Oliefilter / olie vervangen

De Lupo 3L in de media, publicaties in print / op TV / YouTube, you name it!
Plaats reactie
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Oliefilter / olie vervangen

Bericht door Mannetje »

Beste Lupo-rijders,

Ik ben nu een aantal jaar in het bezit van een Lupo 3L, waarmee ik nog steeds trots rondrijdt. Ik heb weinig ervaring met sleutelen en dat knaagt aan me. Ik zou daar graag wat meer ervaring in opdoen.

Bij de vorige APK gaf de garage aan dat de luup eigenlijk ook een kleine beurt nodig had, maar ik ben de dag daarna naar het buitenland verhuisd waardoor dat dus nog niet gebeurd is.

Nu wil ik dus graag de oliefilter en de olie zelf vervangen. Heb ik hier een brug voor nodig? Hoe doen jullie dit normaal gesproken?

Voor de niet-brug-hebbers zie ik verschillende dingen voorbijkomen: minibruggen, oprijbruggen, opkrikken / assteunen...

Hoe zijn jullie je hobbymatige (of noodzakelijke?) sleutelcarrières begonnen?
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door pinkpanter »

Het wisselen van de olie kan ook op de krik hoor wel steunen gebruiken voor de veiligheid .

het olie filter is van boven af bereikbaar mits je daar het juiste gereedschap voor hebt .

Heeft de garage je ook gezegd waarom er een kleine beurt nodig is ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door Mannetje »

Bedankt voor je reactie.

De garage zei dat het al een tijd terug was. Aan de kilometers zal het niet liggen omdat de auto het afgelopen jaar weinig heeft gereden.

Misschien een domme vraag, maar gebruik je dan 4 steunen of alleen 2 voor?
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door pinkpanter »

2 aan de voorkant is veilig genoeg hoor je moet NOOIT onder een auto gaan liggen die alleen op de krik staat
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door Mannetje »

Haha dat was ik ook niet van plan. Ik zal eens voor wat assteunen gaan kijken.

Volgens mij waren er voor het vervangen van de oliefilter en de olie nog geen handleidingen geschreven op het forum. Is er iemand hier die deze klusjes wellicht in een aantal (korte) stappen kan en wil beschrijven?
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door pinkpanter »

Om te beginnen zoek je een warme droge dag uit of je moet ergens binnen gaan staan .

Dan krik je het voertuig op en plaatst hem op 2 steunen .

Vervolgens verwijder je de bodem plaat onder de motor bij de meeste lupo,s is die al lang pleite.

Je steelt het afwas bak je van je vrouw uit de keuken (goed oppassen dat ze het niet ziet als alternatief kun je ook de grootste pan uit de keuken gebruiken)

Die bak of pan zet je onder het voertuig en draait met een sleutel 13 MM de carterplug uit de carter pan hou de pan of het bakje in de buurt als de plug er uit is komt de Olie er redelijk snel uit en die is type Vies en zwart als koolteer .

Een paar doekjes in de buurt is ook erg handig Zelf vind ik kussen slopen wel lekker of een paar badstof handdoeken zijn daar prima voor te gebruiken het kan voor komen dat je huis genoten daar niet blij mee zijn dus gooi je de na gebruik weg en niet in de was.

Je bent nu al op de helft denk ik de plug mag er weer in als er geen oude olie meer uit de motor komt controleer wel de ring van de carter plug vervang die als dat nodig is de plug goed aandraaien maar niet zo hard dat de carter pan stuk gaat kwart slag voor breken is precies goed .

Nu op jacht naar het olie filter die woont ergens tussen de motor en de radiateur in zo beetje in het midden te herkennen als een hele grote zwarte dop met een 30 MM zeskant er boven op Nu zou het handig zijn als je een Dop 30 of 32 MM hebt met een 1/2 duims aansluiting en een paar verleng stukken en een ratel

plaats de dop op het olie filter huis met verlengstukken en ratel draai voorzichtig de dop tegen de klok in los tot je hem er uit kunt trekken

Het papieren filter patroon blijft aan de deksel hangen en kun je los trekken daar zijn de slopen of handdoeken weer handig voor

Bij het nieuwe filter krijg je een paar nieuwe O ringen een kleintje voor aan het staafje waar het filter opschuift en een grote voor de dop zelf

die moet je vervangen en insmeren met een klein beetje olie mag vieze olie zijn omdat je handen toch al helemaal zwart zijn

Vervolgens mag het filter weer zijn huisje in dan draai je met de Dop en de ratel het filter huis weer vast Letop niet te veel kracht er op zetten iets van 30Nm is het max .

trek de peilstok uit de motor en draai de olie vul dop er af gooi een liter of 3,8 in de motor en kijk onder de auto of er geen olie ergens lekt

als dat niet het geval is zet je de olie dop er weer op en de peil stok weer in de motor om te peilen of er voldoende olie in de motor zit

Als dat allemaal in orde is laat je een motor even kort draaien GEEN gas geven alleen even laten draaien zo 30 seconden of zo

als de motor even gedraaid heeft kontroleer je het olie peil nog een keer zo nodig wat bij vullen tot het MAX streepje

Nu kun je de Motor wel even wat langer laten draaien en je kijkt of er nergens iets lekt

Op naar de volgende uitdaging de oude vieze olie van uit de pan of het afwasbakje weer ergens in een vaatje zien te krijgen zonder te knoeien .

Als dat redelijk gelukt is poets je met een badstof handdoek of kussen sloop het keuken gerei weer blinkend schoon en smokkelt die weer voorzichtig de keuken in

Hou er wel even rekening mee dat de auto vlak moet staan voor het juiste olie peil dus niet meer op de steunen .

