Meerdere malen hebben we elkaar op de proef gesteld, gewerkt aan onze zwakheden om er telkens weer sterker uit te komen. En nu, 80.000 km later, kan ik zeggen dat we een stabiele, duurzame en betrouwbare relatie hebben opgebouwd. En ook al worden sommige rimpels wat dieper, en gaat de conditie langzaam achteruit. Nog steeds geniet ik van de ritjes die we maken.

Waarom een 3L? Als milieu bewuste sport docent en techniek liefhebber komen mijn passies in deze auto samen. Want als snel werd het een competitie om te kijken of de 3L nog zuiniger kon, en hoe ik mijn rijstijl daarop kon aanpassen. Als echte doe-het-zelf knutselaar was het ECOmodden begonnen.
Naast het sleutelen aan mijn eigen 3L heb ik aardig wat gedaan voor geknutseld voor andere 3Len. Knakkende deuren werden soepel gemaakt met ‘Bartbusjes’ en dicht gekoolde EGR’s vervangen door de ‘Bartbuis’. Helaas zijn deze werkzaamheden stil komen te liggen door gebrek aan tijd.
Hieronder een kort overzicht van de belangrijkste sleutelprojecten van mijn 3L:
• Na lang rijden met schakelproblemen is de auto omgebouwd naar handgeschakeld, en ook gelijk OEM cruisecontrole ingebouwd.
• Onnodige onderdelen zijn verwijderd: EGR, katalysator, achterbank, plastic werk achter, achterruitenwisser, antenne, linker buitenspiegel en de balans gewichten in achterbumper.
• Verder wat ECOmods gedaan zoals dichte front in bumper, watermethanol injectie (tijdens winter eraf), accu verplaatst van voor naar achteren voor beter gewicht verdeling, bodemplaat onder hele auto (tijdens winter eraf), verlagen met H&R schroefset.
• Ook heb ik er Recaro golf 3 stoelen ingebouwd, en de voorste deurpanelen en dashboard vervangen door een zwart exemplaar.
Zuinigheid: In 2012 heb ik met deze auto 1605,2 km op een tank gehaald (1:37:7), en in 2013 mijn eigen record verbeterd met 1669,5 km (1:39,8). Nog steeds hoop ik de magische grens van 1700 km een keer te halen.
Ik was altijd actief op het andere 3L forum maar door drukte van mijn werk heb ik hier het afgelopen jaar weinig tijd meer voor gehad. Het nieuwe forum geeft me iig genoeg inspiratie om me weer aan te melden. Want nog steeds draag ik de 3L, de oprichters en vrienden van dit forum een warm hart toe. En al laat ik me niet elke dag horen, ik lees jullie berichten graag.
Bart
Hieronder nog een paar foto's voor de liefhebbers:
Ombouw naar handgeschakeld

Schakel kabels

Uitlaat zonder katalysator

Koolstof dichte front

Koolstof buitenspiegel afdek plaat
EGR buis met temperatuur sensor en druksensor aansluiting

WMI injectie

Opgeruimd onder de motorkap zonder accu, schakel systeem en EGR

Bodemplaat

Meer updates volgen later en langzaam