Jan Vriend schreef:
Geachte mevrouw/mijnheer,
Anderhalf jaar geleden, 7 juli 2012 heb ik een email (zie bijlage) gestuurd naar de Gemeente Utrecht betreffende uw milieuplannen. Daar heb ik 12 juli 2012 onderstaande reactie op gekregen: er zou een genuanceerd systeem worden geïntroduceerd zoals in Duitsland.
Gisteren kreeg ik een email van u (abonnement op de nieuwsbrief) waarin staat: "Check uw kenteken op
http://www.utrecht.nl/milieuzone. ". Als ik die check doe met 82-GJ-NT, dan zie ik dat mijn Lupo uit december 2000 er dus niet meer in mag per 1-1-2015.
Dat betekent dat er niets genuanceerd wordt. Botweg op bouwjaar. De Volkswagen Lupo 3L en de technisch identieke Audi A2 1.2TDI zijn echter nog steeds de schoonste auto's van Nederland op de 100% elektrische auto's na. De wassen neuzen van hybrides en plug-in hybrides met een elektrische actieradius van nog geen 100 km zijn het noemen niet waard, dat weet u zelf ook wel.
Ik neem het u niet kwalijk dat u mogelijk niet weet wat een 3L is. Hoewel ik van mijzelf dacht wel het nodige van auto's te weten, hoorde ik er voor het eerst van toen ik er bij toeval een tweedehands kocht. 3L betekent: een verbruik van 3 liter brandstof op 100 kilometer. Oftewel 1 op 33. En dan niet op papier, maar reëel in de praktijk aan de pomp! Het "nieuwe rijden" zit ingebakken in de techniek van deze auto.
De Lupo 3L voldoet zelfs aan de milieunorm EURO 4, ook in 1995 al!
http://www.vw3literlupoclub.com/Het_deb ... _Lupo.html
Hoe kunt u nu zulke schone auto's weren? De Lupo 3L is gebouwd van 1995 tot 2006. Ze zijn allemaal even schoon. Hoe kunt u nu de ene helft van deze auto's wèl toelaten en de andere helft niet?
Volkswagen heeft met deze experimentele auto haar nek uitgestoken, maar het werd door de politiek belasting-technisch niet gewaardeerd. Het brandstofverbruik halveer je niet met halve maatregelen. Door alle noodzakelijke technische innovaties viel deze kleine auto 4000 gulden duurder uit dan de normale uitvoering, reden waarom er in Nederland slechts 600 van verkocht zijn. Het publiek is meestal niet geïnteresseerd in milieu, maar meer in snelheid en luxe en prijs. Degenen die nu in deze auto's rijden steken ook hun nek uit: de auto is in onderhoud en vooral in aanschaf duurder dan een vergelijkbare en luxere auto. Deze chauffeurs worden nu afgestraft: nog steeds belasting-technisch en nu ook misplaatst milieu-technisch.
Als Volkswagen met de verbruikscijfers net zo hard zou liegen als de overige fabrikanten, dan zou de Lupo 3L nog steeds in de 0% bijtelling categorie vallen. Vergelijk voor de grap eens het praktische verbruik van een Lupo 3L met dat van de Mitsubishi Outlander PHEV plug-in hybride waar nu volop reclame voor wordt gemaakt. U gelooft zelf toch zeker niet dat dit benzine slurpende bakbeest ook maar enigszins in de buurt komt van de Lupo?
Er is dus duidelijk een "politieke oplossing" gekozen, niet gehinderd door enige technische kennis.
Enige nuancering zou echter wel op z'n plaats zijn.
Gaarne uw reactie.
Met Vriend'lijke groet, Jan Vriend
Van:
klantcontactcentrum@utrecht.nl
Verzonden: donderdag 12 juli 2012 10:20
Aan:
VriendJ@gmail.com
-------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer Vriend,
We hebben uw e-mail over het weren van oude auto's uit het centrum van Utrecht ontvangen. Graag informeren wij u hierover.
Het voorstel is een milieuzone personenvervoer in te voeren voor alle voertuigen die behoren tot de vervuilende categorieën (vergelijkbaar met de categorieën die Duitsland hanteert). Uitgangspunt is dus de uitstoot van auto's, door middel van de EURO-classificatie die ook in milieuzones in Duitsland wordt toegepast. Het voorstel is gericht op het weren van de benzinevoertuigen Euro 0 of ouder en dieselvoertuigen Euro 3 of ouder. De genoemde jaartallen zijn daarmee een indicatie. Afhankelijk van de classificatie zullen sommige voertuigen wel en andere niet worden toegelaten.
Als u nog vragen heeft, beantwoorden wij deze graag. U kunt ook telefonisch contact opnemen met het Klantcontactcentrum op 030-286 00 00.
Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08:30 en 17:30 uur en op donderdag tot 21:00 uur.
Met vriendelijke groet,
Gemeente Utrecht
Klantcontactcentrum
Postbus 16200
3500 CE Utrecht
T: 030-286 00 00
zaaknummer 549543