LupoGrunn

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Plaats reactie
LupoGrunn
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:10
Echte naam: Albert van Balen
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 325.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Premium diesel

LupoGrunn

Bericht door LupoGrunn » 20 dec 2019, 12:29

Hallo,

Ik ben Albert en kom uit Groningen. Ben een 1ste autotechnicus en hou dus erg van sleutelen. Afgelopen september mijn eerste 3l taft groen gekocht voor een prikkie met schakelproblemen. Mijn insteek voor de auto was om hem direct om te bouwen naar handgeschakeld en zo het geschiede. Genoeg werk aan de auto, maar dat zijn dingen die gaande weg wel gebeuren.

Tot dusver deze dingen aan de auto gedaan:

Dashboardkastje met verlichting geplaatst (Golf 2)
Middenconsole van een handgeschakelde Lupo
Bekerhouder
Tellerkap van een Arosa
Cruisecontrolehendel en MFA hendel van een 6k2 geplaatst (nog niet aangesloten)

Wat ik al wel gekocht heb maar nog niet gemonteerd:

Elektrische spiegels
GTI spoiler
Klapramen


Verder nog veel plannen voor de toekomst!

Foto bij aankoop

Afbeelding

Info over de ombouw:

Toen ik begon met de ombouw van de auto ben ik opzoek gegaan naar de geschikte onderdelen. Allereerst kwam ik een pedalenblok tegen van een Lupo GTI voor een zacht prijsje. Deze heb ik expres direct gekocht vanwege de hydraulische koppelingscilinder. Deze zit dus aangesloten op de koppelingsnemercilinder op de bak van het originele systeem net als bij een ombouw van een A2. Super lichte koppeling dus! :dance:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik een schakelpook van een 6n2 gebruikt en kwam toen aan bij het maken van een weerstandslager. Toevallig kwam ik op Marktplaats een 3l uit 2002 voor onderdelen tegen waar ik graag onderdelen van wou hebben. Na een paar berichten te hebben verstuurd met de oude eigenaar kwam aan het licht dat deze Lupo al handgeschakeld was. Auto heb ik gekocht voor €150,- lolll . Van deze auto heb ik dus het weerstandlager, omschakelmechaniek en computer gebruikt. Leuk detail, kenteken van deze auto is 83-LLR-6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2366
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: LupoGrunn

Bericht door Johan » 20 dec 2019, 19:42

Welkom
Wat een werk heb je al gedaan en ga je nog doen!

Werken aan een Lupo 3L is altijd net even anders dan elke gewone auto.
Jammer dat ze al behoorlijke bejaard aan het raken zijn, want als je je tien jaar geleden was gaan specialiseren in de 3L had je veel succes kunnen maken als specialist.
Vrijwel alle VW garages (zo kregen wij telkens te horen van de leden) hebben geen kaas gegeten van de 3L.

Succes met alles en hou ons op de hoogte

Robert-jan
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 dec 2019, 11:18
Echte naam: Robert-jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 207.000
Transmissie: Automaat
Brandstof: Premium diesel

Re: LupoGrunn

Bericht door Robert-jan » 21 dec 2019, 17:42

Past golf 2 dashboard kastje ook?

Dacht alleen met enige aanpassing lupo dashboard kastje kon inbouwen of van lupo gti

LupoGrunn
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:10
Echte naam: Albert van Balen
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 325.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Premium diesel

Re: LupoGrunn

Bericht door LupoGrunn » 21 dec 2019, 21:26

@ Johan
Qua schakelrobot is de 3L niet de enige auto met dit systeem. Wel is dit iets waar je je over in moet lezen en ervaring mee moet krijgen. Alleen vanwege de hoge kosten voor nieuwe onderdelen en de storing gevoeligheid van het systeem heb ik ervoor gekozen gelijk over te gaan op ombouw. Ik heb dus niet echt ervaring met het rijden in een originele 3l, afgezien van auto’s van klanten, maar dat zijn alleen maar proefritjes geweest.

Wat betreft het bejaard worden, ik heb jaren Golf/Jetta 2 gereden, dus ik ben wat oudere auto’s gewend. Dit is voor mij een nieuwe auto :grin:

@ Robert-jan
De verlichting is van een Golf 2. In het dashboardkastje zit een rechthoekig vlakje die je eruit kunt snijden voor een lampje. Heb gezocht naar een origineel lampje, maar daarom ik geen info over vinden, dus ik heb 1 van een Golf 2 gebruikt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2366
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: LupoGrunn

Bericht door Johan » 22 dec 2019, 10:08

Dat andere merken auto's ook zo'n soort systeem hebben, ben ik mee bekend.

Ik heb overigens zelf een Opel Corsa met Easytronic gehad en een Mitsubishi Colt met All-shift.
Deze systemen lijken wel op de Lupo en A2 met schakelen, maar het systeem werkt wel anders.
De Corsa was overigens een flutbak en net als de Colt schakelen die bakken pas wanneer je redelijk hoog in de toeren zit.

Neem nou een DSG. Die schakelen, bij rustig rijden, al net boven de 1500 toeren naar de volgende versnelling.
Dat noem ik nou pas fijn rijden.
Maar dat is weer persoonlijk. Ik hou er wel van.

LupoGrunn
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:10
Echte naam: Albert van Balen
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 325.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Premium diesel

Re: LupoGrunn

Bericht door LupoGrunn » 22 dec 2019, 14:50

DSG vind ik ook een heel mooi systeem, alleen duur en complex. Nou ben ik zelf geen fan van vroeg opschakelen. Het is weliswaar zuiniger, maar zorgt ook voor meer slijtage van de motor en versnellingsbak. Maar om van het automaat gebeuren gelijk maar af te stappen; ik schakel graag zelf. Vind een automaat in sommige situaties zelfs gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2366
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: LupoGrunn

Bericht door Johan » 22 dec 2019, 19:22

Aha,

Ik ben een echte automaatfan.
Ik ben dan ook erg benieuwd in welke situatie de automaat gevaarlijk is....

LupoGrunn
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:10
Echte naam: Albert van Balen
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 325.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Premium diesel

Re: LupoGrunn

Bericht door LupoGrunn » 24 dec 2019, 12:30

In mijn beleving reageert in situaties waarbij je net even extra kracht nodig hebt, bij bv inhalen of ergens tussendoor komen, de versnellingsbak te laat. Hij schakelt juist op of blijft in dezelfde versnelling terwijl je juist een versnelling terug wilt. Misschien komt dat omdat ik geen automaat gewend ben, maar zulke situaties vind ik irritaties geven aan andere weggebruikers en aan mijzelf.

Update
Gisteren de C-stijl kapjes van de klapramen zwart gemaakt. Dit doormiddel van textiefverf medium en acrylverf. Na een droogtijd van 24 uur met een hitte pistool fixeren en klaar.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Introductie”