12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Hier verzamelen we foto's van 3L's in allerlei verschillende situaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Zoals eerder in het vakantie en introtopic gepost (en zoals jullie wellicht hebben gemerkt door mijn semi-afwezigheid op het forum) hebben mijn vriendin en ik (en de lupo 3L) afgelopen weken een mini eurotrip gemaakt. In dit topic delen we graag onze belevenissen met jullie :)

Het is wellicht een vreemd uitgestippelde route, met niet echt voor de hand liggende tussenstops voor de gemiddelde toerist. Het feit wil dat ik nogal gek ben op landen, vlaggen, en hoe bepaalde kleine "gekke" landen tot stand zijn gekomen. Bijvoorbeeld "sealand" (waar ik officieel Baron van ben trouwens :D ), de kanaleneilanden, Gibraltar, Cueta , maar dus ook Liechtenstein, Andorra en monaco. Ik heb er vaak over gelezen, dingen opgezocht, maar wilde nu eea weleens zien. Ook het mont saint michel in Frankrijk wilde ik weleens zien. Daarnaast ben ik nog altijd student, heb dus maar matig budget, en een oom die in de buurt van Barcelona woont, daar konden we gratis overnachten. Een specifiek strandje in de buurt van saint tropez waar we 6 jaar geleden al eens waren wilde we graag nog eens bezoeken, De stelvio pas in de alpen wilde ik altijd al eens rijden, en nouja, zo komt dus zo een rare route tot stand. een aan elkaar schakeling van toevalligheden en interesses.

Voor de mensen die het teveel vinden om allemaal te zien, die raad ik aan om in ieder geval even te kijken naar alles :p , of nee kijk dan in ieder geval even dag 10 door.
Dag 1. Vertrek van thuis naar mont saint michel (FR) via Belgie (BE)
Dag 2. Vertrek van mont saint michel naar een klein plaatsje in de buurt van Bordeaux (le Teich)
Dag 3. De tocht door de pyreneeen naar Barcelona (ES / CAT)
Dag 4. Een dagje Barrrrcelona!
Dag 5. Sitges terramar circuit + strand + boete
Dag 6. Naar Andorra! (AND)
Dag 7. Naar de cote d'azur (FR)
Dag 8. Dagje strand, avondje Monaco (MC)
Dag 9. Van de Cote d'azur (FR) naar Bormio (IT)
Dag 10. Van Bormio (IT) via de Stelvio pas naar (A) naar (FL) naar Weesen (CH)
Dag 11. Naar huis! (NL)
Verbruik en details
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 1. Vertrek van thuis naar mont saint michel (FR) via Belgie
Afbeelding
De planning voor deze route was simpel. Onderweg hadden we geen voorkeuren voor mooiere of toeristische routes, dus gewoon de snelste route volgens Tomtom.
De Lupo was volgeladen. Met een elektrische koelbox in het midden achter de voorstoelen. De achterbank was er volledig uit. En ik had expres alle zware tassen laag in het midden geladen voor de beste wegligging.
Afbeelding
er scheen een prachtig ochtendzonnetje
Afbeelding
In Belgie zijn we 2x bij een tankstation gestopt in de hoop een Belgie landsticker te kunnen scoren. Helaas geen resultaat.
Afbeelding
En zo reden we even later Frankrijk binnen
Afbeelding
Er waren onderweg wat indrukwekkende bruggen, die helaas al rijdend erg lastig op de foto te krijgen zijn. Daarom de eerste even van google geplukt
Afbeelding
maar deze maakten we wel zelf
Afbeelding
Afbeelding
Eenmaal aangekomen op de camping, meteen de tent op gezet.
Afbeelding
en mijn vriendin ontdekte een prima wasrek
Afbeelding
Uiteraard ook mont saint michel zelf bezocht
Afbeelding
Afbeelding
Maar als het op een ander moment bezocht zou zijn, had het er zo uit kunnen zien (foto van google). Dat hangt uiteraard af van getijden, en momenteel waren er werkzaamheden.
Afbeelding
En....jawel. De eerste sticker van deze reis was een feit. Gekocht in het mont saint michel kasteel
Afbeelding

Het verbruik (zo zou de volgende dag blijken) was als volgt : We tankten 35,14 liter voor 1,399euro per liter. Wat de trip van de vorige dag (816,9km) op een gemiddeld verbruik van maarliefst 1:23,24 , oftewel 4.3L/100km, terwijl de verbruiksmeter op de display 4.6 aangaf. Best hoog verbruik, maar : wel de hele tijd 135 gereden waar 130 mocht etc.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 2. Vertrek van mont saint michel naar een klein plaatsje in de buurt van Bordeaux (le Teich)
Afbeelding
Ook deze route hadden we geen specifieke voorkeur om dingen onderweg te bekijken, wederom de snelste route genomen dus. S'ochtends bezochten we een grote hypermarkt om wat broodjes, beleg drinken en koekies te kopen, en gelieerd aan deze grote supermarkten zit altijd een goedkoop tankstation met veel goedkopere diesel dan op andere plekjes, en al helemaal de snelweg die we de rest van de dag zouden zien.

