Lupo 3L 504.000 plus

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Ik kon het niet laten en heb een tijdje terug "Hakman" zijn 3L gekocht. Inmiddels mijn groene verkocht dus een plaatsje vrij.
Aangezien de 3l van Hakman nog rijdbaar is deze in Eindhoven opgehaald, en een enthouisiast mens ontmoet met een prachtig beroep, dat is ook zo leuk van het aanschaffen van bijzondere auto's de personen die erachter zitten!

Als eerste de 3L deze week door de APK heen geloodst, met wat kleinigheden was dat geen probleem. De auto is altijd goed onderhouden en op de terugreis van 200 plus km schakelde de versnellingsbak uitstekend, geen gekraak, niets. Ook stoppen in de start/stopstand.
Alleen even puzzelen om zo goed mogelijk om te gaan met het trillen tussen 90 en 120 dat was wel pittig een beker ongeklopte slagroom zou zo zijn stijf geklopt.
Gister met de linker aandrijfas begonnen, dit heeft de hele zaterdag gekost.

Er was een bijzondere constructie gemaakt van de plaats waar origineel het schroefdraad van de aandrijfas in het fusee huis vast zit met de moer.
Op de kop van de aandrijfas had men een m10 draadeind gelast, daarover een ring van 5 mm geplaatst en toen de as vastgezet met een zelfborgende moer.Het vermoeden is dat de oude moer stuk gedraaid was.

We konden het fusehuis niet goed genoeg ondersteunen in de pers, en aangezien ik geen reserve fuseestuk heb liggen moest deze constructie uit het huis, in de bankschroef met een pen op het draadeind meppen dan maar. Het draadeind ging scheef en brak af op de las.
Nu met een pen meppen op de kop van de aandrijfas, na veel bloed, zweet, tranen, roestlosser en hulp kwam de as uit het huis. Het lager heeft het tot nu toe overleeft.

De binnenzijde van het huis gereinigd met een smalle staalborstel, de bakflens schoongemaakt en gevoeld of er inslag in het materiaal van de flens zit, dat viel enorm mee mijn reserve flens was niet beter. Nieuw vet in de hoezen en alles weer gemonteerd,met de aandrijfas die de vorige eigenaar daarvoor al gekocht had.
Helaas is het trillen nog niet weg, het is wel verbeterd dus de komende week ook rechts aanpakken, daar zit gelukkig wel de originele moer op de aandrijfas.

Starten wil soms koud en soms op temperatuur minder goed gaan, je moet dan even door starten en wat gas geven.Gister bij het wegrijden dachten we hé de motor pakt lucht dus zouden de verstuivers er een keer uit moeten en ultrasoon gereinigd moeten worden en weer monteren met nieuwe spullen.
Ik kan er voorlopig wel even mee leven.

Cruisecontrol is heerlijk de afgelopen week steeds " op de cruise" gereden heerlijk ontspannen.
De Recaro stoelen is wennen deze zitten goed maar stevig, de oude eigenaar had nog wat spullen waaronder de originele stoelen liggen en deze heb ik recent bij hem opgehaald.
De kapotte linker spiegel is vervangen, verder heeft de linker zijkant schade door de caravan misschien dat ik er een andere deur inzet, dat oogt beter.
Als je naar de algehele staat van de 20 jaar oude Lupo kijkt mag je zeggen dat het een kwaliteitsproduct is, een paar plekjes roest maar onder nergens verrot o.i.d.
Ook onder het blok en de bak droog!
Ik zie regelmatig jongere auto's die er slechter uit zien.
Het verbruik boven de 1 op 30 maar ik ben een relaxte rijder geworden.
En nu proberen er wat kilometers bij te zetten, dat is gewoon leuk om te doen.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Ontdekte bij de brandstoffilter aansluiting mogelijk een slechte aansluiting. Dit eerst repareren en zo richting verstuivers werken.
Ook controleren of relais 109 al eens vernieuwd is.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Johan »

