Ik stel me voor als Lupinski, ben 22 jaar oud en luister ook naar de naam Mathias en ben woonachtig in Wezep. IK ben iemand die veel van auto rijden houd en van de techniek die ermee gepaard gaat. Iets waar de 3L mooie toepassingen van heeft! Om het diesel in mijn tank te verdienen ben ik dan ook internationale vrachtwagenchauffeur. iets wat ik sinds 3 jaar met plezier doe. Een kleine 3 weken geleden begon het verhaal over het begin van mijn zilvergrijze VW Lupo 3L uit 10-1-2000.
Nu was ik op het besluit gekomen om een 3L aan te schaffen omdat ik mij nog goed kon herinneren welke voordelen Nietsnut mij een aantal jaar geleden vertelde over de 3L.
Nietsnut aka Melvin heeft me vaak verteld over dit forum met vriendelijke mensen die veel kennis hebben op het gebied van deze auto. Want ik begin me er wel bewust van te worden dat dit echt een unieke auto is met zijn eigen manieren van behandeling kwa preventief onderhoud en het onderhoud zelf.
Afgelopen Januari heb ik tijdens het karten in Maarssen, de gelegeheid gehad om een paar forumleden te ontmoeten en zelfs gelijk een heuze krachtmeting te beoefenen tijdens een paar heats karten,
In de loop van de dag ontmoette ik Richard S. die ook een (misschien wat minder actief) lid is van het forum.
Hij vertelde mij dat hij tegenwoordig een Audi A2 1.2 TDI rijd, Voor de Audi reed hij met een zilvergrijze Lupo 3L uit bouwjaar 2000. Hij had er vele ritten mee gereden en de kilometerteller stond toendertijd op 555,000 gereden kilometers.
Ik vond het interessant om te horen dat iemand met een auto zoals de Lupo, zonder fabrieks af geleverde cruise control en eigenlijk geen geleverde luxeopties. Door de kilometers heen heeft hij het nodige onderhoud netjes bijgehouden tot op elke tankbeurt toe!
De auto heeft hem helaas wel een keer laten staan toen de gangsteller het begaf, maar voor de rest was het een betrouwbare auto naar zijn beleving.
Later stuurde hij mij deze lijst die terug tot 400k kilometers gaat over het volgende gebeurd aan onderhoud.
400K- Verstuivers gereinigd + nieuwe rubberen ringen en de wiellagers zijn achter aan beide kanten vervangen.
463k- Originele bak vervangen voor een gereviseerde bak door Willies in Breda.
477k- Distributie en waterpomp vervangen.
489k- Rem cilinders, remschijven, rubbers en remklauwen.
521k- Gangsteller en hydraulische pomp.
534k- Nieuwe turbo, 2 nieuwe voorbanden en olie ververst.
Naarmate het gesprek vorderde liet Richard doorschemeren dat hij eigenlijk een nieuwe eigenaar voor de Lupo zocht. Het liefste aan iemand die de auto nog een kans zou geven om er nog jaren plezier van te hebben. Door al het onderhoud dat er aan de auto was gebeurd leek het me een mooie kans om aan het zuinig rijden te beginnen.
Zodoende kwam op 7 April het moment dat ik de Lupo van Nietsnut met een volle tank op weg ging naar Richard in Zeeland om mijn eigen Lupo te ontmoeten.
Daar stond ie dan, nog in een veel betere staat dan ik verwacht had. hij had wel wat kleine gebruikerssporen maar geen storende dingen, Aangezien ik in Nietsnut's Lupo naar Zeeland was gereden was, had ik wel hoge verwachtingen. Maar afgezien van wat minder vermogen en wat meer schommelende bewegingen in bochten deed de auto zeker niet onder aan rijkwaliteiten, Chiptunen en het verlagen van de auto waren ideëen voor een later stadium.
Met zo een mooie prijs was ik snel overtuigd en hebben we de handen gedrukt en kreeg ik de sleutels overhandigt,
in deze staat heb ik hem in ontvangst genomen.


Op de terugreis heeft hij zich prima gedragen en dat goede werk heeft hij tot 2 en halve week doorgezet.
maar helaas.. na zo'n 1500 kilometer gereden te hebben is er iets mis gegaan in de transmissie.
Natuurlijk was ik al langer van plan om mijzelf in te wijden op dit forum. Ik had gisteren graag deel willen nemen aan de klus meeting om jullie echt de hand te kunnen schudden als nieuw lid maar helaas. het word even op deze manier.
Ik kijk er naar uit om jullie beter te leren kennen en ik zal mijn best doen om een leuke toevoeging te zijn aan dit forum!
met vriendelijke groet,
Lupinski.