Ik zou dat caravanspul gebruiken. Het is veel makkelijker op maat te maken (met een ijzerzaagje), niet duur en hittebestendig. Het is een mengeling van karton en aluminium wat er in verwerkt zit.foppe schreef:Stofzuigers lang zou misschien wel moeten kunnen idd, maar alle caravans hebben tegenwoordig ook luchtverwarming. Er is van die flexibele buis gewoon in de handel verkrijgbaar en lijkt wel wat op stofzuigerslang.
Die is zeker weten hittebestendig.
Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> bruiloft mode
-
reichbus
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> gaskabel gebroke

- BYM
- 3L Vriend voor het leven

- Kilometerstand: 300067km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
3L-Dnadave schreef:@ knoof: een campertje gaat het niet worden. Daar issie in de basis ook niet zo geschikt voor omdat ie 25 ramen heeft , dus kan er nergens boven de middellijn een kastje ofzo. Maar ik heb ook niet zo en behoefte aan kamperengewoon lekkere dagritjes, en natuurlijk hongarije !
@ bym, slimme opmerking! Paula maakte die opmerking nadien ook al :p
Dat van dat stationair, of van die slang
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Mijn rekord:

Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
- Bart81
- Handgeschakelde vriend

- Kilometerstand: 000.000km
Mooie auto Dave!! Je bent er lekker mee bezig zo! In mijn 3Lvrienden sabbatical had ik hem even gemist..
Bij mij staat al jaren een Citroen HY camper op mijn verlanglijstje. En dan ombouw naar elektrisch
. Mmmm, misschien... ooit...
Bij mij staat al jaren een Citroen HY camper op mijn verlanglijstje. En dan ombouw naar elektrisch
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
een Citroen HY is ook leuk; doet me denken aan Sesamstraat 
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Mijn YouTube kanaal.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: David (op zn engels)
- Kilometerstand: 384.000km
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Contacteer:
vandaag de gaskabel vervangen.
plaats dat wel een beetje in perspectief : die kabel is 3,5 meter lang en moet door een heul dun buisje.
op het laatst kwam de oude kabel los van de nieuwe kabel, waardoor ik het moeilijkste stukje zonder geleiderkabel moest doen : het gedeelte waar ik achter/boven de motor via de onderkant de kabel van buitenaf naar de motorruimte moest geleiden.
naja lang verhaal kort : alles zit weer hoe het moet zitten
in eerste instantie had ik hem nog iets te strak afgesteld, waardoor ik bij het loslaten van mn gas met mn voet het gaspedaal moest terugtrekken omdat hij anders een beetje bleef gassen.
na een stuk of 5x afstellen had ik hem goed, en nu issie perfect
onderweg naar huis kreeg ik nog een hoop duimen omhoog van het overige verkeer
heerlijk met mn muziekje op....cruisin 
morgen weer een klusdag!
en oja, ik heb mn pakketje uit zwitserland binnen : de handgrepen die ik voor 4,10 euro heb gekocht op ebay
die krengen kosten in nederland eerder rond de 80. in gebruikte conditie zijn ze vaak duurder dan nieuwe repro

plaats dat wel een beetje in perspectief : die kabel is 3,5 meter lang en moet door een heul dun buisje.
op het laatst kwam de oude kabel los van de nieuwe kabel, waardoor ik het moeilijkste stukje zonder geleiderkabel moest doen : het gedeelte waar ik achter/boven de motor via de onderkant de kabel van buitenaf naar de motorruimte moest geleiden.
naja lang verhaal kort : alles zit weer hoe het moet zitten
in eerste instantie had ik hem nog iets te strak afgesteld, waardoor ik bij het loslaten van mn gas met mn voet het gaspedaal moest terugtrekken omdat hij anders een beetje bleef gassen.
na een stuk of 5x afstellen had ik hem goed, en nu issie perfect
onderweg naar huis kreeg ik nog een hoop duimen omhoog van het overige verkeer
morgen weer een klusdag!
en oja, ik heb mn pakketje uit zwitserland binnen : de handgrepen die ik voor 4,10 euro heb gekocht op ebay

VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
Re: Dnadaves blauwe 15 raams T1 spijlbus -> ISOLATIE
het thema van vandaag is geluids-ISOLATIE !
de bus heeft verschillende soorten irritant geluid waar ruimte voor verbetering is....
1. motorgeluid en resonantie vanuit de "kattenbak" (boven de motor) / het motor-schutscherm
2. trillingen vanuit de zijkanten
3. rolgeluid vanuit de wielkasten (waar je letterlijk direct bovenop zit , dit is 1 laag staal die dienst doet als zowel wielkast als vloer / schutbord
4. rolgeluid / windgeluid van onder de vloer, metname voorin
5. windgeluid langs kieren waar nog geen deurrubbers zitten.
helaas heb ik geen DB meting gedaan toen we hem kochten, zodat ik met cijfers een verschil kan aantonen, maar geloof me : een maand geleden moest je vanaf 40/50 al best behoorlijk hard praten om elkaar te verstaan, en er was veel resonantie en motorgeluid.
Binnenkort gaat de auto naar de stoffeerder, en die gaat ook een complete vloerbedekking van kop tot kont aanbrengen. Achter de deurpanelen die bekleed gaan worden gaan we zelf nog een hoop (zacht) dempingsmateriaal aanbrengen. Dat betekend dat we nu nog even tijd hadden om....het kale staal her en der wat meer massa te geven om zo de boel wat beter te beschermen tegen resonantie, en bovendien is het belangrijk om dat nu te doen, om te voorkomen dat straks het tapijt niet goed eroverheen past.
Eerst werd het basismateriaal aangebracht : zware loodtape over kattenbakbodem en schutbord, en silentcoat langs de achterwanden (die zijn dubbel met een holle ruimte naar de motor toe = veel focus voor geluid. en silentcoat bij de wielkasten

en daarna heb ik alles met ductape afgeplakt. Dat lijkt een beetje maf....maar bij thesamba.com is het een veel toegepaste truc tegen ontdreuning. Ik doe het vooral om te voorkomen dat er allemaal scherpe randjes ontstaan waar zand en water in kan komen

ook de zijdeurtjes hebben het nodige silentcoat gekregen. Ze voelen meteen ook een stuk meer.... "deur" als je ze nu dichtdoet. VEEL minder blikkerig en speelgoedachtig

alle restjes gingen naar het achterklepje. Dat lijkt misschien prutserig. Maar massa is massa....en er gaat toch nog een paneel overheen

daarna hebben we de holle ruimte achter de voorbank/in de bulkhead gedaan. Daar zit het reservewiel. Deze ruimte is een focus voor veel herrie aangezien het uitsteekt aan de onderkant en met 1 dunne laag staal veel wind en herrie oppikt aan de onderkant.

en alles onder de voorbank.....en ook hier telt weer deze "vloer" is ook direct de bovenkant van de wielkast.

het loopt nu tot halverwege de voorste rubberen vloermat. en toen was het materiaal op

de voordeuren moesten er ook aan geloven. en manman man....ENORM veel impact hebben die 3 lullige reepjes!! de voordeuren voelen direct VEEL volwassener !! en dan te bedenken dat er later ook nog zacht dempingsmateriaal inkomt en een deurpaneel ertegenaan

de binnenkant van de voorkant moest ook een beetje aandacht krijgen. want ook hier is er 1 dun laagje staal tussen binnen en buitenkant. ook hier komen nog panelen tegenaan

achter hebben we alvast 2 nieuwe achterbank gordels gemonteerd

en de middengordel voor

asbakje via marktplaats even polijsten

lusje hier... (gekocht via marktplaats)

lusje daar....( gekocht via ebay)

ook hebben we het dashboard handvat gemonteerd. er moest een nieuw gat geboord worden. het oude rechter gat daar gaan we nog wat moois mee verzinnen