Zoals ex-clublid Robin zou posten : "het betere voetenwerk!" , alleen hoefde mijn voeten door de heerlijke cruise control niks te doen
Afbeelding
Paula smeerde "du pain" voor die echte Frankrijk experience
Afbeelding
het zonnetje scheen, en het was niet te warm, foto uit het dakraam
Afbeelding
Het landschap was net als de vorige dag vooral landerijen / weilanden met mooie glooiing
Afbeelding
Deze maffe combo kwamen we onderweg tegen. Let ook op die labrador in het semi zijspan
Afbeelding
Aangekomen op de camping hielp de VW bandenpomp met het oppompen van het luchtbed, net zoals de dag ervoor
Afbeelding
maar waar zijn de stoelen nou?!
Afbeelding
nou kijk, dat zit zo :
Afbeelding
waarom campingstoelen meenemen als je al prima stoelen in je auto hebt ? :) bovendien : geen ruimte
Afbeelding
Paula had het wasrek geevolueerd tot versie 2.0
Afbeelding
en het dakraampje deed dienst als bar
Afbeelding

Het verbruik van deze tocht (zo zou een dag later blijken) was 26,5 liter over 592km, bij een prijs van 1.339 , dus 4,48L/100km, terwijl de display 4.6 aangaf.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 3. De tocht door de pyreneeen naar Barcelona
Deze tocht gingen we wel afwijken van de snelste tomtom route. Die zou ons namelijk van bordeaux via Toulouse richting de kust van montpellier sturen om daarna via de drukke kust snelwegen af te dalen richting Barcelona. Om meerdere redenen leek deze route me niet leuk : 1. meer betaalde dure Franse tolwegen die we inmiddels goed zat waren, en belangrijker nog 2. De N wegen via de pyreneeen zijn juist veel mooier om te rijden! Daarom kozen we ervoor om na Toulouse af te buigen richting de N20, en daar alle dorpjes in de pyreneeen langs te rijden.
Afbeelding
Eenmaal in de pyreneen zou dit dan de bedoeling moeten zijn. Links op de kaart zie je de noordoosterlijke hoek van Andorra die grotendeels onbewoond is en geen wegen bevat. We reden dan rakelings langs andorra richting de N320. Een prachtige bergpas. Een alternatief voor deze pas is de Puymorens tunnel. Die ik toch al niet wilde nemen, maar die toevallig toch gesloten was, dus ik had sowieso geen keuze.
Afbeelding
Het landelijke landschap van bordeaux werd naarmate de pyreneeen dichterbij kwamen al steeds bergachtiger
Afbeelding
Afbeelding
en heel in de verte kon je de silouetten van de pyreneeen al zien naderen
Afbeelding
en voor we het wisten reden we door de bergen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Prachtig om te zien waren de bergpassen hier. Helaas stond de spiegelreflex verkeerd ingesteld en zijn alle fotos en filmpjes hier mislukt. Jammer, want de bergen waren enorm hoog, en de skipistes zonder sneeuw waren prachtig. Het enige wat we hiervan dus hebben zijn de fotos van de iphones, ook op google streetview zag het er allemaal niet zo mooi uit als in het echt. Helaas pindakaas

Uiteindelijk kwamen we door een tunnel uit op prachtige Spaanse vlaktes. Leuk was meteen de spaanse muziek op de radio
Afbeelding
De spaanse wegen zijn de laatste jaren met geld van de EU prachtig aangelegd. Echt een knap staaltje wegenbouwen is hier verricht. Mooi ook hoe de verschillende soorten gesteenten met kleuren uitkwam in de uitgehakte bergen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We stopten even bij een wegrestaurant. De gevolgen van de crisis waren hier goed te zien. Want het was allemaal prachtig aangelegd met een supermooie glazen brug en mooie winkelgebouwen bij dit wegrestaurant, maar vrijwel alle winkeltjes waren dicht en verlaten. Er was alleen een klein winkeltje open, met een terras aan de achterkant, en dat restaurantje wint met stip de prijs voor mooiste snelwegrestaurant van de hele reis. Wat een uitzicht, en helaas voor de eigenaar, maar fijn voor ons : wat een rust. Beter dan het gemiddelde drukke ranzige snelwegrestaurant met ondergepiste wc brillen :duhpompom:
Afbeelding
Vanuit de verte kwam Montserrat in beeld. bijzondere bergen!
Afbeelding

supermooi rijden hier
[youtube][/youtube]

had ik trouwens al gezegd dat we een dakraampje hebben ? :D
Afbeelding
Uiteindelijk kwamen we aan bij het huisje van mn oom. Daar zouden we voor de komende 4 nachten deze blokhut tot onze beschikking krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 4. Een dagje Barrrrcelona!
Om de plaatselijke sfeer een beetje te proeven, zijn we deze dag naar het dichtstbijzijnde treinstation in Cardedeu gereden, hebben de auto daar geparkeerd, en hebben de Trein gepakt.
Daar hebben we heerlijk geshopt, suuuuper lekker uit eten geweest (lees, de grote warme maaltijd neem je in Spanje rond 14:00), Maar pas nadat we die massive Sangria hadden genomen op ons nuchtere maag en daarna een beetje draaierig door de straten van Barcelona liepen op zoek naar dat restaurant. :wink: :roll: Daarna zijn we met de metro richting noord barcelona gegaan, hebben daar alle trappen richting Parc Guell beklommen, en zijn moe maar voldaan huiswaarts gekeerd, waar de Lupo zich inmiddels had ontpopt tot een soort heteluchtoven.
Veel auto fotos van vandaag heb ik niet, dus bij gebrek aan beter schotel ik jullie dit soort fotos voor :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Uiteraard had ik in Barrrcelona ook de Spanje sticker gekocht. Echter....Spanje ligt in Catalonie. Een autonome regio in Spanje, en de bewoners zijn redelijk tot best erg anti-spanje. Her en der zie je Catalaanse vlaggen, en spandoeken dat ze wensen dat Catalonie een Europese lidstaat wordt, los van Spanje. Ook hebben ze zelfs sinds 2006 hun eigen toplevel domeinnaam .cat. Ook mijn oom en tante zijn nogal Catalonia-minded. Bij hun thuis moet ik bijvoorbeeld niet zeggen : "die spaanse wegen" , of "ze spreken daar spaans" , want dan kijken ze me boos aan en zeggen dat het Catalaans is :duhpompom: Kortom : om mijn oom en tante een klein beetje blij te houden heb ik ook maar een Catalaanse Sticker gekocht :) die tel ik voor het gemak als half land.
Afbeelding
Afbeelding
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 5. Sitges terramar circuit + strand + boete
Een redelijk goed bewaard geheim (want mijn oom en tante die er in de buurt wonen wisten nieteens van het bestaan af....) is het Sitges Terramar Auteodromo. Een ovaal circuit uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Het is een circuit waar maar enkele races zijn gereden en toen in de jaren 20 falliet ging door de crisis van toen. Sindsdien is er niet meer geraced tot 1 kleine redbull race in 2012. Het is nu al meer dan een halve eeuw in bezit van een kippenboer die niks met autos heeft.

