Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

3L-Emiel schreef:Boren is niet nodig. Er zit al een kabel boom doorgang waar je de kabels bij kan duwen..
Indien nodig wijs ik hem wel een keer aan.
Ja, ik was al op zoek naar die post van jou. Als er niet geboord hoeft te worden doe ik dat liever niet. Ik zie inderdaad meerdere plekken waar al kabels zitten. Als namelijk die geul en dat schoppanneel aan de binnenkant weg zijn (en die zijn zo weg gehaald) heb je namelijk goed ruimte en zicht daar binnen.

Ik denk dat ik het weekend nog een keer ga kijken. Ik heb hem nu zo lang achter het zekeringenkastje opgerold weg gestoken.

Verder moet ik nog even de draadjes van de rechter MFA hendel na kijken. Dat kon ik pas weer doen toen er stroom op stond en dat moet ik nog even uitproberen. Nu vond ik het wel even goed zo. Ik heb wel de werking getest en het resetsignaal functioneert niet.

Ik vermoed dat ik de massa wel goed heb (rood tegenover bruin), maar dat het zwarte draadje van het resetsignaal niet goed is aangesloten. Die moet dan op de blauwe draad van de draadboom met stekker van de auto worden aangesloten. Dat ga ik ook nog even op mijn gemakje uit zoeken.
Afbeelding
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Bericht door Don 3L Jose »

Ik weet niet hoe dik dat kabelboompje van je cc is, want er zit daar ook al een gat waardoor je koppelingskabel doorheen gaat. Sam heeft die onder je koelvloeistof reservoir geboord.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Het stekkertje van de MFAhendel werkt nu ook bij mij. Ik moest even wat draadjes omzetten. Dus het resetsignaal is ook weer terug nu.

Afbeelding
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

De geur van versch rubber hangt weer in de woonkamer. En dat is niet, omdat we onze kunstkerstboom vandaag hebben opgeruimd.

Afbeelding

Vandaag twee nieuwe bandjes binnen gekregen: Fulda Ecocontrol. Volgende maand laat ik die er omheen leggen en dan laat ik de auto meteen uitlijnen. Ben benieuwd hoe dat stuurt en of ik nog veel merk qua verbruik. Over de Fulda's was ik prima tevreden dus daar heb ik nog maar weer eens een setje van laten komen.

Verder nog verder met het project cruisecontrol. Het ging allemaal niet zo makkelijk: ik wilde "even" de koppelingschakelaar monteren, maar heb bijna anderhalf uur lopen prutsen om dat ding er in te krijgen. De vorige die ik had gemonteerd bleef niet goed zitten en paste ook net niet. Maar hij zit nu. Ik had te weinig tijd over om nog eens even goed naar de bedrading van de remschakelaar en naar de doorvoer richting paravan te kijken.

De volgende keer start ik met dat laatste. We doen het rustig aan allemaal. Ik leer er wel erg veel van.
Afbeelding
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X

Bericht door Nietsnut »

Ik kan jouw inzet altijd erg waarderen, je doet moeilijke klussen ondanks dat het veel tijd kost, en dat je familie ook tijd vraagt :) Ik kan wat van je leren wat dat betreft! Keep up the good work!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Nietsnut schreef:Ik kan jouw inzet altijd erg waarderen, je doet moeilijke klussen ondanks dat het veel tijd kost, en dat je familie ook tijd vraagt :) Ik kan wat van je leren wat dat betreft! Keep up the good work!
Om heel eerlijk te zijn: deze was strikt genomen echt wat te lastig voor mij alleen, maar met wat backup lukt het wel. En nu ik het spul heb liggen wil ik ook zo veel mogelijk zelf doen. Een ander doet het vele malen sneller, maar dat boeit mij niet. En ik ben nou eenmaal niet iemand die techniek met de paplepel ingegoten heeft gekregen. Maar het genot als het af is is vele malen groter dan wanneer ik het had laten doen. Om het geld had ik het niet hoeven doen, want ik ben maar weinig goedkoper uit.
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Vandaag dan eindelijk nieuwe bandjes om laten leggen en de Lupo uit laten lijnen. Meteen zodra ik thuis was kon ik de banden van 2,5 bar naar 3,3 bar op pompen. Die jongens van het bandencentrum snappen niks van eco rijden :mrgreen:.

Een ander puntje betreft een gierend geluidje. Dat komt volgens mij bij de multiriem vandaan, maar wat nou precies het probleem is is mij niet helemaal helder. Het Geluid doet zich altijd voor bij een koude motor. Zodra je de auto in de versnelling zet en de koppeling op laat komen dan doet het zich voor. Of als je terug schakelt en op de motor af gaat remmen. Het duurt maar kort: één a twee seconden schat ik. Zodra de motor is warm gelopen dan doet het zich niet meer voor.