daarna hebben we met het heerlijke weertje van vandaag een testritje gemaakt.
WAT EEN VERSCHIL !!!! je kan elkaar tot 90kmh gewoon op normaal spreekvolume verstaan
je hoort nu gewoon het heerlijke 4 cilinder luchtgekoelde boxer geluid uit ons 1700cc volkswagen SP blokje , ZONDER irritante resonantie en getril.
deurtjes open...deurtjes dicht. totaal andere beleving.
en dan te bedenken dat het echte verschil straks nog gaat komen als de rest van de panelen ertegenaan geschroefd wordt met dempingsmateriaal.
de bus heeft verschillende soorten irritant geluid waar ruimte voor verbetering is....
1. motorgeluid en resonantie vanuit de "kattenbak" (boven de motor) / het motor-schutscherm
2. trillingen vanuit de zijkanten
3. rolgeluid vanuit de wielkasten (waar je letterlijk direct bovenop zit , dit is 1 laag staal die dienst doet als zowel wielkast als vloer / schutbord
4. rolgeluid / windgeluid van onder de vloer, metname voorin
5. windgeluid langs kieren waar nog geen deurrubbers zitten.
helaas heb ik geen DB meting gedaan toen we hem kochten, zodat ik met cijfers een verschil kan aantonen, maar geloof me : een maand geleden moest je vanaf 40/50 al best behoorlijk hard praten om elkaar te verstaan, en er was veel resonantie en motorgeluid.
Binnenkort gaat de auto naar de stoffeerder, en die gaat ook een complete vloerbedekking van kop tot kont aanbrengen. Achter de deurpanelen die bekleed gaan worden gaan we zelf nog een hoop (zacht) dempingsmateriaal aanbrengen. Dat betekend dat we nu nog even tijd hadden om....het kale staal her en der wat meer massa te geven om zo de boel wat beter te beschermen tegen resonantie, en bovendien is het belangrijk om dat nu te doen, om te voorkomen dat straks het tapijt niet goed eroverheen past.
Eerst werd het basismateriaal aangebracht : zware loodtape over kattenbakbodem en schutbord, en silentcoat langs de achterwanden (die zijn dubbel met een holle ruimte naar de motor toe = veel focus voor geluid. en silentcoat bij de wielkasten

en daarna heb ik alles met ductape afgeplakt. Dat lijkt een beetje maf....maar bij thesamba.com is het een veel toegepaste truc tegen ontdreuning. Ik doe het vooral om te voorkomen dat er allemaal scherpe randjes ontstaan waar zand en water in kan komen

ook de zijdeurtjes hebben het nodige silentcoat gekregen. Ze voelen meteen ook een stuk meer.... "deur" als je ze nu dichtdoet. VEEL minder blikkerig en speelgoedachtig

alle restjes gingen naar het achterklepje. Dat lijkt misschien prutserig. Maar massa is massa....en er gaat toch nog een paneel overheen

daarna hebben we de holle ruimte achter de voorbank/in de bulkhead gedaan. Daar zit het reservewiel. Deze ruimte is een focus voor veel herrie aangezien het uitsteekt aan de onderkant en met 1 dunne laag staal veel wind en herrie oppikt aan de onderkant.

en alles onder de voorbank.....en ook hier telt weer deze "vloer" is ook direct de bovenkant van de wielkast.

het loopt nu tot halverwege de voorste rubberen vloermat. en toen was het materiaal op

de voordeuren moesten er ook aan geloven. en manman man....ENORM veel impact hebben die 3 lullige reepjes!! de voordeuren voelen direct VEEL volwassener !! en dan te bedenken dat er later ook nog zacht dempingsmateriaal inkomt en een deurpaneel ertegenaan

de binnenkant van de voorkant moest ook een beetje aandacht krijgen. want ook hier is er 1 dun laagje staal tussen binnen en buitenkant. ook hier komen nog panelen tegenaan

achter hebben we alvast 2 nieuwe achterbank gordels gemonteerd

en de middengordel voor

asbakje via marktplaats even polijsten

lusje hier... (gekocht via marktplaats)

lusje daar....( gekocht via ebay)

ook hebben we het dashboard handvat gemonteerd. er moest een nieuw gat geboord worden. het oude rechter gat daar gaan we nog wat moois mee verzinnen

daarna hebben we met het heerlijke weertje van vandaag een testritje gemaakt.
WAT EEN VERSCHIL !!!! je kan elkaar tot 90kmh gewoon op normaal spreekvolume verstaan
je hoort nu gewoon het heerlijke 4 cilinder luchtgekoelde boxer geluid uit ons 1700cc volkswagen SP blokje , ZONDER irritante resonantie en getril.
deurtjes open...deurtjes dicht. totaal andere beleving.
en dan te bedenken dat het echte verschil straks nog gaat komen als de rest van de panelen ertegenaan geschroefd wordt met dempingsmateriaal.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