Op aanraden van mijn oom gingen we alle tolwegen vermijden. In de regio Barcelona zijn alle wegen namelijk een beetje....."overdone". Er is namelijk een prima gratis snelweg (autovia). Maar er is ook een tolweg. En om die tolweg (met lange afstanden tussen de afslagen) een beetje bruikbaar te houden is er naast die tolweg nog eens een extra gratis snelweg die alle kleine dorpjes met de afslagen van de tolwegen verbind. Oftewel : teveel wegen als je het mij vraagt. Iets minder kan wel. De weg richting Sitges gingen we op de heenweg via de C31/B10. Die gaat rakelings langs de middellandse zee, een oude uitgehouwen weg in de witte bergen. Prachtig. De terugweg namen we de N340 door het binnenland. Dat laatste was eigenlijk een beetje een tegenvaller na die mooie heenweg.
Afbeelding
Even een rustige foto van de C31 geplukt van streetview omdat de camera net op dit moment weer weigerde. Gedoe met instellingen.
Afbeelding
Deze maakten we wel zelf met iphone
Afbeelding
Aangekomen bij het circuit begrepen we van een buurtbewoner dat het de bedoeling is dat je de eigenaar (kippenboer) op een of andere manier opbelt, om hem in een envelop wat geld toe te stoppen, zodat je in je eentje het circuit op mag. Maar het is niet echt een autofanaat, en hij is niet makkelijk om te kopen....hmm. teleurstelling.

Nergens staat goed beschreven waar het circuit eigenlijk is. Je kan er vlakbij staan en eigenlijk nog niet zien. Puur op basis van sattelietfotos zou je het kunnen vinden. Ondanks dat de naam anders doet vermoeden is het niet in Sitges, maar in sant Pere de Ribes, een nabij gelegen dorpje.

------het volgende schrijven is niet echt gebeurd en alle volgende fotos zijn allemaal nep en van oude archief fotos aan elkaar gefotoshopt en compleet uit mijn duim gezogen. In werkelijkheid zijn we braaf omgekeerd en ver uit de buurt van het circuit gebleven -----

In deze fictieve situatie ging de fictieve variant van mij het hek inspecteren. Deze toonde wat plaatjes van waakhonden en verboden toegang. Deze was goed op slot. Onmogelijk om met een auto, -bijvoorbeeld een groene Lupo- doorheen te komen. Op de plattegrond vanuit sattelietbeelden leek het er op dat er aan de achterkant een ingang bevatte. Dus besloten de fictieve hoofdpersonen in deze fictieve situatie het circuit langs de route te gaan volgen. In de hoop zo een andere open ingang te vinden om met de lupo het circuit fictief te kunnen betreden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De eerste bocht naar links schijnt heel erg steil te zijn. zo heb ik van iemand begrepen
Afbeelding
het schijnt ook erg indrukwekkend te zijn om even achterom te kijken
Afbeelding

Het verhaal gaat dat het asfalt van megagoede kwaliteit is. Alleen op die manier is het mogelijk dat het asfalt er -zo heb ik begrepen van andere mensen- zo goed uitziet na bijna 100 jaar. Echter was er 1 ontwerpfout : de helling van het asfalt neemt vrij plotseling toe op driekwart van de hoogte. Als gevolg van zwaartekracht wordt je daardoor sneller naar de buitenring toegetrokken. Echter : daar zit helemaal 0,0 niks nada om je auto binnen de baan te houden, en je zou er dus zo uit kunnen vliegen. Dat gebeurde vroeger dus ook, met doden als gevolg.
Mocht de coureur schrikken en uitwijken naar binnen dan is het daar ook niet fijn, want daar zit dus gewoon een uitgehakte berg, die niet echt zacht is denk ik. De coureurs mochten dus kiezen : met een salto uit de bocht vliegen of doodrijden tegen een keiharde muur in de binnenbocht
Afbeelding