Van origine is het geen versleten multiriem (door dat slippen slijt hij wel weer begreep ik), want ik heb er vorig jaar een nieuwe multiriem om gelegd. Tegelijkertijd heb ik toen ook het spanmechanisme vervangen. En daar zit denk ik het probleem. Dat spanmechanisme zit vast met drie bouten. Die heb ik daarnet even nagetrokken, maar ik weet helemaal niet hoe vast die moeten zitten. Er is daar niet veel ruimte dus ik zit altijd met mijn 1/4e rateltje te pieren. Weet iemand of daar een aanhaalmoment voor is voorgeschreven, zo ja: welke is dat? Zo nee: wat is handig en verstandig?
Afbeelding
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder

Bericht door Nietsnut »

Gewoon flink vast maar niet overdrijven, Nm is voor mij onbekend. Als je een sleutel 16 pakt en even goed aanhaalt moet het voldoende zijn.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Mijn YouTube kanaal.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Nee. Ik bedoel niet die 16. Daarmee span en ontspan je het hele mechanisme. Ik vraag me af of je die bout wel strakker kunt zetten. Die bout 16 heb ik een keer kapot gedraaid, waardoor ik een heel nieuw spanmechanisme moest monteren. Het mechanisme zit met drie boutjes 13 vast. Daar kun je vanaf de bovenkant bij. Als je die niet goed vast heb zitten dan zit daar speling op en kan hij ook slippen volgens mij. Maar ook die zal ik gewoon even goed vast zetten, zonder gekke toestanden.
Afbeelding
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Wat je eens moet oefenen is een moer doldraaien op een bout. Doe een bout in de bankschroef en draai de moer vast, net zolang totdat de moer dolgedraaid is.
Doe dit gewoon een paar keer met een nieuwe bout en moer en op een gegeven moment voel je wanneer een bout net niet dol draait. Dan zit ie net te vast.

Op een gegeven moment voel je dat de schroefdraad zich vast begint te zetten. Dat is het moment om te stoppen. Hooguit nog 1/8 slag, of heel misschien 1/4 slag, maar dan ook absoluut niet verder.

Het is gewoon een kwestie van ervaring opbouwen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Re: Guus' taftgroene Luup: bedrading cruisecontrol getrrokke

Bericht door reichbus »

Ik vond het tijd worden om eens verder te gaan met het cruise control project. Ik moest nog altijd de bedrading van de cruisecontrol aanleggen. Nu het weer beter is en het uitwisselen van de hendels al weer een hele tijd achter me ligt, had ik weer nieuwe moed gevat. En met resultaat.

Ik ben begonnen die Redbullgeul, het schoppaneel en de stuurkappen te verwijderen en bij de motorkap heb ik de afdekking van de paravan, ruitenwissers en koelvloeistoftankje uitgebouwd. Zo was ik verzekerd van voldoende werkruimte. Verder was ik gewapend met een oude elektriciteitsdraad. En zo vond ik de doorgang naar het interieur. Die was erg nauw, maar ik kreeg de elektriciteitsdraad er door heen en aan de binnenzijde zag ik hem tevoorschijn komen. De bedrading er aan bevestigd en door de doorgang heen getrokken. Helaas kreeg ik het niet voor elkaar om de bedradig door de rubber tule heen te krijgen. Dat was nog iets mooier geweest, maar de bedrading is heel soepel. Helaas zijn de kabelschoentjes beschadigd en zullen er nieuwe op moeten. Dat was al eerder gebeurd. Maar ze liggen nu in de paravan bij de ECU klaar om ingestoken te worden.

Ik heb meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de schakelcomputer te demonteren.

Wat moet er nu nog gebeuren?

1: de bedrading bij de remschakelaar moet nog ingestoken worden;
2: er moet nog bedrading van de koppelingschakelaar naar de ECU getrokken worden;
3: alle bedrading bij de ECU ingestoken;
4: ECU chip moet aangepast worden t.b.v. cruisecontrol en vrijgeschakeld.

De rest van de bedradingklus ga ik nog een keer samen met Foppe doen en het ECU gedeelte laat ik door Eldert-Jan doen.

Het zal allemaal nog wel even duren voordat het helemaal gebruiksklaar is, maar hiermee ben ik al erg blij.
Afbeelding
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Re: Guus' taftgroene Luup: bedrading cruisecontrol getrokken

Bericht door foppe »

das goed hoor, ik help je graag hiermee. Het lastige werk heb je al gedaan, dat scheelt.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Gisteren kwam onverwachts snel (na iets meer dan een week) mijn pakje binnen: een nieuwe versnellingspook. Die oude was een beetje gaar en in China kon ik voor 5 euro nog wat aan een nieuwe komen. Dus de gok gewaagd. Ik rekende er op dat die eind juni binnen zou komen, maar gisteren was hij al bij de buurman afgegeven. Binnen enkele minuten gemonteerd:

Afbeelding
Afbeelding
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Robbin
Kilometerstand: 410.000
Brandstof: Mix diesel / biodiesel

Bericht door Bresjee99 »

Guus,

Mag ik je als tip geven dat als de cruise control hendel in de weg zit i.c.m. de hoogte verstelling van je stuur dat je dan beter de kap van de stuurkolom kunt aanpassen niet de schakelaar zelf...

