Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> bruiloft mode
-
reichbus
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> maandag oefenkeu
Leuk om te lezen hoe het verder gaat zo. Wel een beetje jammer dat ik niet naar Kieft en Klok hoefde, alhoewel ik daar natuurlijk ook altijd zelf even kan kijken. Alleen heb ik geen reden. Als ik "T2" zeg dan krijgt de vrouw een zeer bedenkelijke frons in haar voorhoofd. Plus dat ik nu de prijzen van die dingen ken.
Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat.
Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat.

- Wolf
- 3L Vriend voor het leven

- Echte naam: Dirk
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Contacteer:
Gelukkig hebben ze een heel boek vol om wat te kunnen vinden...3L-Dnadave schreef:Naja , ik zou op een gegeven moment nie meer weten waar ie op afgekeurd zou moeten worden.
Stuurkogels, fusees, remmen, verlichting rondom, laswerk....
Waar moet je zo een bus dan nog op afkeuren?
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/personenautos/Paginas/default.aspx
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: David (op zn engels)
- Kilometerstand: 384.000km
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Contacteer:
ik ben vooralsnog wel optimistisch. maar morgen dus proberen die pre keuring te laten doen.
Foppe raadde me een red top gel accu aan. ideaal met een goede start capaciteit, en bestand tegen totale ontlading en lang stilstaan
die komt er dus in. ik ga proberen er morgen eentje te scoren

Foppe raadde me een red top gel accu aan. ideaal met een goede start capaciteit, en bestand tegen totale ontlading en lang stilstaan
die komt er dus in. ik ga proberen er morgen eentje te scoren

VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
-
WouteLLL
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Wouter
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 228.000km
Volgens mij zijn gel-accu's meer geschikt voor campers en tractie vanwege de lagere piekstroom. Voor mijn oldtimer camper (ook 1974) heb ik mij er in verdiept omdat ik een nieuwe huishoudaccu nodig had en de gel-accu is afgevallen omdat die anders geladen moest worden. (Hogere laagspanning, indien bijna vol moet het teruggeregeld worden)
Verdiep je er even goed in voor je er één aanschaft. AGM accu's hebben overigens hetzelfde probleem.
Verdiep je er even goed in voor je er één aanschaft. AGM accu's hebben overigens hetzelfde probleem.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
Mja met alle respect, maar als Foppe mij iets aanraadt dat met electra te maken heeft, dan ben ik niet zo geneigd om dat in twijfel te trekken :p ik vond het weleens fijn om me eens ergens niet helemaal in te hoeven verdiepen :p
Ook bij het spijlbussen forum raden veel mensen het elkaar aan.
Ook bij het spijlbussen forum raden veel mensen het elkaar aan.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Wouter ik denk dat je volledig in de war bent met een ander type accu, de zogenaamde heftruck accu's. Deep traction accu's
Ik kan me voorstellen dat daar speciale laad technieken voor nodig zijn en dat er hier geen hoge piekstromen (tijdens starten) gevraagd mag worden. Dan gaan ze stuk idd. (weet er verder het fijne ook niet van hoor).
Optima accu's kunnen juist enorme piekstromen aan. een koudstart van dik 800A tot 1000A is geen probleem voor ze. Dit resulteert in dat tijdens het starten net even hogere toerentallen wordt geleverd en een sterkere vonk wordt gegeven.
Ze zijn er in 3 soorten, rood geel en blauw. Ik dacht dat de blauwe wat meer tractie doeleinden heeft (scheepvaart), maar mag ook mee gestart worden.
De rode (Red Top) zijn juist bedoeld voor de auto. en ik heb hem juist David aanbevolen vanwege de geringe zelfontlading. Na 1 jaar stilstaan wordt gegarandeerd dat de accu een auto gewoon kan starten. In de praktijk is 2 jaar prima haalbaar. Dat is wat ie nodig heeft. Onbekommerd de bus pakken starten en gaan met de banaan.
Bij het laden zijn er geen speciale eisen. Gewoon een regulator die tussen de 13,5 en 15V kan leveren. (@David Je zou nog wel bij K&K kunnen vragen of de dynamo dit kan leveren trouwens. Ik vermoed van wel).
Voor meer info: [exturl]chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://d26maze4pb6to3.cloudfront.net/op ... 4_2_en.pdf[/exturl]
Ik kan me voorstellen dat daar speciale laad technieken voor nodig zijn en dat er hier geen hoge piekstromen (tijdens starten) gevraagd mag worden. Dan gaan ze stuk idd. (weet er verder het fijne ook niet van hoor).
Optima accu's kunnen juist enorme piekstromen aan. een koudstart van dik 800A tot 1000A is geen probleem voor ze. Dit resulteert in dat tijdens het starten net even hogere toerentallen wordt geleverd en een sterkere vonk wordt gegeven.
Ze zijn er in 3 soorten, rood geel en blauw. Ik dacht dat de blauwe wat meer tractie doeleinden heeft (scheepvaart), maar mag ook mee gestart worden.
De rode (Red Top) zijn juist bedoeld voor de auto. en ik heb hem juist David aanbevolen vanwege de geringe zelfontlading. Na 1 jaar stilstaan wordt gegarandeerd dat de accu een auto gewoon kan starten. In de praktijk is 2 jaar prima haalbaar. Dat is wat ie nodig heeft. Onbekommerd de bus pakken starten en gaan met de banaan.
Bij het laden zijn er geen speciale eisen. Gewoon een regulator die tussen de 13,5 en 15V kan leveren. (@David Je zou nog wel bij K&K kunnen vragen of de dynamo dit kan leveren trouwens. Ik vermoed van wel).
Voor meer info: [exturl]chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://d26maze4pb6to3.cloudfront.net/op ... 4_2_en.pdf[/exturl]
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
WouteLLL
- Allemans 3L vriend