Na de eerste bocht was er een langere open ruimte -zo heb ik begrepen van iemand anders-
die andere persoon hoorde op dit moment waakhonden, en buiten het terrein kwam een tractor van het nabijgelegen boerenland oprijden. Daardoor is een ander fictief persoon zich wezen verstoppen achter een muurtje.
Afbeelding
Dit gebouw staat op 2meter afstand , zonder enige bescherming langs het circuit. Waarom dit gebouw er staat, en wat de functie en bedoeling er van is, dat schijnen zelfs de huidige eigenaren niet te weten. Heel vreemd. Het is in ieder geval verlaten. Het lijkt niks van doen te hebben met de circuit functie in ieder geval.
Afbeelding
ik heb "gefotoshopt" hoe in een fictieve situatie de locatie van dit gebouw op het circuit er ongeveer uit zou zien als je op je iphone met gps zou kijken waar je zou zijn.
Afbeelding
Maar helaas, fictief was er echt geen open ingang voor een groene zuinige auto.
Aan de achterkant schijnt wel 1 ingang te zijn, maar ook die schijnt op slot te zitten.
De fictieve personen liepen dus met onverrichte zaken, maar wel een fictief avontuur beleefd, terug naar de auto
dichterbij dan dit is de lupo niet gekomen, helaasch
Afbeelding
Afbeelding

Wat wel echt gebeurd is, is dat is dat Paula en ik naar het vlakbij gelegen strandje zijn gegaan. We hadden het namelijk stikheet gekregen, gewoon zomaar, niet van een fictieve situatie van lopen over een gloeiend heet ovaalvormig circuit dat fungeerde als kookpan.

Halverwege de dag wilde ik even kijken hoe laat het was, liep naar de auto, pakte mijn iphone, maakte een leuke foto voor het forum, en klaar...dacht ik. Echter. Toen we aan het einde van de dag wegreden merkte ik na 2 bochten dat er een briefje onder de ruitenwisser zat....oh...oh......Een parkeerboete van Sitges. Ik had die parkeerautomaat niet gezien. En achteraf de fotos bekijkend bleek dus dat die parkeerboete al onder de ruitenwisser zat toen ik die fotos in de middag maakte. Het was allemaal Catalaanse tekst. We begrepen alleen het boetebedrag. Dus we reden naar mijn ooms huis.
Later bij mijn oom en tante bleek dat je de boete van 60 euro had kunnen "afkopen" voor 7 euro door geld in een envelopje onder de parkeerautomaat te stoppen....tsja als we dat nou hadden geweten?! Het stond erop, maar probeer dat maar te vertalen. Maar het tijdstip om dat te doen was ook inmiddels verlopen. Dus terugrijden had al geen zin meer. Mijn tante heeft het later nagevraagd bij een lokale politieagent, maar die dorpsboetes schijnen vrijwel nooit bij buitenlanders aan te komen omdat de gemeentes geen EU koppeling hebben. Dus het kon eigenlijk toch weinig kwaad. Als het goed is hoor ik nooit meer iets over deze boete.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We reden terug via de binnenroute. en kwamen moe, voldaan en ik enigszins verbrand in de bungalow aan.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 6. Naar Andorra!
Mijn oom en tante keken ons vreemd aan toen we vertelden dat we "een dagje" naar andorra wilden gaan. Andorra staat daar bekend als één groot koopfestijn, maar is eigenlijk voor de plaatselijke bewoners te ver weg om slechts een dagje te doen. Maarja, die Catalanen hebben natuurlijk geen Lupo 3L.
Dus we gingen toch :) Alternatief was geweest om op dag 3 niet naar mijn oom te gaan, maar te stoppen in Andorra. Maar die dag reden we al zoveel, en hadden we daar met volgepakte auto geen zin in gehad.

We namen weer de niet-tolwegen, en als kers op de taart gingen we via een mooie bergpas. De n152 en N260. Mijn tante waarschuwde me dat we de afdaling halverwege via Puigcerda niet te nemen omdat die alleen voor ervaren bestuuders zou zijn. Dus die namen we juist wel :)

Qua km's zouden we het volgens mijn berekeningen moeten kunnen redden naar andorra met de resterende liters Diesel. Echter hielp mijn oom me herinneren dat de weg wel omhoog door de bergen zou zijn, en dus meer verbruik. Dat was een goede tip. Daarom heb ik dus eerst bij de plaatselijke witte pomp voor 1.269 per liter een paar litertjes extra getankt. Ook niet duur, maar Andorra zou nog goedkoper zijn. Om de berekeningen van het verbruik te laten kloppen zou ik later beide tankbeurten bij elkaar optellen en de tripteller nu niet resetten. Dan klopt het weer.

De rit was prachtig, en ging tot ruim 2000m hoog
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpje van de route. Beetje trillerig. Volgende rijdende filmpjes zullen we op een andere manier maken
[youtube][/youtube]

Met panoramadak kan je mooi fotos maken :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen reden we Andorra binnen en waren dit de eerste beelden na de Duane. Let op de soundtrack vanaf 0:15 :)
[youtube][/youtube]

Afbeelding

In andorra gingen we nietsvermoedend een winkelcentrum binnen. Van die grote shoppingmalls in de vallei , langs de hoofdwegen. Zo zijn er een heleboel.
Maar man man.....mn oom en tante hadden niks teveel gezegd. Het is daarbinnen echt een soort Sodom en Gomorra met sigaretten en alcohol.
Pallets en pallets met sigaretten. Met aanbiedingsflyers, met acties met gratis drank, aanstekers en meer van dat. Een slof kostte er 20 euro ofzo. En dit stond naast de kassas van de supermarkt. Elders was er ook nog een aparte tabak afdeling en daar ging het gewoon weer verder met stapels sigaretten. We roken zelf niet, maar hebben wel voor vrienden meegenomen
Afbeelding
Afbeelding
Alles was er te koop....
Absinth
Afbeelding
Andere drank
Afbeelding
Lekkers voor Melvin
Afbeelding
Maar ook de diesel cleaner kostte er praktisch niks. In NL ben je daar 10 euri voor kwijt
Afbeelding

we zijn ook nog in de hoofdstad Andorra La vella geweest. Ik denk dat het me als bewoner van Andorra best zou benauwen dat je in zo een vallei altijd maar hoge bergen om je heen hebt. Ook echt cultuur lijken ze behoorlijk te missen :p we hebben 1 belangrijk standbeeld gevonden en daar een foto gemaakt. Wat gegeten en gedronken, en zijn weer in de auto gestapt. Welgeteld 50 cent moesten we betalen voor 2,5 uur parkeren :p vraag dan niks! haha.