Ziet er goed uit David, hier ga je veel plezier aan beleven. Het lullige is dat je er niks meer van terug zal zien maar de beloning zit in de akoestische vooruitgang. Jouw bus zal het bewijs zijn dat een T1 wél stil kan zijn 
Mijn YouTube kanaal.
Mijn YouTube kanaal.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
haha nouja, stil...stil....
stil is een relatief begrip
overigens zit er nu in :
4m2 silent coat (a 119 euro)
3 rollen van 3x0,2m loodtape (a 120 euro)
6 rollen ductape :p (gamme huismerk)
de loodtape was voor een deel oude voorraad van mijn opa. en vooral door de zware massa een uitermate geschikt middel voor alles rondom de motor. Maar die zware massa moet je niet willen overdrijven, en dus is het beter om verder met de silentcoat te gaan werken. ik wil het voorste deel van de voorvloer nog doen, en misschien nog een stukje van de achtervloer, en wat reepjes in het plafond.
ik ga nog 1x silentcoat bijbestellen dus
en oja: doordat de bus nu ietsje zwaarder is, rijdt hij ook een stuk beter! bij drempels was de bus erg "springerig" , alsof hij te licht afgeveerd was voor de sterkte van de veren. Nu is dat al een HEEL stuk beter.
stil is een relatief begrip
overigens zit er nu in :
4m2 silent coat (a 119 euro)
3 rollen van 3x0,2m loodtape (a 120 euro)
6 rollen ductape :p (gamme huismerk)
de loodtape was voor een deel oude voorraad van mijn opa. en vooral door de zware massa een uitermate geschikt middel voor alles rondom de motor. Maar die zware massa moet je niet willen overdrijven, en dus is het beter om verder met de silentcoat te gaan werken. ik wil het voorste deel van de voorvloer nog doen, en misschien nog een stukje van de achtervloer, en wat reepjes in het plafond.
ik ga nog 1x silentcoat bijbestellen dus
en oja: doordat de bus nu ietsje zwaarder is, rijdt hij ook een stuk beter! bij drempels was de bus erg "springerig" , alsof hij te licht afgeveerd was voor de sterkte van de veren. Nu is dat al een HEEL stuk beter.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

O, wacht maar tot je interieur af is en vergelijk dan met een standaard T1.
Mijn YouTube kanaal.
Mijn YouTube kanaal.
- Bresjee99

- Echte naam: Robbin
- Kilometerstand: 410.000
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Dit ziet er al goed uit! Ik denk dat dit voor een 'gebruiksbusje' echt een plaatje gaat worden! Leuk om te zien dat die kleine strips al zoveel demping geven!
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- Bendert
- 3L Maat

