Lupo 3L 504.000 plus

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Plaats reactie
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets » 09 jun 2019, 11:22

Ik kon het niet laten en heb een tijdje terug "Hakman" zijn 3L gekocht. Inmiddels mijn groene verkocht dus een plaatsje vrij.
Aangezien de 3l van Hakman nog rijdbaar is deze in Eindhoven opgehaald, en een enthouisiast mens ontmoet met een prachtig beroep, dat is ook zo leuk van het aanschaffen van bijzondere auto's de personen die erachter zitten!

Als eerste de 3L deze week door de APK heen geloodst, met wat kleinigheden was dat geen probleem. De auto is altijd goed onderhouden en op de terugreis van 200 plus km schakelde de versnellingsbak uitstekend, geen gekraak, niets. Ook stoppen in de start/stopstand.
Alleen even puzzelen om zo goed mogelijk om te gaan met het trillen tussen 90 en 120 dat was wel pittig een beker ongeklopte slagroom zou zo zijn stijf geklopt.
Gister met de linker aandrijfas begonnen, dit heeft de hele zaterdag gekost.

Er was een bijzondere constructie gemaakt van de plaats waar origineel het schroefdraad van de aandrijfas in het fusee huis vast zit met de moer.
Op de kop van de aandrijfas had men een m10 draadeind gelast, daarover een ring van 5 mm geplaatst en toen de as vastgezet met een zelfborgende moer.Het vermoeden is dat de oude moer stuk gedraaid was.

We konden het fusehuis niet goed genoeg ondersteunen in de pers, en aangezien ik geen reserve fuseestuk heb liggen moest deze constructie uit het huis, in de bankschroef met een pen op het draadeind meppen dan maar. Het draadeind ging scheef en brak af op de las.
Nu met een pen meppen op de kop van de aandrijfas, na veel bloed, zweet, tranen, roestlosser en hulp kwam de as uit het huis. Het lager heeft het tot nu toe overleeft.

De binnenzijde van het huis gereinigd met een smalle staalborstel, de bakflens schoongemaakt en gevoeld of er inslag in het materiaal van de flens zit, dat viel enorm mee mijn reserve flens was niet beter. Nieuw vet in de hoezen en alles weer gemonteerd,met de aandrijfas die de vorige eigenaar daarvoor al gekocht had.
Helaas is het trillen nog niet weg, het is wel verbeterd dus de komende week ook rechts aanpakken, daar zit gelukkig wel de originele moer op de aandrijfas.

Starten wil soms koud en soms op temperatuur minder goed gaan, je moet dan even door starten en wat gas geven.Gister bij het wegrijden dachten we hé de motor pakt lucht dus zouden de verstuivers er een keer uit moeten en ultrasoon gereinigd moeten worden en weer monteren met nieuwe spullen.
Ik kan er voorlopig wel even mee leven.

Cruisecontrol is heerlijk de afgelopen week steeds " op de cruise" gereden heerlijk ontspannen.
De Recaro stoelen is wennen deze zitten goed maar stevig, de oude eigenaar had nog wat spullen waaronder de originele stoelen liggen en deze heb ik recent bij hem opgehaald.
De kapotte linker spiegel is vervangen, verder heeft de linker zijkant schade door de caravan misschien dat ik er een andere deur inzet, dat oogt beter.
Als je naar de algehele staat van de 20 jaar oude Lupo kijkt mag je zeggen dat het een kwaliteitsproduct is, een paar plekjes roest maar onder nergens verrot o.i.d.
Ook onder het blok en de bak droog!
Ik zie regelmatig jongere auto's die er slechter uit zien.
Het verbruik boven de 1 op 30 maar ik ben een relaxte rijder geworden.
En nu proberen er wat kilometers bij te zetten, dat is gewoon leuk om te doen.

Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets » 11 jun 2019, 14:38

Ontdekte bij de brandstoffilter aansluiting mogelijk een slechte aansluiting. Dit eerst repareren en zo richting verstuivers werken.
Ook controleren of relais 109 al eens vernieuwd is.

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2210
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Johan » 11 jun 2019, 19:33

Toch leuk om te zien dat zo'n Lupo met hoge km stand toch op de weg gehouden wordt.
Met wat extra aandacht zouden best wel meer van dit soort "oudere " auto's bewaard moeten blijven.
Zeker een Lupo 3L vind ik de moeite waard.
En zeker niet te vergeten de Audi A2 (3L)

Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets » 12 jun 2019, 11:13

Dank je Johan, ik probeer er weer wat km bij te zetten vanmorgen 505000 km mooie stand😄

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5860
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Nietsnut » 12 jun 2019, 11:34

Dat zijn flinke kilometerstanden zeg, ga zo door!
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets » 13 jun 2019, 00:00

Thanks Melvin, ik doe mijn best!
Vanavond de rechter aandrijfas vervangen, hieraan was niet gelast of gerommeld waardoor het werk een stuk sneller verliep.
Bij het demonteren zag de tripoïde er droog uit en niet meer ok.
De gebruikte as gemonteerd, eerst al het oude vet uit de bakklos gespoeld en de klos inwendig bekeken. Geen ernstige sporen van inslag van het materiaal.
Gelijk een nieuw universeel rubber hoesje voor de fusee kogel gemonteerd, wat een geklooi met de ronde bevestigingsveertjes voor die dingen.
Op de terugweg trillingsvrij, morgen uitlijnen en weer iets van de werklijst afstrepen.

Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets » 13 jun 2019, 17:26

Vanmiddag laten uitlijnen, de auto staat weer strak op de banden met 3,5 bar binnen in het rubber 😀.
Het stuur staat weer recht, fijn zo!

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2210
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Johan » 13 jun 2019, 19:42

ik zie een gelukkig mens

....met zijn Lupo 3L

Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Lupo 3L 504.000 plus

Bericht door Koos Koets » 13 jun 2019, 23:41

Klopt als een bus😀, wat kan je lol hebben van een 20 jaar oude auto die voor de meeste mensen al lang afgeschreven is.
Ik leer steeds meer bij van de 3L techniek, het blijft een bijzondere auto.
Ben nieuwsgierig hoeveel van deze
eerste types er nog rondrijden.

Plaats reactie

Terug naar “Introductie”