Ik heb nu voor de camper een deep cycle semi-tractie accu,
Deze is vrijwel gelijk aan een gewone lood-zuur accu, maar dan met veel dikkere platen. Deze is niet zo geschikt als start accu.
Een gel-accu is een heel ander soort accu. Misschien dat het wat uit maakt of een gel-accu met een 220V lader geladen wordt of met een dynamo, maar de oudere lader die in mijn camper is ingebouwd was niet geschikt i.c.m. een gel-accu.
Als het had gekund dan had ik zeker voor een gel-accu gekozen. Omdat hiervoor een hogere spanning nodig is zal die bij ongewijzigde boordspanning niet volledig opladen.
Nogmaals: misschien is dit met een dynamo niet van toepassing of is dit eenvoudig op de dynamo bij te regelen.
Toevoeging: Even op Google gezocht, gel-accu's worden nog zelden als startaccu gebruikt en vaak spreekt men tegenwoordig over een gel-accu terwijl men een AGM-ACCU bedoeld. Bij een gel-accu moet de laagspanning worden teruggebracht als het boven de 20 graden is om uitdrogen te voorkomen.
http://www.accuassortiment.nl/index.php ... tion_id=12
Deze is vrijwel gelijk aan een gewone lood-zuur accu, maar dan met veel dikkere platen. Deze is niet zo geschikt als start accu.
Een gel-accu is een heel ander soort accu. Misschien dat het wat uit maakt of een gel-accu met een 220V lader geladen wordt of met een dynamo, maar de oudere lader die in mijn camper is ingebouwd was niet geschikt i.c.m. een gel-accu.
Als het had gekund dan had ik zeker voor een gel-accu gekozen. Omdat hiervoor een hogere spanning nodig is zal die bij ongewijzigde boordspanning niet volledig opladen.
Nogmaals: misschien is dit met een dynamo niet van toepassing of is dit eenvoudig op de dynamo bij te regelen.
Toevoeging: Even op Google gezocht, gel-accu's worden nog zelden als startaccu gebruikt en vaak spreekt men tegenwoordig over een gel-accu terwijl men een AGM-ACCU bedoeld. Bij een gel-accu moet de laagspanning worden teruggebracht als het boven de 20 graden is om uitdrogen te voorkomen.
http://www.accuassortiment.nl/index.php ... tion_id=12
-
reichbus
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: Guus
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
Die gele yellowtops worden veel in caravans gebruikt. Zijn populair als je geen lithiumaccu hebt in de caravan.

- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
ja klopt, maar de Yellowtop is ook prima voor de camper. Je kan ermee starten en je kan er stroomverbruikers aan hangen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
-
WouteLLL
- Allemans 3L vriend

Zojuist even op de site van optima gekeken. Zoals ik al dacht is dit geen gel-accu maar een AGM accu. Over gebruik boven de 20 graden hoef je je dus geen zorgen te maken. http://www.optimabatteries.com/nl-nl/products/
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> ge-oefen-keurd !
een hele belangrijke en nuttige dag was het vandaag!
's ochtends was het eerste wat ik deed na het wakker worden, die APK garage bellen: "ik heb een bijzonder klusje voor jullie! de spijlbus pre-keuren!" , vonden ze leuk, ik kon langskomen.
Daarna heb ik een stuk of 5 onderdelenwinkels gebeld of ze mijn toekomstige accu op voorraad hadden, maar pas bij nummer 6 was het raak, een accu winkel in amsterdam.
Eenmaal aangekomen bleek de bedrijfsleider mij nog te kennen van de basisschool. Alhoewel dat niet wederzijds was, speelde ik het spelletje mee, en kreeg ik een duurdere yellow-top accu voor het geld van een red-top! mooie deal! lichtelijk overkill voor zo een busje, om zo een rolls royce onder de accus te hebben, maar goed is het wel!
Daarna door naar David gereden, en de accu gemonteerd. De oude Braziliaanse accu kwam uit 2008, dat is dus al best oud. Maar de accu zal wel vaak geheel ontladen zijn geweest, dus dan is het al helemaal oud. Er was ook maar 1 accu bevestigingsclip. De originele accu zat al helemaal los. Oude er uit, nieuwe er in.

Ik had laatst nog lampjes voor de lupo gekocht, maar die kwamen mooi van pas bij de defecte kentekenverlichting. Rick had laatst al een lampje voor deze plek gegeven. Helaas was die teveel watt, te groot en ging daardoor al na 1 dag stuk. Sorry Rick!

De bus was klaar om naar de apk garage te gaan!

's ochtends was het eerste wat ik deed na het wakker worden, die APK garage bellen: "ik heb een bijzonder klusje voor jullie! de spijlbus pre-keuren!" , vonden ze leuk, ik kon langskomen.
Daarna heb ik een stuk of 5 onderdelenwinkels gebeld of ze mijn toekomstige accu op voorraad hadden, maar pas bij nummer 6 was het raak, een accu winkel in amsterdam.
Eenmaal aangekomen bleek de bedrijfsleider mij nog te kennen van de basisschool. Alhoewel dat niet wederzijds was, speelde ik het spelletje mee, en kreeg ik een duurdere yellow-top accu voor het geld van een red-top! mooie deal! lichtelijk overkill voor zo een busje, om zo een rolls royce onder de accus te hebben, maar goed is het wel!
Daarna door naar David gereden, en de accu gemonteerd. De oude Braziliaanse accu kwam uit 2008, dat is dus al best oud. Maar de accu zal wel vaak geheel ontladen zijn geweest, dus dan is het al helemaal oud. Er was ook maar 1 accu bevestigingsclip. De originele accu zat al helemaal los. Oude er uit, nieuwe er in.

Ik had laatst nog lampjes voor de lupo gekocht, maar die kwamen mooi van pas bij de defecte kentekenverlichting. Rick had laatst al een lampje voor deze plek gegeven. Helaas was die teveel watt, te groot en ging daardoor al na 1 dag stuk. Sorry Rick!

De bus was klaar om naar de apk garage te gaan!

- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
eenmaal aangekomen was ik 2e in de rij. Deze Audi A2 colourstorm was eerste

een van de eerste dingen op de planning was de CO keuring , die deze bus helaas NET moet ondergaan omdat hij uit 74 komt, en deze meting is verplicht sinds....je raadt het al....74
[youtube][/youtube]
en het scherpje zei het volgende....

helemaal top dus! een CO waarde van 1,9 terwijl 4.6 nog zelfs mag
daarna waren de koplampen aan de beurt, waar ik zoveel moeite in had gestopt: brazil ringen, nieuw binnenwerk, skoda binnenlamp
ze waren bijna helemaal correct. slechts een klein tikje met de schroevendraaier

een van de eerste dingen op de planning was de CO keuring , die deze bus helaas NET moet ondergaan omdat hij uit 74 komt, en deze meting is verplicht sinds....je raadt het al....74
[youtube][/youtube]
en het scherpje zei het volgende....

helemaal top dus! een CO waarde van 1,9 terwijl 4.6 nog zelfs mag
daarna waren de koplampen aan de beurt, waar ik zoveel moeite in had gestopt: brazil ringen, nieuw binnenwerk, skoda binnenlamp
ze waren bijna helemaal correct. slechts een klein tikje met de schroevendraaier

- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
achterlichten ook toppie....alleen ontbrak er een reflector volgens de beste man.
ik ga er nieteens over in discussie.....dan regel ik toch lekker reflectortjes die ik er na de keuring meteen weer af ruk joh

op de remmenbank. hier werd de rechter rem afgekeurd...te weinig power.

en toen op de brug.
er werden meerdere dingen afgekeurd
- wiellager linksvoor
- rem rechtsvoor
en wat ik echt zuur vond: een deel van het nieuwe laswerk werd afgekeurd. er zat teveel ruimte tussen de verschillende punt/proplassen. dat is wel balen omdat ik dacht dat dat allemaal goed was. Terug naar proclassic was voor mij qua planning en tijd geen optie. met een paar dagen tot aan de echte keuring, met de kerstdagen enzo ertussen. Gelukkig kon ik het ter plekke hier laten doen.
het gaat om dit soort laswerk aan delen waarover je kan discussieren of het echt dragende delen zijn (want ze dienen alleen ter ondersteuning van de kriksteunen) maargoed

ik ga er nieteens over in discussie.....dan regel ik toch lekker reflectortjes die ik er na de keuring meteen weer af ruk joh

op de remmenbank. hier werd de rechter rem afgekeurd...te weinig power.

en toen op de brug.
er werden meerdere dingen afgekeurd
- wiellager linksvoor
- rem rechtsvoor
en wat ik echt zuur vond: een deel van het nieuwe laswerk werd afgekeurd. er zat teveel ruimte tussen de verschillende punt/proplassen. dat is wel balen omdat ik dacht dat dat allemaal goed was. Terug naar proclassic was voor mij qua planning en tijd geen optie. met een paar dagen tot aan de echte keuring, met de kerstdagen enzo ertussen. Gelukkig kon ik het ter plekke hier laten doen.
het gaat om dit soort laswerk aan delen waarover je kan discussieren of het echt dragende delen zijn (want ze dienen alleen ter ondersteuning van de kriksteunen) maargoed

- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
deze verticale las was dan wel weer goed.

nog even voor mezelf een foto van het gaspedaal mechanisme. deze ga ik binnenkort reviseren en vervangen voor een duits mechanisme dat heel anders is

leuke fotos van onderaan de brug

to do lijstje voor vandaag

het laswerk schoot al op. wel eerst de epoxy primer weg, dat is dan wel weer jammer dat dat nodig is

nog even voor mezelf een foto van het gaspedaal mechanisme. deze ga ik binnenkort reviseren en vervangen voor een duits mechanisme dat heel anders is

leuke fotos van onderaan de brug

to do lijstje voor vandaag

het laswerk schoot al op. wel eerst de epoxy primer weg, dat is dan wel weer jammer dat dat nodig is

- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
er was ook afkeur op sommige remleidingen. die moesten even opgeschuurd en ingevet worden. meteen overal gedaan.

dit is trouwens ook een leuke.....
de auto loopt met koude motor heel slecht. en ik vond al dat de choke zo weinig deed. nou snap ik waarom.....
ergens halverwege eindigt de choke kabel zo...

ik heb een reflectortje gekocht (echte hella...ja ja het mocht was kosten....2 euro)

helaasch zijn er 2 stuks nodig. dus morgen koop ik er nog eentje. tis maar tijdelijk

dit is trouwens ook een leuke.....
de auto loopt met koude motor heel slecht. en ik vond al dat de choke zo weinig deed. nou snap ik waarom.....
ergens halverwege eindigt de choke kabel zo...

ik heb een reflectortje gekocht (echte hella...ja ja het mocht was kosten....2 euro)

helaasch zijn er 2 stuks nodig. dus morgen koop ik er nog eentje. tis maar tijdelijk
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
Ook hadden ze een 2e accu bevestiging gemaakt

er stond trouwens een T2, bijna in mijn kleurtje, maar net niet helemaal

de nieuwe bodemplaat ging ik ook even proef-passen. Daar moet nog het eea voor worden aangepast om echt goed passend te krijgen

en weer terug naar david gereden.

er stond trouwens een T2, bijna in mijn kleurtje, maar net niet helemaal

de nieuwe bodemplaat ging ik ook even proef-passen. Daar moet nog het eea voor worden aangepast om echt goed passend te krijgen

en weer terug naar david gereden.

- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
wat er nu nog MOET gebeuren om minimaal die keuring volgende week door te komen:
- 2e reflectortje
- gaten boren in dashboard voor de knoppen van de nieuwe stroomverbruikers (in ieder geval ruitensproeier en 12v plug)
- ventilator ergens ophangen
- ruitensproeier aansluiten
- bumpers monteren, minimaal het grote bumperdeel , desnoods zonder US delen.
voor die klusjes heb ik de komende momenten nog de tijd:
morgen kan ik er 1 a 2 uurtjes aan klussen
misschien overmorgen nog even
maandag de 29e klussen mn vader en ik er samen aan
vanavond bestel ik nog nieuwe gaspedaal delen en chokekabel
- 2e reflectortje
- gaten boren in dashboard voor de knoppen van de nieuwe stroomverbruikers (in ieder geval ruitensproeier en 12v plug)
- ventilator ergens ophangen
- ruitensproeier aansluiten
- bumpers monteren, minimaal het grote bumperdeel , desnoods zonder US delen.
voor die klusjes heb ik de komende momenten nog de tijd:
morgen kan ik er 1 a 2 uurtjes aan klussen
misschien overmorgen nog even
maandag de 29e klussen mn vader en ik er samen aan
vanavond bestel ik nog nieuwe gaspedaal delen en chokekabel
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Kleur: Moonsilver - LR7X
Gaaf!!!!! Bijna rijden met dat ding man, hopen dat er zo nog geen zout op de weg ligt.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
WouteLLL
- Allemans 3L vriend

Goed bezig geweest, zeg. En wat een foto's!
Gelukkig zijn de punten op de to-do-list allemaal kleine klusjes, dit komt vast wel goed.
Gelukkig zijn de punten op de to-do-list allemaal kleine klusjes, dit komt vast wel goed.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
whaha ja ik gebruik mn telefoon vaak als zaklampje, dus ja, dan is een foto weinig meer werk :p
even reminder aan mezelf : bij de RDW ervoor zorgen dat ik een aantekening op kentekebewijs krijg dat er Amerikaans formaat kentekenplaten op mogen.
de Nederlandse oldtimer platen passen namelijk aan de achterzijde niet.
ik had een chrome kentekenplaathouder, maar die is eigenlijk net een centimeter te hoog om goed op de achterklep te passen. de inkeping in de klep is van brazil-only variant die je nergens anders ter wereld vond.
ook moet ik er aan denken om zo mogelijk vooraf even goed te remmen en te doen, want metname de rechter voorrem gaat pas echt lekker werken als hij een beetje warm wordt. op de remmenbank leek het eerst niks, maar na een minuutje kwamen er keurige remwaarden tevoorschijn.
hetzelfde geld voor de motor: door het ontbreken van een werkende choke valt hij makkelijk uit als de motor koud is, maar na een minuutje pruttelen blijft het motortje uiteindelijk wel lekker lopen.
het reed prima vandaag trouwens. Ik begin die schakelbak al een beetje te snappen :p net als de fiat polski van Willem moet je dat ding erg duidelijk vertellen wat je wilt. De 1e versnelling is erg lang trouwens, voor de 2e versnelling moet je hem wel ff flink in zn toeren knallen.
even reminder aan mezelf : bij de RDW ervoor zorgen dat ik een aantekening op kentekebewijs krijg dat er Amerikaans formaat kentekenplaten op mogen.
de Nederlandse oldtimer platen passen namelijk aan de achterzijde niet.
ik had een chrome kentekenplaathouder, maar die is eigenlijk net een centimeter te hoog om goed op de achterklep te passen. de inkeping in de klep is van brazil-only variant die je nergens anders ter wereld vond.
ook moet ik er aan denken om zo mogelijk vooraf even goed te remmen en te doen, want metname de rechter voorrem gaat pas echt lekker werken als hij een beetje warm wordt. op de remmenbank leek het eerst niks, maar na een minuutje kwamen er keurige remwaarden tevoorschijn.
hetzelfde geld voor de motor: door het ontbreken van een werkende choke valt hij makkelijk uit als de motor koud is, maar na een minuutje pruttelen blijft het motortje uiteindelijk wel lekker lopen.
het reed prima vandaag trouwens. Ik begin die schakelbak al een beetje te snappen :p net als de fiat polski van Willem moet je dat ding erg duidelijk vertellen wat je wilt. De 1e versnelling is erg lang trouwens, voor de 2e versnelling moet je hem wel ff flink in zn toeren knallen.