Tjonge wat een reacties, Bedankt voor het meedenken iedereen hoor
ik zal effe op iedereen reageren:
Lupo2002 schreef:Ik weet bijna zeker dat het in de electronica zit..Ik zou toch maar die temp sensor nogmaals checken.. Hij gaf juiste waardes door maar mischien was het net toevallig op dat moment.
zal ik doen hoor, maar de OBD reader geeft geen fouten aan. Die zou dan toch een foutcode moeten melden?
Lupo2002 schreef:even je temp sensor stekker lostrekken
Je accupolen loshalen (en 10 sec tegen elkaar houden) en terug bevestigen
waarom is dat ?
Lupo2002 schreef:ik weet dat je die 109 relais onlangs hebt vervangen maar kan ook een productie foutje zijn
Nee, dat had Willem destijds gedaan. Die zit er nu 1,5 jaar in o.i.d.
Lupo2002 schreef:Oja.. Is je Startmotor nog goed? Deze kan het ook nog zijn, klinkt gek maar je startmotor heeft nu inmiddels zoveel te verduren gehad dat deze niet meer aan zn minimale toeren toekomt om het blokje aan te slaan (+- 300 toeren) vanaf dan begint de inspuiting van de diesel als ik me niet vergis!
Startmotor is prima hoor. Als ik zijn toerental hoor, weet ik bijna zeker dat ie het toerental haalt. Probleem komt hooguit 1x per week voor.
Lupo2002 schreef:Accu kan het ook nog zijn.. deze geeft weliswaar 12/14+ volt aan maar dit zegt niks over de staat van de accu zelf, net als hierboven.. deze heeft inmiddels zoveel te verduren gehad dat ie zn ware krachten heeft verloren (Amperes)
Accu lijkt mij nog goed, niets mis mee. Die zit er nu 1,5 jaar in o.i.d. De eerste 10-15 seconden hoor ik een erg hoog toerental en daarna daalt dit ietsjes, maar de startmotor draait nog steeds krachtig door.
Rasselman schreef:Foppe geeft aan dat de brandstof terug loopt zeg maar.
Dus het kan alleen zo wezen dat het brandstof systeem "lucht aanzuigt" met stilstaande motor (gebeurd wel vaker op het brandstof filter, maar dat was al vervangen begreep ik)
Het brandstof filter is nu 1.5 jaar oud o.i.d
Rasselman schreef:Die temp sensor voor je brandstof die regelt alleen de hoeveelheid te warme brandstof te koelen. Deze doet verder niets (ik heb 2jaar zonder gereden merkte er niks aan)
Is dat niet bij ons alleen maar mechanisch geregeld? dat plastic dingetje wat in het brandstoffilter gaat is een thermostatisch geregelde klep. Misschien dat de tempsensor alleen een bewaking is voor te hoge temperatuur.
Rasselman schreef:De Koelvloeistof temperatuursensor moet wel goed zijn, Anders knippert zn lampje/leest op de OBD reader verkeerde waardes. Meestal als deze stuk is start hij trouwens met meer brandstof in te spuiten (slaat dus aan net alsof je gas geeft)
Dit verhoogd toerental had Rick-3L een paar maandjes terug. Dit heb ik gehoord toen op de klusmeeting. Hij had idd -25 graden o.i.d. en een nieuwe KV temp. sensor heeft zijn probleem opgelost. Ik heb hier geen last van.
Ik heb trouwens een andere stekker losgehad, die zat op de tandempomp zelf, dicht bij de turbo zeg maar.