(Niet meer) Op zoek... ex-Paula's gele Lupo!

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Harry00
3L Maat
3L Maat
Echte naam: Harry
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2003
Kilometerstand: 313.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Normale diesel

Re: (Niet meer) Op zoek... ex-Paula's gele Lupo!

Bericht door Harry00 »

Thanks! Maar ik heb de oude nog, die kan ik ook meten. En dan eens kijken of ik nog wat interessant materiaal heb liggen om met de freesbank te lijf te gaan... :razz:

Zal mijn bevindingen hier posten!
Crono-Yellow Lupo 1.2 TDI 2000.
Black-Black-Black A2 1.2 TDI 2003.
Harry00
3L Maat
3L Maat

Bericht door Harry00 »

Zo, gisteravond even een uurtje met de freesbank aan het spelen geweest, ik had nog een paar blokjes teflon liggen:

Afbeelding

Resultaat: 2 nieuwe geleidervoetjes. Ze passen in de sponning maar qua dikte moet er nog 0,2-0,3 mm af, maar dat red ik wel met grof schuurpapier of een vijl. Erg rottig materiaal om te bewerken dat teflon.

Afbeelding

Nu bij wat minder weer dat dakje eens uit elkaar halen en zien of mijn idee gaat slagen.
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Contacteer:

Bericht door 3L-Dnadave »

Goed werk man! Kunnen wij het maken, nou en offfff

Kan je een mooie howto maken hoe je die schoentjes vervangt zonder het hele dak eruit te halen?
Ik kijk al maanden op tegen dat klusje :p
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Harry00
3L Maat
3L Maat

Bericht door Harry00 »

Wahaaa.... Ik heb me nog helemaal niet verdiept in hoe dat raampje eruit moet hoor. Die schoentjes eruit krijgen is makkelijk als ze zoals op de foto op de kopse kant gescheurd zijn; dan vallen ze er vanzelf uit... Het plaatsen is ook nog niet meteen iets waar ik naar uit kijk, zeker met deze temperaturen. Als het straks even wat minder is ga ik eens kijken. :roll:
Laatst gewijzigd door Harry00 op 04 jul 2015, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Ziet er goed uit man, netjes hoor.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Harry00
3L Maat
3L Maat

Bericht door Harry00 »

Dat weten we pas als alles werkt hee, maar ik heb er wel vertrouwen in hoor, en weet dan zeker dat het degelijker is dan het origineel.
Harry00
3L Maat
3L Maat

Frisse voetjes!

Bericht door Harry00 »

Nou, vandaag de boel uit elkaar gehaald en de nieuwe glijvoetjes geplaatst. Er gaan er trouwens 4 in. 2 zitten er binnen, voorop het schuifraam; 2 buiten, achterop.
Ik heb er dus nog 2 voetjes bij gemaakt en omdat die buiten komen te zitten en ietwat in het zicht, uit zwarte kunststof om niet op te laten vallen. De afmetingen zijn overigens hetzelfde als die andere twee. Al met al (als je nieuwe voetjes hebt) is het eigenlijk a piece of cake, je moet er gewoon even goed voor gaan zitten en rustig op je gemakje werken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Harry00 op 17 jul 2015, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry00
3L Maat
3L Maat

Frisse voetjes! HowTo.

Bericht door Harry00 »

En dan nu de How To, zoals gevraagd. Hierbij ga ik ervan uit dat je de hemel er al uit hebt dus ik begin vanaf dat punt. Je hebt een sleuteltje 10 (liefst dop met verlengstuk en rateltje), en een Torkx schroevendraaier 20 nodig. Bedenk van tevoren: ALS JE GEWELD MOET GEBRUIKEN OM IETS GEDAAN TE KRIJGEN, BEN JE VERKEERD BEZIG! HET GAAT GEHEEL ZONDER GEWELD!

Tevens ga ik er vanuit dat je afdichtstrip nog goed is. Zoniet dan moet het hele dak eruit en heb je een tweede persoon nodig.

Allereerst open je het raam een stukje. Halverwege open is prima, het komt niet nauw.
Daarna doe je de stekkers los. Het werkt immers het makkelijkste als je het frame even uit de auto haalt. Het kan ook wel met het frame erin maar ik vind het persoonlijk zo'n ellende...

Kijk dan eerst eens naar boven. Je ziet een hele hoop moertjes zitten (34 als ik me goed herinner). In de voorrand zijn er 5 die direct tegen het dak zitten en het binnenframe NIET raken. Die 5 laat je gewoon vastzitten. Op die manier blijft het dak op zijn plaats zitten en kan niet verschuiven. Om het wat duidelijker te maken sla ik nu even een paar stappen over en laat deze 5 moeren zien als het frame er al uit is, het zijn de moeren in de "voorste rij":

Afbeelding

Terug naar het begin.
De overige moeren draai je los en leg je veilig weg. De twee links en rechts, ongeveer in het midden boven de hoofdsteunen, draai je wel los maar die laat je nog even op een paar gangen zitten, aangezien daar nu je frame aan blijft hangen. Als je je handen vrij hebt zijn dat de laatste twee moeren die je eraf haalt, je kunt dan het frame eenvoudig opvangen nu het los is.