- Echte naam: Martijn
- Kilometerstand: 498.400
- Kleur: Candy Wit - LB9A
Leuk om de vorderingen zo te zien. Het gaat erg hard, maar het is wel een bodemloze put gezien alle kosten. Met name de gaskabel was erg prijzig
. De isolatie zal zeker helpen. Een goed idee als lijkt het nu wel een beetje op een ruimteschip van binnen. Ik ben heel benieuwd naar de binnenkant als alles gestoffeerd is.
Wat betreft het spuitwerk zou je in de berekening ook mee moeten nemen wat het kost om heen en weer te rijden naar Hongarije. Het is haast voordeliger om de auto achterop een trailer te zetten dan er zelf mee heen te rijden. De lol is er dan natuurlijk wel vanaf.
Succes met de keuzes die je nog moet maken!
Wat betreft het spuitwerk zou je in de berekening ook mee moeten nemen wat het kost om heen en weer te rijden naar Hongarije. Het is haast voordeliger om de auto achterop een trailer te zetten dan er zelf mee heen te rijden. De lol is er dan natuurlijk wel vanaf.
Succes met de keuzes die je nog moet maken!
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
Mwoaah als ik naar hongarije ga, dan wordt het ook direct een paar weken genieten....vakantie!
Daar moet ik dan de kosten niet direct van doorberekenen in de bus hoor.
En als de bus de trip aankan, dan gaan we er cker gewoon in rijden!
En een bodemloze put, dat is het zeker
De beste definitie van een spijlbus dat is:
"Een vierkent ontwerp met 4 wielen , waar je al je geld in kan stoppen"
Er zit nog net geen gleuf in het dak
Daar moet ik dan de kosten niet direct van doorberekenen in de bus hoor.
En als de bus de trip aankan, dan gaan we er cker gewoon in rijden!
En een bodemloze put, dat is het zeker
De beste definitie van een spijlbus dat is:
"Een vierkent ontwerp met 4 wielen , waar je al je geld in kan stoppen"
Er zit nog net geen gleuf in het dak
- Bresjee99

Wel grappig om te lezen hoeveel dat dempen nou scheelt! Ik onderschatte het belang altijd een beetje. Maar ik denk dat ik hier in het voorjaar toch ook maar mee aan de slag ga.
- voordeuren(voor speakers)
- wielkasten achter(voor rolgeluid)
- onder de achterbank
- kofferbak
- reservewielkast (voor subwoofer)
Welke SilentCoat heb gebruikt? Gewone of extra?
- voordeuren(voor speakers)
- wielkasten achter(voor rolgeluid)
- onder de achterbank
- kofferbak
- reservewielkast (voor subwoofer)
Welke SilentCoat heb gebruikt? Gewone of extra?
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
@ Bresje, het is "gewone" silent coat. we hebben zoveel oppervlak nodig....we moeten ergens op besparen he 
het was Zondag dus vandaag hebben we weer goed geklust!!
we begonnen met het monteren van de nieuwe binnenspiegel die ik had gescoord via marktplaats. veel mooier
oude...

nieuwe....

en een nieuwe luchtfilter aanzuigslang. want de vorige was lek

Ook heb ik fase B van het isoleren afgemaakt bij het schutbord en de kattenbak : het aanbrengen van dempend materiaal over de eerste laag van ontdreuningsmateriaal: speciaal dikke foam die ook bij audi wordt gebruikt, en (heel) dun materiaal op plekken waar er niet veel dikte beschikbaar is. Er moet later nog tapijt overheen, dus dat moet later wel blijven passen. Mooi dat we op deze manier kunnen varieren.

en later ook de wielkasten..

ook in de holling van de achterklep kwam wat isolatiespul

en in de geul bij de voorkant

zelfs in de kleinste kiertjes

beter laat dan nooit. ik ontdekte dat als ik het dunne hardere isolatiespul combineerde met het zachte dikke isolatiespul, en daar mooie pakketjes van maakte, dat ik het mooier kon verwerken

het eindresultaat ziet er nogal rommelig uit, maar het werkt wel!

en metname in de zijdeurtjes is maar weinig diepte voor isolatiespul. maar genoeg voor 2 lagen van het dunne harde spul

Ook hebben we de 9 (!) nieuwe gordels gemonteerd! de bouten van de middenbank-gordels zaten muuuuuurvast. Daar hebben we flink op lopen zweten. Helemaal rechts ontbrak een gat voor de bout omdat het vloerpaneel daar onlangs is vernieuwd. Maar eronder zat wel het schroefdraad dat nog prima intact was. Op de halve milimeter exact zaten we goed met boren.

en het resultaat...
achterbank

middenbank

voorbank...

