Johan schreef: ↑15 mei 2020, 12:40Ook een giga klus
Nogal ja, binnenkort heb ik een straalkast staan om ALLE delen van het onderstel te gaan kaalmaken en te coaten met waarschijnlijk
Cerakote.
jos_br schreef: ↑15 mei 2020, 19:40
Mooi klus, maar wat komt er toch altijd een partij rottigheid naar boven zeg. En dat het op financieel vlak wat langzamer gaat kan ik me alles bij voor stellen, dit kost serieus geld! Vind de modificaties wel gaaf!
Jos.
Nogal ja... Wat moet er absoluut niet gebeuren qua verstevigen en wat moet ik niet vergeten?
Ik heb er lang en hard over na moeten denken wat te doen met deze auto, dit is de auto die ik al wilde hebben toen ik nog naar de Berenboot keek en sinds 2003 bezit ik deze al, en ik weet dat ik niet zo van het 'kort' houden van auto's ben. Wanneer je naar make-over shows kijkt waarin ze in de tijd van enkele weken/maanden een auto opnieuw opbouwen maar zonder intensieve bodyreparaties / verstevigingen wanneer er een sterkere motor in komt heb ik altijd zo mijn bedenkingen.
Er is slechts een manier om dit goed te doen en dat is alle rot eraf en dan in een chemisch bad ontroesten en verduurzamen, nadat al het verspanende werk afgerond is. Helaas is het ook een enorm dure manier van werken maar het geeft je wel een auto die daarna weer 40 jaar (en hopelijk meer) mee kan gaan. Een voordeel van deze manier van werken is dat mijn auto als een van de weinigen in goede staat overblijft.
Veel delen in de auto wil ik met can-bus aansturen, het hele elektrische systeem zal dus op de kop gaan. Alle componenten wil ik van ECUMaster gaan betrekken inclusief de
programmeerbare PMU zekeringkast. Hierdoor is de auto ook voorbereid om straks in de verre toekomst omgebouwd te worden naar een BEV mocht dat perse nodig zijn. De enige voorwaarden om dat te doen zijn dat er geen benzine meer te koop is en dat de energiedichtheid het tienvoudige is van nu, oftewel, ik kan met een normale brandstoftank qua grootte rijden en toch 500km bereik hebben. Ik heb geen zin in 400kg accu's mee te slepen en de auto zwaarder te maken dan strikt noodzakelijk.
De ADU wil ik ook gebruiken omdat je dan een
programmeerbaar scherm hebt die je eruit kan laten zien als een klassieke BMW en de andere schermen kan je gebruiken voor andere informatie zoals EGT-info, bandenspaning, oliedruk en temp, en wat er allemaal voor sensoren bijkomen of welke informatie er maar handig is om te weten. Foppe heeft al eens de Foppereader geproduceerd met vele parameters die getoond werden en in de
ECUMaster Black zit nog meer dan in een VW ECU.
Er zal dan bijna niets meer van de jaren 70/80 techniek over zijn in deze auto, alleen de vorm is onmiskenbaar een echte Sharknose, maar dan een met een kleine verrassing onderhuids.
Kortom, duur, langzaam, hopelijk duurt het niet te lang en kan ik over pak 'm beet drie jaar rijden!