Succes met de verdere inbouw.

En mooie pookje, lijkt er redelijk origineel uit te zien... dat ze dat kunnen maken voor dat geld...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Bresjee99 schreef:Guus,

Mag ik je als tip geven dat als de cruise control hendel in de weg zit i.c.m. de hoogte verstelling van je stuur dat je dan beter de kap van de stuurkolom kunt aanpassen niet de schakelaar zelf...

Ik snap even niet wat je daar schrijft. Volgens mij past nu alles zonder aanpassing. De kap ligt er mooi omheen nu. Ik moest alleen mijn resetknop verhuizen. Ik vond de oplossing met de Ibizahendel de mooiste oplossing. Is dat wat je bedoeld? Of heb je iets gezien wat ik nog niet in de gaten heb?
Bresjee99 schreef: En mooie pookje, lijkt er redelijk origineel uit te zien... dat ze dat kunnen maken voor dat geld...
Chinese kinderhandjes?
Afbeelding
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven

Bericht door Bresjee99 »

reichbus schreef:

Ik snap even niet wat je daar schrijft. Volgens mij past nu alles zonder aanpassing. De kap ligt er mooi omheen nu. Ik moest alleen mijn resetknop verhuizen. Ik vond de oplossing met de Ibizahendel de mooiste oplossing. Is dat wat je bedoeld? Of heb je iets gezien wat ik nog niet in de gaten heb?
Ah, ik heb de hendel van een T4 gebruikt, daar zit een bepaald nokje aan (meenemer van de grootlichtschakelaar) die net niet lekker past i.c.m. de originele kap van de stuurkolom, waardoor je hoogte verstelling niet in iedere positie meer kan. Ik heb toendertijd dit nokje afgeknipt en toen deed m'n grootlicht niets meer... Maar volgens mij heb je erbij een ibiza hendel geen last van, die is net even anders...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Bresjee99 schreef:
reichbus schreef:

Ah, ik heb de hendel van een T4 gebruikt, daar zit een bepaald nokje aan (meenemer van de grootlichtschakelaar) die net niet lekker past i.c.m. de originele kap van de stuurkolom, waardoor je hoogte verstelling niet in iedere positie meer kan. Ik heb toendertijd dit nokje afgeknipt en toen deed m'n grootlicht niets meer... Maar volgens mij heb je erbij een ibiza hendel geen last van, die is net even anders...
Aha. Dat verhaal van jou ben ik ook op een Engelse site tegen gekomen.
Afbeelding
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven

Bericht door Bresjee99 »

reichbus schreef:
Bresjee99 schreef:
reichbus schreef:

Aha. Dat verhaal van jou ben ik ook op een Engelse site tegen gekomen.
Dat verhaal van mij heeft me een nieuwe hendel gekost... :grin: Maargoed, hoe luidt het gezegde ook alweer? Door schade en schande wordt men wijs...
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Bij ons thuis hadden we regelmatig last van de volgende discussie:

Ega: "Ik heb lekker goedkoop getankt bij de Tango in Nijmegen"
Ik: "Heb je wel genippeld?"
Ega:"Eh nou volgens mij wel hoor. Dat is toch dat zwarte palletje hè?"
Ik:"Ja. Hoeveel heb je er in gekregen nadat hij was afgeslagen?"
Ega:"Dat weet ik niet hoor, daar heb ik niet op gelet".
In latere stadia veranderde dat in: "Nou heb ik echt genippeld hoor, ik weet het zeker".

Maar het resultaat was altijd hetzelfde: na hooguit duizend kilometer stonden we weer bij de pomp. Dan wist ik wel weer hoe laat het was. Of als ik het tankbonnetje van een lege tank bekeek dan zat er net 32 liter in (dat kan beterrrrrrrrrr).

Dus gisteravond terwijl Shirantha aan het turnen was heb ik uitgebreid het filmpje van die Fin bestudeerd. Ik had geen koptelefoon bij me dus ik moest het geluid uit doen, maar dat maakte het filmpje alleen maar duidelijker :mrgreen:. Zojuist heb ik die nippel verwijderd. Nippeltje vloog me om de oren toen ik hem er uit had. Maar hij is er uit nu. Ik ben benieuwd hoe dat werkt. De tank is bijna leeg en de vrouw wilde dolgraag zelf tanken morgen dus ik ben benieuwd. Als het goed is behoort bovenstaande dialoog nu tot het verleden.
Afbeelding
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder

Re: Guus' taftgroene Luup: een nippelloos bestaan

Bericht door Nietsnut »

Zij: Guus, de auto is stuk, er gaat ineens bijna 40 liter in...
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”