Ook het tanken was nie duur. Hier kan ik wel aan wennen!
Afbeelding

Bij de Andorraanse Duane werden we er tussenuit gepikt, maar alles wat we meehadden was binnen de limieten. Hier reden we net weer weg bij de duanemeneren
Afbeelding

De weg terug reden we binnendoor. Niet dezelfde route, maar via iets grotere wegen binnendoor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook de obligate Andorra sticker werd geplakt
Afbeelding

Mooi was ook om te zien dat de rivier die 1 dagen eerder nog geen rivier was, nu opeens wel onder water stond. De bomen stonden er een beetje gek middenin
Afbeelding

Oja, het verbruik. Gemeten vanaf bordeaux tot aan andorra, dus 2x door de pyreneeen , grotendeels in Andorra getankt, met een paar litertjes uit Spanje om er zeker van te zijn dat ik niet stil kwam te staan, bij elkaar opgeteld en weer netjes alles gemiddeld naar verhouding: 43.43Liter voor gemiddeld 1,18 euro , 1061km, dus 4,09L/100km , 4.4 op de display. Al met al een prima verbruik voor alle bergritten.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 7. Naar de cote d'azur
Deze route brengt ons naar het plaatsje Grimaud, waar we in 2007 ook een fijne vakantie hebben gehad met onze vorige auto.
we hebbn onderweg geen speciale wensen om af te wijken van de snelste route. Alleen in Spanje hebben we tolwegen vermeden, omdat de niet-tolwegen daar gewoon echt prima waren. Dus waarom daar geld aan verspillen.
Afbeelding
onderweg weer heerlijk genieten van het open dakkie met de wind door je haar :)
Afbeelding
Maar ook op een kiertje is het heerlijk
Afbeelding
En ja hoor....weer aangekomen in Frankrijk voor de 2e keer deze vakantie. En weer die rot tolwegen. Die hadden we niet gemist
Afbeelding
Onderweg gestopt om even te rusten. Daar vonden we deze semi schaduw plek
Afbeelding
Aangekomen bij onze bestemming was het echt onvoorstelbaar heet.
De 1e camping waar we aanklopten had nog 1 plekje vrij, de camping meneer zei : "only one place left, take it or leave it, i dont care".
nou, lekker veelbelovend dus....wij kijken : wat een ongelovelijke rotplek vlak langs een weg.....dat was echt niet leuk.
Dus reden we door naar een andere camping. Die was wel prima. Helaas geen elektra voor onze koelbox. Gelukkig vonden we wat aardige Nederlandse mensen waar we onze koelbox onder hun caravan in het stroom mochten neerzetten. Opgeloooost :)
de lupo pomp deed weer zijn werk met ons bedje :
Afbeelding
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 8. Dagje strand, avondje Monaco
Vroeg opgestaan, want als we langer zouden blijven liggen dan werden we door de hitte onze tent uitgerookt.
Bij de lokale hypermarket alle bestandsdelen gekocht voor een heerlijk dagje strand : stokbrood, tomaatjes, komkommer, fruit, bier, koel elementen, een parasol. Nog even de tank bijgevuld maar niet vol (want....met deze hitte wil ik niet gaan nippelen, want dat is juist waar die nippel voor bedoeld is).

Mooie zee
Afbeelding
Afbeelding

Na een heerlijk dagje strand, gedouched, en frisss in de auto gestapt naar Monaco !

Afbeelding
en voor de mensen die het niet wisten....monaco is echt heel, heel, heel erg KLEIN!
Afbeelding

Onderweg naar Monaco kwamen we dit bosbrandje tegen
Afbeelding

Een grens overgang bij Monaco is er niet echt. Ja...een van de tunnels misschien. Maar geen mooie duane ofzo.
Dit is een filmpje dat de situatie in het moderne Monaco laat zien. Even geen muziek want ik moest me goed concentreren met alle drukte. En de tomtom kon alle bochten en smalle straatjes amper bijhouden.
[youtube][/youtube]

Monaco zit dus aan de zeezijde van een gebergte, volledig omgeven door Frankrijk, met Italie op een steenworp afstand. Monaco is ontzettend bevolkt voor het kleine oppervlak, en enorm volgebouwd. Voor zover je van ""plaatsen" in monaco kan spreken met het kleine oppervlak is er wel een soort van plaatsje : "monaco ville". Dat is min of meer het oude dorp. De rest van Monaco is helamaal fancy met casino's en dure winkels en restaurants en hotels, maar monaco ville is dus soortvan het echte oude monaco. Met de auto mag je er niet komen binnen bepaalde tijden. Het paleis van de prins staat bovenop deze berg , en is in de loop der tijd een beetje geslonken om ruimte te maken voor de huizen in monaco ville. Even maakte ik me zorgen over parkeren, maar dat bleek ongegrond. Want we reden vanaf de bodem van de berg zo een parkeergarage in. Wat blijkt ?!? die hele berg met monaco ville en het paleis er bovenop, is.....HOL ! ze hebben er 7 verdiepingen parkeergarage in gestouwd !