Toch leuk om te zien dat zo'n Lupo met hoge km stand toch op de weg gehouden wordt.
Met wat extra aandacht zouden best wel meer van dit soort "oudere " auto's bewaard moeten blijven.
Zeker een Lupo 3L vind ik de moeite waard.
En zeker niet te vergeten de Audi A2 (3L)
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Dank je Johan, ik probeer er weer wat km bij te zetten vanmorgen 505000 km mooie stand😄
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Nietsnut »

Dat zijn flinke kilometerstanden zeg, ga zo door!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Thanks Melvin, ik doe mijn best!
Vanavond de rechter aandrijfas vervangen, hieraan was niet gelast of gerommeld waardoor het werk een stuk sneller verliep.
Bij het demonteren zag de tripoïde er droog uit en niet meer ok.
De gebruikte as gemonteerd, eerst al het oude vet uit de bakklos gespoeld en de klos inwendig bekeken. Geen ernstige sporen van inslag van het materiaal.
Gelijk een nieuw universeel rubber hoesje voor de fusee kogel gemonteerd, wat een geklooi met de ronde bevestigingsveertjes voor die dingen.
Op de terugweg trillingsvrij, morgen uitlijnen en weer iets van de werklijst afstrepen.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Vanmiddag laten uitlijnen, de auto staat weer strak op de banden met 3,5 bar binnen in het rubber 😀.
Het stuur staat weer recht, fijn zo!
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Johan »

ik zie een gelukkig mens

....met zijn Lupo 3L
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Klopt als een bus😀, wat kan je lol hebben van een 20 jaar oude auto die voor de meeste mensen al lang afgeschreven is.
Ik leer steeds meer bij van de 3L techniek, het blijft een bijzondere auto.
Ben nieuwsgierig hoeveel van deze
eerste types er nog rondrijden.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Vandaag de motorolie en het filter ververst, ik zag dat bij de rechter aandrijfas er wat vet langs de klem van de tripoïde geperst was, ik
rook het ook. Blijkbaar wat teveel vet in het hoesje gedaan. Met remmenreiniger de omgeving schoon gemaakt. Het samengekepen gedeelte wat er voor zorgt dat de klem om de hoes bij de bakklos gespannen blijft is wat was ingesleten in het carter :oops: Staal op aluminium dat wil wel slijten gelukkig niet door.
Het samen geknepen gedeelte van de klem met een hamertje platter geklopt zodat het carter net vrij blijft.
Wat zit er weinig ruimte tussen de het carter en de bakklos rechts daar had ik vorige week geen rekening mee gehouden.
Een tyrap erom heen is geen optie, de omgeving is veel te warm en voor een flinke tyrap is geen ruimte tussen de bakklos en het carter. Ik ben zelf voorstander van de de stalen klemmen.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Nietsnut »

Die ruimte daar is inderdaad echt zeer krap inderdaad. Hoeveel moet je nu nog doen om deze auto weer goed te krijgen?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

De linkerzijde en met name het portier is bij de vorige eigenaar geschampt door een caravan.
Het achterpaneel heb ik met een Dap/Flex gepolijst, voor het mooie het portier vervangen.
Verder zitten de Recaro’s strak en hard, het in en uitstappen is niet prettig.
Vandaag na een pomp bezoek 1:30 gemiddeld dus stad, dorp en N34 v.v. Groningen/carpool/stad.
Niet verkeerd voor een oude 3L.
Verder regulier onderhoud.
Nog wel een keer de voorremmen vervangen incl. de pennen, en achter een keer een setje nieuwe voeringen met trommels.
Distributie binnen 20000 km.
EGR afdoppen met plaatjes van Jos die heb ik al liggen, mooi dikke plaatjes de VAG stealer in Emmen kon de originele niet meer leveren. Jos heeft ze gewoon op voorraad :clap:
De stofplaat voor de voorremmen is trouwens ook niet meer origineel te leveren wel after market. Deze heb ik gisteren gemonteerd de oude was kapot na de aandrijfas wissel.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Nietsnut »