Ook zijn we flink opgeschoten met de bulkhead! Bedoeling is dus een mooi compleet paneel te maken voor de bulkhead met de reservewielvorm erin, die later mooi bekleed kan gaan worden. ER komt een originele asbak op, en er komen nog uitstroom openingen voor warme lucht in. Ook gaan we er 2 chrome handvaten op monteren die direct ook door-en-door gaan , zodat het paneel goed vast zit: 2 vliegen in 1 klap.
hier begonnen we mee...

versteviging

framepje, incl versteviging voor de zijkanten

zijkantjes erop

dit is de ruimte die we hebben voor warmte slangen en isolatiespul

bovenkantje erop

we moeten het uiteraard nog afwerken : hoekjes netjes schuin schuren etc, en daarna wordt alles bekleed door de stoffeerder
dat was em !
het was Zondag dus vandaag hebben we weer goed geklust!!
we begonnen met het monteren van de nieuwe binnenspiegel die ik had gescoord via marktplaats. veel mooier
oude...

nieuwe....

en een nieuwe luchtfilter aanzuigslang. want de vorige was lek

Ook heb ik fase B van het isoleren afgemaakt bij het schutbord en de kattenbak : het aanbrengen van dempend materiaal over de eerste laag van ontdreuningsmateriaal: speciaal dikke foam die ook bij audi wordt gebruikt, en (heel) dun materiaal op plekken waar er niet veel dikte beschikbaar is. Er moet later nog tapijt overheen, dus dat moet later wel blijven passen. Mooi dat we op deze manier kunnen varieren.

en later ook de wielkasten..

ook in de holling van de achterklep kwam wat isolatiespul

en in de geul bij de voorkant

zelfs in de kleinste kiertjes

beter laat dan nooit. ik ontdekte dat als ik het dunne hardere isolatiespul combineerde met het zachte dikke isolatiespul, en daar mooie pakketjes van maakte, dat ik het mooier kon verwerken

het eindresultaat ziet er nogal rommelig uit, maar het werkt wel!

en metname in de zijdeurtjes is maar weinig diepte voor isolatiespul. maar genoeg voor 2 lagen van het dunne harde spul

Ook hebben we de 9 (!) nieuwe gordels gemonteerd! de bouten van de middenbank-gordels zaten muuuuuurvast. Daar hebben we flink op lopen zweten. Helemaal rechts ontbrak een gat voor de bout omdat het vloerpaneel daar onlangs is vernieuwd. Maar eronder zat wel het schroefdraad dat nog prima intact was. Op de halve milimeter exact zaten we goed met boren.

en het resultaat...
achterbank

middenbank

voorbank...

Ook zijn we flink opgeschoten met de bulkhead! Bedoeling is dus een mooi compleet paneel te maken voor de bulkhead met de reservewielvorm erin, die later mooi bekleed kan gaan worden. ER komt een originele asbak op, en er komen nog uitstroom openingen voor warme lucht in. Ook gaan we er 2 chrome handvaten op monteren die direct ook door-en-door gaan , zodat het paneel goed vast zit: 2 vliegen in 1 klap.
hier begonnen we mee...

versteviging

framepje, incl versteviging voor de zijkanten

zijkantjes erop

dit is de ruimte die we hebben voor warmte slangen en isolatiespul

bovenkantje erop

we moeten het uiteraard nog afwerken : hoekjes netjes schuin schuren etc, en daarna wordt alles bekleed door de stoffeerder
dat was em !
- Joch3m
- Handgeschakelde vriend