de lupo stond er tevreden. verderop stonden bentlys en aston martins
Afbeelding

Je begint met deze lift. Vanaf -7, bizar. een knap staaltje boor en graafwerk in die rots onder de oude stad.
Afbeelding

Daarna denk je op de begane grond te staan, maar nee, dan kom je in een 2 verdiepingen tellend winkelcentrum in de berg , bovenop de al 7 parkeerverdiepingen eronder, en dan sta je dus weer in een lift met 1 optie : start
Afbeelding

een smal straatje in monaco ville
Afbeelding

Uitzicht van bovenop Monaco ville, uitkijkend op de haven en de clubs.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn uit eten geweest, en hebben een sticker bemachtigd :)
En wat betaal je na een paar uur rondlopen en uit eten gaan in een restaurant in Monaco, een van de duurste landen ter wereld?
30 euricent ! het kan dus NOG goedkoper dan andorra!
Afbeelding

Hierna hadden we nog 1 missie : door de monte carlo F1 tunnel rijden. Helaas nam ik aan de goede kant een afslag te laat, en moest dus later genoegen nemen met de tunnel vanaf de andere kant te nemen, waarbij we dus minder goed uitzicht hadden. Maar...we reden er wel doorheen!
Ik werd even wat enthousiast, vandaar dat Paula op driekwart roept : het is vijftigggg ! haha. tsja dat krijg je er van...ik had die tunnel in F1 spelletjes al zovaak met 300kmh gereden :) :duhpompom:
tunnel start vanaf 0:27 , maar de rotonde ervoor is ook beroemd van de F1
[youtube][/youtube]

Daarna zijn we weer door talloze tunnels in tunnels in tunnels met rotondes in tunnels en glitters in het asfalt Monaco uit gereden. Bizar hoe ze elke kubieke centimeter hebben geprobeerd te gebruiken in hun kleine land. Wat een bizar tunnel stelsel hebben ze daar. Tomtom had er geen bereik, en het was zo ontzettend crowded dat we samen goed moesten kijken dus niet hebben gefilmd.

De route terug naar de camping was best vermoeiend. We waren al moe. Het was donker. En ik moest een heleboel onverlichte gevaarlijke bergweggen nemen. Blij dat ik goede xenon had op deze route zeg! toch moest ik zelfs een paar keer grootlicht xenon aanzetten om het veilig in zicht te krijgen allemaal!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 9. Van de Cote d'azur (FR) naar Bormio (IT)
Afbeelding
Deze reis hadden we geen speciale voorkeur, dus volgden we de tomtom route. Dit zou een van de langere trips worden.
We vertrokken vroeg zodat de temperatuur nog aangenaam was om de tent af te breken.
Het ochtendzonnetje op de zee was mooi
Afbeelding

Het eerste uur van de reis was hetzelfde als de trip van gisteravond naar Monaco.

Ik had vantevoren opgezocht wat de dieselprijzen in alle landen zouden zijn, en Italie zou rond de 1,80 kunnen zijn. Om een tankbeurt te vermjden hebben we dus in Frankrijk vlak voor de grens met Italie nog eens getankt. Nu kon ik samen met die vorige niet volle tank berekenen wat het gemiddelde verbruik vanaf Andorra naar hier was : 48.47 liter , 1261km , 1:26 , dus 3,84L/100km, terwijl de display 4.2 aangaf. Not bad! Logisch, deze trip was vooral bergafwaarts geweest.

Dit was het uitzicht vanaf het tankstation
Afbeelding

In Italie hadden we prachtige wegen, helaas wel meer tunnels dan ons lief was. Want van het comomeer hadden we graag meer gezien. De omgeving daar was prachtig.
Afbeelding
Afbeelding
tunnel na tunnel
Afbeelding
Afbeelding
Maar daar kwamen dan uiteindelijk toch de Alpen in zicht
Afbeelding
Afbeelding
Voor de overnachting had ik een camping uitgekozen vlakbij de Stelvio pas. Maar expres gekozen voor een kant en klare bungalow, omdat ik had voorspeld dat we rond deze tijd die tent een beetje zat zouden zijn. De camping was een schot in de roos. Prachtig en prima geregeld. En wat zijn die Alpen toch mooi. Uitzicht vanuit ons raam.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De route naar ons huisje was alleen niet verlaagde-lupo 3L-met-cupra-lip-vriendelijk
Afbeelding

Ik ging de olie maar weer even peilen. was prima! Geen drup verloren
Afbeelding

En een monaco en Italie sticker geplakt :)
Afbeelding
Afbeelding
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 10. Van Bormio (IT) via de Stelvio pas naar (A) naar (FL) naar Weesen (CH)
Deze dag zou min of meer het hoogtepunt qua rijden worden : De stelviopas rijden! daar had ik me echt op verheugd. Volgens Topgear de mooiste weg om te rijden.
Om alvast te verklappen : we hebben die stelviopas ook soortvan gereden....alleen reden we halverwege wel verkeerd, en namen we perongeluk de veel hogere en veel zwaardere en tevens tot MEI van het jaar gesloten ivm sneeuw : de Umbrailpas.

