Ik zit al een flinke tijd te dubben of mijn wiellager nou versleten is. Ik kan er maar geen goed antwoord op vinden. Wat hoor en zie ik?
-Ik heb al ongeveer een jaar last van een licht hoger verbruik dan normaal: ik denk ca. 0.1 hoger dan normaal. Afgelopen week sprong de verbruiksmeter weer op 4.0;
-Af en toe is een heel licht fluitend/zingend/jengelend geluid te horen. Niet altijd. Het begint ergens vanaf ca. 30 km/u en komt voor bij remmen of rechtdoor rijden en bij bochten naar rechts. Bij bochten naar links heb ik nog niets gehoord. Je hoort het net boven het geluid van de radio uit. Het geluid komt van rechts voor;
-Bij remmen voel ik bijna altijd trillingen, zowel voor als na het wisselen van mijn remschijven van de zomer;
-Van de week heb ik de auto opgekrikt en alle vier de banden vastgepakt en er aan zitten rukken en duwen: zowel horizontaal als verticaal. Ik voel geen speling. Als ik aan de voorkant de aandrijfas vast pak dan voel ik geen trillingen. Kan zijn dat ik niet genoeg beweging in het wiel krijg om het te voelen. Met één hand kan ik dat wiel niet heel sterk in beweging krijgen.
Mijn vraag: kan het het wiellager zijn of moet ik aan iets anders denken?
Is het nou wel of niet het wiellager?
- Buzz_4stroke
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 mar 2002
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Flash Rood - LP3G
- Brandstof: Normale diesel
Re: Is het nou wel of niet het wiellager?
Als je naar rechts stuurt komt er inderdaad meer druk op de rechterkant te staan. Bij mij was het ook een wiellager achter die de boosdoener was, simpel klusje om zelf te doen, voor is een ander verhaal.....
HIER staat mijn topic.-
reichbus
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: Guus
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
Buzz_4stroke schreef:Als je naar rechts stuurt komt er inderdaad meer druk op de rechterkant te staan. Bij mij was het ook een wiellager achter die de boosdoener was, simpel klusje om zelf te doen, voor is een ander verhaal.....
Mmm. Ik zou verwachten dat er dan op links meer druk ontstaat (je helt meer over naar de linkerkant). Hoe zit dat eigenlijk?

- Riggard
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Richard
- Kilometerstand: 000.000km
als je naar rechts stuurt komt er meer druk op links te staan.
Heb 2x een kapot wiellager gehad, voor had ik duidelijk merkbare speling en zoemde het echt. Achter liep alles gewoon rond en geen speling, maar als je het lager met de hand draaide dan voelde je het korrelig lopen.
Heb 2x een kapot wiellager gehad, voor had ik duidelijk merkbare speling en zoemde het echt. Achter liep alles gewoon rond en geen speling, maar als je het lager met de hand draaide dan voelde je het korrelig lopen.
-
sjoerd
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: sjoerd
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Een keer voorwiellager aan gort gehad, enorme herrie, als versleten wasmachine. Niet te missen!
SJoerd
SJoerd
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
-
frank
- 3L Buddy

- Echte naam: frank van den berg
- Productiedatum: 30 jun 2005
- Kilometerstand: 157500
controleer ook even de centrale moer (steekasmoer) of deze goed vast zit, dop 30 en muurvast zetten
lupo 3L 2006, lupo 3L 1999, polo 1.3 1996, golf 7 1.2 2014, smart 1999, chevy 3100 1950, chevy c10 1971, chev van G20 1984, 2cv 1982.
- Bendert
- 3L Maat

- Echte naam: Martijn
- Kilometerstand: 498.400
- Kleur: Candy Wit - LB9A
Zoals Sjoerd zegt hoor je het echt wel als de voorste wiellager kaduuk is. Van die herrie wordt je echt niet vrolijk!
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."