Even voorstellen; Lupo 3L

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Plaats reactie
PieterG
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:11
Echte naam: Pieter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jan 2000
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Normale diesel

Even voorstellen; Lupo 3L

Bericht door PieterG » 19 aug 2019, 20:18

Beste Forum leden,

Ik zal mezelf even voorstellen; ik ben Pieter, 21 jaar oud en sinds begin dit jaar in het bezit van een rode VW Lupo 3L met ondertussen dik 4 ton op de teller, toendertijd gekocht van een mede forum lid. Ik ben afgestuurd in Automotive Engineering (BSc) en ben dus wel thuis in het auto en techniek wereldje. Ik gebruik de Lupo voornamelijk voor woon-werk verkeer (Zevenaar (regio Arnhem) - Dordrecht) en daarnaast voor de nodige haal en breng ritjes. Voorheen reed ik in een oude Volvo 850 2.5 liter 5 cilinder, en hoewel de Lupo toch die mooie 5 cilinder en het lekkere rijden (naar mijn mening) mist, ben ik natuurlijk dolblij met het veel betere brandstofverbruik; van moeilijk 1 op 10 naar makkelijk 1 op 25.

Voordat ik de auto kocht had ik mij al veel ingelezen in de 3L wereld, vooral wat betreft het nodige onderhoud aan onder andere die beruchte versnellingsbak en aandrijflijn. Daarom afgelopen maand (voor vakantie) een kleine beurt gedaan. Nu ben ik vorige week op vakantie geweest naar Polen, dik 2500 km gereden zonder enkele problemen. Toen ik (op de terugreis) echter eenmaal bij mijn woonplaats de snelweg af ging, viel mij opeens enorm bokkige schakelen op (leek/lijkt naar mijn mening alsof de koppeling eruit ligt). Gelukkig nog thuis kunnen komen, maar toen ik hier de auto in de achteruit wilden zetten (en de rem/koppeling) los liet sloeg deze gelijk af. Vervolgens leek/ lijkt het alsof de versnellingsbak geen versnelling meer wilde selecteren; als ik de auto in drive (E) zet, selecteert hij niet de 1e versnelling en het lijkt net alsof ie in neutraal staat (kan voet van rem/koppelingspedaal halen).

Nu heb ik zelf natuurlijk aardig verstand van zaken wat betreft de techniek, maar toch ben ik benieuwd wat de meer ervaren 3L kenners hierover denken. Ook hoor ik graag jullie mening over 3L specialisten (garage's) waar ik eventueel goed terecht kan. Daarnaast vraag ik mij af of het ombouwen naar een handgeschakelde bak interessant is.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken.

Groet,

Pieter
Laatst gewijzigd door PieterG op 29 aug 2019, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5905
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door Nietsnut » 19 aug 2019, 20:39

Welkom,

je hebt de ex-auto van Foppe en Willemvee in handen, dit is een heel bijzondere auto voor enkele mensen op het forum hier, o.a. voor DnaDave.

Heb je al uitgelezen met VagCom 12.12 en de juiste procedure gevolgd?

Ombouwen is een beetje een mweh-verhaal want het kost veel moeite en als de oorzaak van dit probleem niet in je gangsteller zit maar in de koppelingswaarden ga je een oplossing uitvoeren voor iets dat geen probleem was.

Overigens heb ik ook een auto gehad met dezelfde motor - volgens mij - en het reed prima, alleen het verbruik!
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4006
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 433.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door foppe » 20 aug 2019, 12:04

Hey mijn ouwe luup! Mooi dattie nog rondrijd.
Ik zou eerst een basisafstelling laten doen. Dan ook de koppelinghevel laten controleren of ie zwaar gaat.

Dan zou je weer snel kunnen rijden. Als blijkt dat de koppeling cilinder stuks, of de gangsteller, Dan kan je een handschoen ombouw overwegen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2293
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door Johan » 20 aug 2019, 17:09

Is ombouwen nog wel rendabel? met de huidige prijzen van de Lupo 3L?

Wel leuk dat het een oude bekende is:
viewtopic.php?f=73&t=1261&start=80

PieterG
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:11
Echte naam: Pieter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jan 2000
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Normale diesel

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door PieterG » 20 aug 2019, 18:56

Bedankt voor jullie reacties. Heb de hydrauliek olie bijgevuld en het lijkt inderdaad alsof de koppeling te 'strak' staat. Versnellingsbak doet het na resetten (- pool los) goed en na 1 keer afslaan selecteert ie geen versnelling meer, wellicht een ingebouwde veiligheidsregeling ?

Is de genoemde basisafstelling ook van invloed op de koppeling? ik dacht alleen op de versnellingsbak.

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2293
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door Johan » 20 aug 2019, 22:02

De basis is met name ook voor de koppeling.
Die moet op een bepaalde "waarde" staan, die met de basisinstellingen op de juiste waarde (1.85 V)gezet moet worden.