Links de pas zoals het bedoeld was, Vanuit het huisje in Bormio richting Stelvio en vanuit daar Richting Nauders In oostenrijk om vanuit daar verder te rijden richting liechtenstein.
Rechts de weg zoals we hem uiteindelijk namen : halverwege de stelviopas de Umbrailpas in geslagen.
Afbeelding

de hele route van vandaag werd dus uiteindelijk (onbedoeld) dit, want ik had eigenlijk vantevoren met Paula besloten om de Umbrailpas niet te nemen omdat deze zo extreem zou zijn, en ze toch al wagenziek werd van al die bochten. Maar dat was dus een foutje....:
Afbeelding

We hadden Paulas iphone 5 vastgetaped aan de voorruit.
Afbeelding

De route was werkelijk prachtig, ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken. We hebben van dit deel zeer veel fotos, ik post alleen een paar van de mooiste. Verder is de hele rit zo een beetje gefilmd. Het volgende is alleen van de stelvio pas.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ergens deze route gaf mn telefoon dit aan:
Afbeelding

Filmpjes van de stelvio pas. Kijk deze ook eens door als je zin en tijd hebt. Of spoel er een beetje doorheen
Deel 1 stelvio
[youtube][/youtube]
Deel 2 stelvio
[youtube][/youtube]
Deel 3 stelvio , hier werd het landschap al iets minder bochtig
[youtube][/youtube]

Tot zover dus de Stelvio pas. Die prachtig mooi was om te rijden.
Het stomme is dat we aan het einde van dit laatste filmpje de verkeerde afslag namen. Heel dom. Gewoon omdat tomtom dat aangaf of omdat deze zijpas in het verlengde van de bocht lag.
In eerste instantie hadden we niks door, maar we reden nu dus op de veel hogere, veel steilere , deels onverharde, en vaak door sneeuw gesloten Umbrailpas.
[youtube][/youtube]
In eerste instantie was die pas heel mooi en fijn en leuk en spannend om te rijden. Deels omdat er in dit gebied vrijwel niet gewoond wordt. Het is te onherbergzaam gebied.
Maar later merkte ik dat de remmen wat minder goed werkten. En weer even later merkte ik dat ze eigenlijk wel gevaarlijk weinig deden, zelfs al stond ik bovenop mijn pedaal.
Aan het einde van bovenstaande filmpje zette ik dus de Lupo langs de kant van de weg, en zei tegen mn vriendin : "ik wil je niet ongerust maken, maar de remmen doen het niet".
even de remmen laten afkoelen dus, en even de motorkap open, meer voor de sier, want echt meer koeling geeft dat niet.
Ik heb David nog even opgebeld voor advies, maar die kon ook niet meer mededelen dan ik al deed....wachten!
Het wachten was hier wel heel mooi want er was een mooi beekje, en vlinders in overvloed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na het afkoelen werkten de remmen weer goed, en zijn we verder gereden. Prachtig mooie pas
[youtube][/youtube]

Het was eigenlijk pas in een stadje verderop -waar alles duitstalig was- waar ik opmerkte dat dit niet meer italie was, maar Zwitserland., en dat we dus de verkeerde route gereden moesten hebben. Aangezien we volgens de planning pas na oostenrijk en liechtenstein in zwitserland hadden moeten komen. We moesten dus wel de verkeerde umbrailpas hebben gereden. Uiteindelijk was dat op de film ook gewoon te zien aan de borden....stom, maar wel mooi ! weer een ervaring rijker.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We reden langs een kasteel van familie van mn schoonvader in Noord Italie, daar wat fotos gemaakt, en de voorbumper en bodemplaat flink geschraapt aan deze megasteile middeleeuwse klinkerweg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De rit door Oostenrijk was ook heel mooi. Hier hebben we in een cafe nog een broodje schnitzel gehaald
Afbeelding
Afbeelding
Ik was nog niet eerder in Oostenrijk geweest. Prachtige wegen daar ondanks het ruwe landschap. Ook knisper-helder perfect radiobereik, zelfs in de lange en korte tunnels. Eat your heart out france!
[youtube][/youtube]
Later kwamen we bij...jawel, de heuze Liechtensteinse Duane. Ik kon het niet laten om dit (totaal onverwante) volkslied parodie van een ander land op te zetten als soundtrack. Puur om de Sfeer een beetje weer te geven :)
[youtube][/youtube]
Liechtenstein had weinig te bieden. Het centrum van hoofdstad Vaduz (spreek uit als vadoets) was een aanfluiting, en parkeren was uiteindelijk gratis. Wel even een sticker gescoord.

Toen naar het hotel in Zwitserland. Prachtig hotel daar. en door een foutje van de reservering mochten we er gratis eten twv 140 Frank. Not bad!
Het landschap in Zwitserland leek best wel op het alpenlandschap dat we in Noord Italie hadden. Maar de fel-fel-felblauwe meren waren er echt fenomenaal
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tijdens een kleine regenbui hing deze wolk trouwens grappig en gek dicht op de weg. heel apart verschijnsel!
Afbeelding
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Dag 11. Naar huis!
Afbeelding
We namen een alternatieve route : via luxemburg, waarbij we rond 14:00 zouden lunchen in de hoofdstad Luxemburg.
Ook dit keer werden we weer er tussenuit gepikt bij de duane , en wel in Zwitserland.
Uiteraard tanken voor 1,22 euro in luxemburg. Ook wilden we zo lang mogelijk door Duitsland rijden om zo min mogelijk Franse tolwegen te pakken.
Frankrijk waren we een beetje zat: slechte radiomuziek, slecht bereik, dure tol....dit zou al de 3e keer in Frankrijk worden deze trip : noordwest, zuidoost, en nu noordoost.
Bovendien konden we in Duitsland ook eventjes het gaspedaal iets harder intrappen, das altijd leuk :) Helaas was het vrij druk en kwamen we niet echt ver boven de 165 uit. Het bijna 180 record van vorige keer hebben we niet kunnen breken
[youtube][/youtube]