- Echte naam: Jochem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 21 aug 2012
- Kilometerstand: 101000
Ziet er allemaal keurig uit. Klein vraagje over dat isolatiespul, zou je dat ook in de motorruimte kunnen gebruiken ter isolatie van motorgeluiden?
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
VW Lupo 3l moonsilver
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
Ik denk dat jij bedoelt te vragen of het spul brandbaar is of niet.
Ik de k niet dat het brandbaar is, en zo wel dan ben ik er van overtuigd dat er ook brandwerende alternatieven zijn. De lupo heeft van zichzelf al een stoffen isolatieding in de motorkap , en een schuimen variant onder de plastic kap. In de gele lupo heb ik 2 van die motorkap isolatiedingen over elkaar heen in de kap geklikt.
Dat heeft wel effect volgens mij
Maar of het ook effectief motorgeluid kan weren / dempen is het vooral van belang te weten of het resonantie van de motor is, of puur een overstemming van het motorgeluid. Dus of je het geluid kan verminderen door silentcoat-achtigen (ontdreuning) of juist door demping en absorptie met schuim/foam/wol/kussens.
Vaak zal het een combinatie van beiden moeten worden. Dus dat is ook exsct wat ik doe met de bus.
Ik de k niet dat het brandbaar is, en zo wel dan ben ik er van overtuigd dat er ook brandwerende alternatieven zijn. De lupo heeft van zichzelf al een stoffen isolatieding in de motorkap , en een schuimen variant onder de plastic kap. In de gele lupo heb ik 2 van die motorkap isolatiedingen over elkaar heen in de kap geklikt.
Dat heeft wel effect volgens mij
Maar of het ook effectief motorgeluid kan weren / dempen is het vooral van belang te weten of het resonantie van de motor is, of puur een overstemming van het motorgeluid. Dus of je het geluid kan verminderen door silentcoat-achtigen (ontdreuning) of juist door demping en absorptie met schuim/foam/wol/kussens.
Vaak zal het een combinatie van beiden moeten worden. Dus dat is ook exsct wat ik doe met de bus.
- Bresjee99

ik denk persoonlijk dat het al scheelt als je in de Lupo de volgende delen meepakt
- Deuren
- Achterpanelen
- Wielkasten
- Motorkap(onder de stoffen bekleding)
- Zijschermen binnenkant
- Onder de achterbank
- Wielkuipen achter
- Reservewielbak
Ik ga binnenkort sowieso met m'n voordeuren beginnen, maar dat is eerder audio technisch. Je moet wel beseffen dat het nooit het niveau van een nieuwe golf gaat halen, maar ik denk dat er wel serieuze verbeteringen haalbaar zijn die je comfort zullen verhogen.
- Deuren
- Achterpanelen
- Wielkasten
- Motorkap(onder de stoffen bekleding)
- Zijschermen binnenkant
- Onder de achterbank
- Wielkuipen achter
- Reservewielbak
Ik ga binnenkort sowieso met m'n voordeuren beginnen, maar dat is eerder audio technisch. Je moet wel beseffen dat het nooit het niveau van een nieuwe golf gaat halen, maar ik denk dat er wel serieuze verbeteringen haalbaar zijn die je comfort zullen verhogen.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Contacteer:
Bij de lupo valt vooral veel winst te behalen in rolgeluid van achteren : die achterschermen zijn enorm groot en hol en open naar onderen. Daar kan je wel een hoop silentcoat en schuim in kwijt. In mijn lupo deuren heb ik al silentcoat. Schuim kan je in de deuren niet kwijt omdat ie raammechanisme zo goed als geen ruimtr overlaat en belangrijker nog : water loopt bovenin je deur, door je deur heen aan de onderkant van je deur er weer uit. Als je de boel dan dichtmaakt met wol en troep dan krijg je denkik snel vocht problemen. De lupo vloer en schutbord zijn al aardig voorzien van dempend materiaal, maar idd achter + voorschermen + deuren + onder achterbank , die delen mochten nog wel wat isolatie krijgen
- Joch3m
- Handgeschakelde vriend

- Echte naam: Jochem
- Productiedatum: 21 aug 2012
- Kilometerstand: 101000
Thx David, logisch dat je denk dat het op de Lupo gaat maar het gaat eigenlijk om de Fiat Panda van mijn moeder. Daar ligt zo'n 2 cilinder turbo motortje in de echt een zooitje herrie maakt bij het optrekken waar ze zich zwaar aan stoort. Zat er over te denken om de motorruimte te isoleren om dat geluid tegen te gaan.
Lupo is heerlijk stil
Lupo is heerlijk stil
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
VW Lupo 3l moonsilver
- Willemvee
- Hemelse Vriend

- Echte naam: Willem
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
Verkopen en een Lupo 3L aanschaffen! Pokke herrie in die panda!
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.