Vervolgens prop je het gebruikt textiel in een zal en voert dat op een verantwoorde manier af net als de gebruikte olie .


Een tip van de monteur laat de motor eerst warm draaien voor dat je de carter plug er uit draait dan loopt de olie er 4 keer zo snel uit

Je kunt natuurlijk ook bij je lokale garage vragen wat de olie en filter wissel gaat kosten ik denk een kleine 80 euro of zo iets hangt ook een beetje van de olie die ze gebruiken en gaat nogal dure long live olie in een lupo

Ik hoop dat je met deze informatie iets kunt :auto-swerve:
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door Mannetje »

Wow Pinkpanter, enorm bedankt hiervoor!

Ik heb je uitleg met veel interesse en plezier gelezen. Zoals je het hier beschrijft klinkt het allemaal best logisch, en dit brengt me zeker een aantal stappen dichterbij het daadwerkelijke uitvoeren ervan.

Nu eerst de voorbereidingen treffen:

- Krik en steunen kopen
- 30mm dop kopen
- Kijken hoe ik in België de oude olie kan afvoeren

Nogmaals dank. Hopelijk volgt er binnenkort een update!
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door pinkpanter »

Die maat 30 ben ik niet helemaal zeker van hoor kan ik wel voor je na kijken.

Wie weet kunnen ze nog friet bakken in de oude olie zou er toch even navraag naar doen blijft toch zonde om weg te smijten ?

Of is dit nu weer iets te gierig ? ( niet ongebruikelijk om gierig te zijn voor een nederlander) lolll
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Frans
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 dec 2015, 12:40
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 380.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Roermond

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door Frans »

Waarom is een krik nodig?

Volgens mij kom je er met een beetje gehannes ook wel zonder opgekrikte auto bij hoor!
Of anders de auto op een paar stoeptegels / balken rijden met de voorwielen.
Alles wat rammelt heb je nog....
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door pinkpanter »

waarom al die moeite de tank dop zit aan de rechter kant dus kun je hem ook even op de linker kant leggen .

Voor de wat oudere onder ons wel eerst even de asbak leeg gooien anders krijg je nogal wat rommel in de auto .

Voor bestuurders van een andere generatie eerst even de volle en lege lachgas patronen op ruimen dat kan tijdens het op zijn kant leggen van het voerruig schade aan de ramen geven

Met deze tip hoef je ook niet te investeren in een krik en steunen .

Een beetje hulp is wel gewenst, Het motto is beter een sterke buurman dan een dure krik
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door Mannetje »

https://ibb.co/gWSxxwq
https://ibb.co/p1sgvS8

Foto 1: Dit is de onderkant van de motorruimte. Dit lijkt me een bodemplaat, en deze zit er dus tegen de verwachting nog op. Is deze een beetje gemakkelijk los te krijgen?

Foto 2: Ik ben even naast de auto gaan liggen op zoek naar krikpunten en steunpunten voor de assteunen. Foto is genomen vanaf bestuurderskant, de voorkant van de auto is dus links op de foto.

Ik dacht eraan om op plek 2 de auto op te krikken, en vervolgens de steun te plaatsen op plek 3. Maar dit is voor mijn gevoel te ver richting het midden van de auto.

Een zoektocht op internet doet me denken dat ik op plek 1 moet krikken en vervolgens de steun op plek 2 moet plaatsen, maar plek 1 (vlak achter de dorpel dus) ziet er niet zo heel best meer uit.

Waar moet ik wezen?

P.S. Mijn Lupo is verlaagd. Maakt dat nog iets uit?
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door pinkpanter »

Tegen verwachting in heef jou lupo nog een onder plaat dit zit met een paar schroefjes aan het Sub frame .

Dat de lupo verlaagt is maakt niet zo heel veel uit behalve dat het dan lastig kan zijn er goed een krik onder te krijgen .


bij de kokerbalk zijn krik punten aangeven ergens anders op krikken kan schade aan de balken veroorzaken .

Wat hulp van een ervaren persoon zou in jou geval wel het beste zijn denk ik
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door Mannetje »

Oké, die kokerbalk lijkt dus toch gewoon de beste oplossing om te krikken. Maar waar laat je vervolgens de assteunen? Ik heb me echt flink vastgebeten in de materie maar kan nog geen eenduidig antwoord vinden. Heeft iemand op het forum hier toevallig foto's van?

Een beetje ervaring zou niet verkeerd zijn inderdaad, maar ik vrees lastig te vinden in mijn huidige situatie. Een nieuw land en corona helpen dan niet bepaald mee.

Ik ga eerst wel even krikken en kijken hoe die verstevigde rand zich houdt. Zoals op de foto te zien is, is ie niet zo mooi meer.

Als dat goed gaat dan moet ik alleen nog weten waar ik de steunen laat.


Het veilig opkrikken en steunen van een auto is toch de absolute basis van een carrière als amateursleutelaar. Hoe dan ook zal ik dit leren. Hopelijk zonder letsel aan mijzelf of de auto!
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Oliefilter / olie vervangen

Bericht door pinkpanter »

Je zal niet de eerste zijn die door een auto geplet is geworden hoor ik ken er wel een paar.

ook is het mogelijk een paar joep toep filmpjes te kijken om te kijken hoe het wel en vooral niet moet (joep toep = you tube)
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Plaats reactie

Terug naar “Lupo 3L algemeen / nieuws / weetjes / polls”