Volgens mij ga je een gooi doen naar de hoogste kilometerstand, of niet soms? De EGR-plaatjes heb ik zelf gemaakt van een stukje staal dat ergens in een hoek lag, je hebt kans dat deze plaatjes door VW weggegooid zijn na alle dieselschandaal ellende en dat ze geen delen meer willen leveren om 'milieudelecten' mee te plegen. Dat je motor met EGR sneller stuk is met alle schade die dat met zich mee brengt hebben we het maar niet over want politici kijken niet verder dan hun neus lang is.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Lijkt me wel leuk de hoogste km stand, dan heb ik nog werk te verrichten 😀.
Wat betreft de EGR plaatjes heb je een punt dat had ik nog niet bedacht het zou zo maar kunnen.
Was even te lui om zelf wat te maken dus dacht dan maar kant en klaar.
Als dieselrijder ben je tegenwoordig crimineel, gevoed door alle media die elkaar napraten.
Als voorbeeld;
de afgelopen week na de blikseminslag in de groep jongeren in Brabant.
Een verslaggever noteerde dat als je in de buurt bent van een huis met een bliksemafleider je rustig buiten kunt zijn tijdens onweer je hebt dan geen kans om te worden getroffen door de bliksem. Het zelfde verhaal las ik een paar uur later weer ergens anders terug 🤪😳

Diegene die een tijd geleden stickers plakte met; “ Zet het jounaal uit en je verstand aan” heeft wat mij betreft een punt.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Nietsnut »

Goed punt, journaal kijk ik niet juist wegens het kinderlijke toontje en altijd dezelfde gepolitiseerde standpunten.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Gister na de rotonde Gieten was de TDI opeens een SDI, langzaaaaam...... geen vermogen meer plankgas niet vooruit te branden. In de avond thuis bleek de waste gate actuator erg stroef te gaan deze gangbaar gemaakt en tevens enkele slangen vervangen die verdacht eruit zagen; ingedroogd en ruim op de aansluitingen. Nu is het weer een TDI ik kon helaas niet uitlezen de laptop met VCDS startte niet op. Kijken of het goed blijft gaan.
Nu zo snel mogelijk de EGR en de andere rotzooi eraf, plaatjes voor het afdoppen en verwarmingsslang doorverbinden.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Nietsnut »

Wanneer ik straks Assen langs rij zal ik zwaaien!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Kijk wel uit naar een Kia Niro, jij hebt Airco/clima, ik heb arko😭
Het instappen nadat de Lupo een dag op de carpool heeft gestaan is nu een nogal een verhitte bezigheid☀️
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Was een leuk gezicht aankomst bij de PenR, een blauwe 3L stond naast die van mij. Met een nummerplaathouder van EJR.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets »

Nog steeds lekker door tokkelen, met het soms slecht starten ben ik nog niet bezig geweest, een klein beetje gas geven dan loopt de Lupo direct als de eerste start beurt niet lukt.
Aangezien de waste gate stroef blijft gaan de EGR los gehad, er zit veel zwarte smurrie in en w.s. ook in de rest van het inlaat traject inclusief de turbo.
Een schone EGR en inlaat heb ik klaar liggen, bij Jos B een gebruikte turbo achter gelaten die ze voor mij reinigen zodat alles weer fris is.
Dan koppel ik de EGR af en ververs gelijk de EGR, inlaat met turbo.
Vanavond nog even een paar roest plekjes behandeld, probeer de Lupo netjes
te houden.
Vandaar dat ik er ook nog maar een ander linker portier inzet.
Economisch rendabel?
Ik denk het niet echter heb ik er plezier in en het geeft een hoop ontspanning en sociale contacten.
Al met al is dat heel wat waard in mijn ogen en 1 l diesel op 30 km is mooi😀
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”