Weet je zeker dat de basis is doorlopen? Want het is een van de essentiële stappen.
Het door je genoemde resetten (minpool los) is een noodgreep wanneer je onderweg met stukken staat. Soms helpt dat om je weer op weg te helpen.
Je mag dat niet als resetten zien.

Je geeft aan "verstand van zaken" te hebben en daarom kun je verder komen dan het niveau waarop je nu zit met de 3L.
Lees gerust nog meer en zie dat je Lupo misschien wel toe is aan specialistisch onderhoud.

Succes daarmee en hou on sop de hoogte met je vorderingen dan wel problemen.

Gebruikersavatar
Jeroen
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 429
Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 260.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
Locatie: Haarlem

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door Jeroen » 21 aug 2019, 07:44

Wellicht al gevonden, maar er is een specialisten hoekje te vinden op het forum met daarop alle 5(?) 3L kenners in het land. De keus kan simpel zijn, wie werkt er het dichtst bij je huis?

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5905
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door Nietsnut » 21 aug 2019, 07:50

Kijk dan even naar de structuur van het forum...
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4006
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 433.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door foppe » 21 aug 2019, 13:32

1,85V is alleen bij een nieuwe koppeling. Eigenlijk is het 1,8 - 2.0 V. Bij een nieuwe koppeling moet je dit afstellen op deze waarden.

Bij een versleten koppeling kan hij zakken tot 1,1V. En moet je dus niet veranderen, want anders weet je niet hoe versleten de koppeling is.

Overigens, Gekoppeld is de waarde 2V hoger. Dus 3,8V bij een nieuwe koppeling en 3,1V bij een versleten koppeling.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2293
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door Johan » 21 aug 2019, 19:38

Ok prima Foppe, goede aanvulling.
In elk geval informatie waar de koper van jouw Lupo wat mee kan.
Ondanks zijn achtergrond is een bezoek aan een van de specialisten aan te bevelen.
Al kan hij daar in ieder geval zijn 3L kennis verder verhogen.

PieterG
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:11
Echte naam: Pieter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jan 2000
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Normale diesel

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door PieterG » 26 aug 2019, 15:52

Korte update;

Na nader onderzoek bleek dat de borgmoer van de koppelingshevel (op de versnellingsbak) op een of andere manier was losgetrild/losgekomen. Deze vastgezet en daarmee langs geweest bij Laurens (3L specialist) in Emmeloord. Hij heeft de koppeling weer goed afgesteld en daarnaast een basisinstelling gedaan. De Lupo rijdt nu weer als vanouds :grin: .

Allen bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2293
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door Johan » 26 aug 2019, 16:35

Helemaal top.
Fijn dat je weer lekker kan rijden

PieterG
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:11
Echte naam: Pieter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jan 2000
Transmissie: Automaat
Kleur: Tornado Rood - LY3D
Brandstof: Normale diesel

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door PieterG » 29 aug 2019, 17:58

.
Laatst gewijzigd door PieterG op 29 aug 2019, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2293
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen; Lupo 3L 29-SVJ-6

Bericht door Johan » 29 aug 2019, 19:54

Oeff
Je weet klaarblijkelijk niet waarover het gaat.
Het feit dat je deze vraag stelt (en begrijp me goed, het is geen oordeel over je kennis en kunnen), doet mij vrezen dat je dit beslist niet zelf kunt.

Een koppelingscylinder zorgt ervoor dat in plaats van je linkervoet nu een -onder erg hoge druk werkend- apparaat dat doet.
Daarmee heb ik al half uitgelegd hoe het werkt.

Voor je beeldvorming. Kijk onder de motorkap en zie rechts naast de motor dat ding zitten. Met een stevige kabel zit ie vast aan de versnellingsbak (daar waar normaal de koppelingskabel zit aan het koppelingspedaal).
Verder zitten er hogedruk slangen aan die naar de drukbol gaan.
ALS dat het probleem al is, moet Laurens (of een andere specialist) die vervangen. Een VW dealer bij voorkeur niet, want die hebben de ballen verstand van een 3L. Dus ga daar zeker niet heen.
Bij twijfel, raadpleeg een van de andere 3L specialisten, hier bekend op het forum, kijk maar eens bij "Garages, vrijetijdssleutelaars...." (hier op de beginpagina).

Je hebt, met de aankoop van de Lupo 3L een technisch specialistisch wonder in huis gehaald, waarvan je, zeker nu ze wat ouder zijn, goed moet weten wat je in huis hebt.
Voordat je het weet zit je op torenhoge kosten, die ze nu niet meer waard zijn.
Enkele jaren geleden, toen ze nog duizenden Euro's kostten, was het vaak nog rendabel. Nu belanden ze vaker op de sloop, als de kosten gaan oplopen.
Helaas, het is niet anders.

Vooropgesteld dus, dat het de koppelingscylinder is, die kost tegenwoorden al snel tegen de vierhonderd Euro en dan moet ie er nog in.

Zo, weer genoeg om te lezen. Hou ons op de hoogte.

Plaats reactie

Terug naar “Introductie”