag hebben wij de remlicht schakelaar vervangen. Tot op heden geen problemen meer gehad, zelfs niet met het achteruit schakelen.

Toch zijn wij er niet helemaal zeker van dat dit de oplossing voor het probleem is. Voor de zekerheid maar alvast een gangsteller en pook gehaald, mocht het toch nodig zijn. Afbeelding

Ik hou jullie op de hoogte....
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door Koos Koets »

Dat lijkt waarachtig wel een foto van B..km.n op de achtergrond lolll
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door Koos Koets »

En natuurlijk nieuwsgierig of de problemen al zijn opgelost.
daphnehendrikss
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jan 2019, 13:54
Echte naam: Daphne
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 23 aug 2001
Kilometerstand: 370.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door daphnehendrikss »

Weer een update:

Wij hebben de remlichtschakelaar van de Lupo vervangen. Hierdoor heeft hij het ongeveer twee weken weer correct gedaan, maar helaas begonnen daarna de problemen weer. Zodra je hard remt en de auto snel terug moet schakelen voor bijvoorbeeld een rotonde of stoplicht, dan gaat het mis. Zie de foto.

Afbeelding

Naar aanleiding van dit aanhoudende probleem, hebben wij ervoor gekozen om toch ook de gangsteller te vervangen. De geplaatste gangsteller is gemodificeerd en gereviseerd door JB autoservice.

Afbeelding
Afbeelding

Nu ongeveer een week verder, tot op heden geen problemen meer gehad. Het lijkt erop dat de gangsteller de oorzaak is geweest :grin:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door Nietsnut »

Hopelijk ben je nu klaar en rij je een paar jaar zonder issues! Veel plezier er mee!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Schakelprobleem Lupo3L

Bericht door Koos Koets »

Mooi dat de Lupo nu klachtenvrij is, en een gangsteller gereviseerd met een Jb deksel altijd goed.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”