Het was schandalig om te zien hoeveel Nederlandse autos met caravan vlak voor de grens van Luxemburg op de vluchtstrook stonden, met 1km verderop een man met jerrycan in de hand over de vluchtstrook lopend....dat gebeurde niet 1 of 2x, maar echt vaak. Allemaal zo lang mogelijk wachten om maar goedkoop te tanken, niet goed het verbruik inschattend.
Afbeelding
Afbeelding
En dan, de laatste stickers geplakt....
Van linksonder naar boven naar rechtsonder :
FL = liechtenstein, MC = Monaco, Belgie = stomme sticker omdat ik geen betere kon vinden, I = italie , spanje , F = Frankrijk , L = Luxemburg , A = oostenrijk ,Zwitserland ,C= catalunia ( geen echt land, maar toch) , Andorra , Nederland , Duitsland
Afbeelding

Een dag later de auto weer goed gewassen, stofgezogen. En binnenkort trek ik David even zn mouw om even goed de lupo te controleren. Ik heb sinds normandie (dag1) een gekke rammel rechtsvoor gekregen (gaat weg vanaf 50kmh) , en de bodemplaat zal nie meer fris zijn. Ook moet rechtsvoor een nieuw wiellager krijgen denkik. En de rechter remklauw moet denk ik maar in zijn totaliteit vervangen worden. Misschien is remolie vervangen ook geen gek idee nadat deze heeft gekookt. Het motortje en schakeldeel hebben helemaal 0,0 problemen gegeven.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

En dan, wat de 3L rijder bezighoudt : De verbruikscijfers van deze trip
Komt ie dan:

Dieselgeld: 289.09
Liters Diesel: 218.89
Gemiddelde literprijs: 1.321 (range 1,162 - 1,429)
totaal aantal kilometers: 5436km
Verbruik 1:24,83 , oftewel 4,027L/100km
afwijking van de verbruiksdisplay is meestal rond de 0,3 L/100km geweest
Hoogteverschil is meerdere keren boven de 2000m geweest.

wat betreft het rijgedrag van mijn Lupo 3L in deze omstandigheden:
schakelen :
Ik reed vooral in zijn 1 en 2. En elke keer als ik dan dacht dat ik wel kon opschakelen naar 3 dan was het elke keer weer een (grappige) teleurstelling dat er in zn 3 dan 0,0 vermogen was, dus snel weer terug naar 2. Wat de snelheid van het schakelen betreft moet ik zeggen dat het opzich voldoende is in deze omstandigheden om een automaat 3L te hebben, maar sneller zou welkom zijn. Ik heb het dan over de pauzes tussen het schakelen in. Maar dan het grote probleem van de 3L met rijden in dit soort gebieden : je moet gewoon tiptronic schakelen, want de automaatstand bakt er zelf niks van. Dat is opzich prima, ik rij altijd tiptronic. Maar : je weet in de tiptronic stand op een gegeven moment niet meer in welke versnelling je zit! en tijd om te kijken op de display heb je ook niet. Met een handschakel zou je voelen in welke versnelling je zit. Dat is dus voor mij wel een reden om met dit soort trips op een gegeven moment handschakel te nemen. Ook heb ik regelmatig situaties gehad waarin het wenselijk was om de koppeling sneller of juist langzamer te laten opkomen dan de 3L zelf doet.

vermogen
Lastig....deze. Ik moest regelmatig volgas in zn 1. Maar ik denk dat bijna alle autos dat hier wel moesten. Het schijnt dat veel mensen hun airco ook moeten uitzetten omdat dat teveel vermogen vreet tijdens deze ritten. Meer vermogen was welkom geweest. Het was niet onvoldoende. Maar het zou ook al schelen als ik met een koppelingspedaal zelf eea had kunnen regelen. Die 2 dingen bij elkaar maakten dat het soms aanvoelde alsof ik wat weinig vermogen had. Bergop had de 1.2 het er soms best zwaar mee.

Remmen
Zoals hierboven verteld : de umbrailpas werden de remmen teveel. Ondanks mijn geperforeerde remschijven. Ik schakelde al heel veel terug naar 1 en 2, maar alsnog moesten de remmen teveel werk doen. Ik had langzamer kunnen rijden, maar ik reed al niet super sportief volgens mij. Ik denk dat de 3L door al zijn aanpassingen om zuinig te rijden zo goed kan uitrollen, dat de remmen et op dit soort extreme bergpassen te zwaar voor hun kiezen krijgen. Schijfremmen achter zouden misschien een idee zijn voor een volgende keer. Maar dan nog hou je het probleem.

wegligging
Die was dankzij de schroefset fenomenaal. Ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken, ik doe deze gewaagde uitspraak : "met de originele lupo 3L vering die ik voorheen had was ik mijn leven niet zeker geweest".
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door Rick-3L »

Damn wat een verslag!
Het lijkt me echt zeker de moeite waard.
Erg leuk om door te lezen.

-Rick
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door foppe »

Ik vind het best netjes hoor, gemiddeld 1:25 rijden, bepakt en bezakt en ook door de bergen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Alle filmpjes gefixt!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 12 Landen Eurotrip vakantieverslag

Bericht door 3L-Dnadave »

Voor de mensen die mijn recentere Hongarije tripverslag leuk vonden, maar dit topic nog niet kenden, misschien leuk als deze nog even up gaat.

en meteen in dit topic een linkje naar mn duitsland-Tsjechie-slowakije-Hongarije-kroatie-slovenie-oostenrijk trip verslag....klik hier : http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=20&t=1041
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Plaats reactie

Terug naar “3L Foto's!”