Halverwege het dak, net voor de B-stijl, eindigen de sponningen waarin het dak schuift. Aan de RECHTERzijde zie je een metalen slotbeugeltje zitten. Dit plaatje zit vast met 1 Torkx-schroefje en gefixeerd op 2 puntjes. Draai het schroefje eruit, met een klein scherp schroevendraaiertje kun je nu voorzichtig het beugeltje uit de puntjes wippen. Dit is het punt waar je straks je raam eruit haalt.

Afbeelding

Zo ziet dat eruit:

Afbeelding

Met de hand schuif je het raam naar achteren tot het glijvoetje in de ontstane opening zit. Nu kun je het daar rustig een stukje omhoog drukken. Als je genoeg ruimte hebt, trek je het raam iets naar rechts, zodat hij aan de linkerkant uit de sponning komt. Ziezo, voor is hij nu los.
Op de foto was ik hier al aan het monteren, zie het nieuwe geleidevoetje, maar dit punt is bij het eruit halen exact hetzelfde.

Afbeelding

Volgende stap is de achterste glijvoetjes vrijmaken uit hun sponningen. Hiertoe pak je het raam vanaf de buitenkant voor en achter vast en draai je het voorzichtig rechtsom (met de klok mee). Je pakt het raam er nu uit en legt het veilig weg.

Afbeelding

Dit is tevens het moment om even alles wat op te frissen, je kunt nu overal goed bij om schoon te maken.

Doe de nieuwe voetjes er NOG NIET OP! Ze vallen er zo af en voor je het weet ben je ze kwijt. In plaats daarvan leg je alvast 2 nieuwe voetjes op het vaste glaspaneel.

Afbeelding

Eerst schuif je het achterste voetje aan de linkerkant erop, dan zet je hem aan de linkerkant in de sponning. Daarna hetzelfde aan de rechterkant. Nu draai je je raam weer recht en daarmee sluit je de achterste voetjes op en raak je niks kwijt.

Leg nu de andere twee voetjes in de auto, bovenop het klepje van de asbak is een goede plaats.
Schuif het raam grofweg naar de positie van het slotbeugeltje. Ga in de auto zitten aan passagierszijde en zet eerst het voetje aan de linkerkant erop. Draai vervolgens het raam linksom totdat dit voetje in zijn sponning opgesloten zit. Je bent dan weer in de uitgangspositie zoals op de foto en kan nu eenvoudig het laatste voetje plaatsen door het raam iets op te lichten:

Afbeelding

En nu laat je het raam iets zakken en schuif je het een stukje naar voren in de sponning, zodat de ruimte voor het slotbeugeltje goed vrij is.
Nu eerst het slotbeugeltje terug plaatsen en vastzetten. VAST IS VAST, NIET DOOR BLIJVEN DRAAIEN!

Volgende stap: Testen.
Schuif het raam met de hand een keer helemaal naar voren en naar achteren. Weet je nog dat je het dakje gefixeerd liet met de moertjes in de voorste rij? Welnu, dit zou het moment bij uitstek zijn waarop het dakje anders zou verschuiven. Dit moet soepel gaan. Zoniet: opnieuw eruit halen en de oorzaak oplossen. Bij originele voetjes zou het kunnen dat de rubber dempertjes, eigenlijk niet meer dan stukjes wit rubber tape, dubbel zitten en de voetjes klem lopen tegen de sponning. (bij mijn zelfbouw voetjes heb ik die dempertjes overigens niet terug geplaatst, hier zijn ze overbodig geworden door de dempende werking van het kunststof. Bij de originele voetjes uiteraard wél gebruiken.)

Leg het binnenframe terug in de auto en neem in je linker- en rechterhand een moertje. Plaats nu voorzichtig het frame terug op zijn plek, zorg hierbij dat het raam in de positie komt waarin de meenemers van de aandrijving in de vingers van het raampje grijpen (anders kom je er bij afmontage achter dat je raam niet meegenomen wordt en kun je alles weer loshalen) en draai beide moertjes ongeveer ter hoogte van de B-stijl erop. NOG NIET VASTZETTEN, deze zijn momenteel enkel bedoeld om het frame omhoog te houden zodat je je handen vrij hebt.

Hierna alle moertjes een paar gangen erop draaien en dan pas HANDVAST zetten. Begin hierbij aan de voorkant want daar zat het gefixeerde punt weet je nog... En werk dan naar achteren toe. Steeds 1 links, dan 1 rechts, en zo om en om naar achteren toe werken. Ben je helemaal achteraan gekomen, dan in de achterste rij vanuit het midden naar buiten toe werken op dezelfde manier.
Staat alles handvast, dan zet je het (in twee rondes) definitief vast. De moertjes trek je nu in dezelfde volgorde van voor naar achter, op een moment van 5-6 Nm vast. Dat is echt niet veel, met wat gevoel kun je het makkelijk met een klein rateltje. Zet ze echt niet te vast, voor je het weet breken de boutjes en ben je verder van huis!

Nu elektrisch aansluiten en testen. Het moet mooi soepel lopen allemaal.

Voila, klaar om je hemeltje terug te plaatsen! Ik hoop dat het zo een beetje helder verhaal is waar iedereen mee aan de slag kan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Harry00 op 17 jul 2015, 21:46, 7 keer totaal gewijzigd.
Harry00
3L Maat
3L Maat

Hemels...

Bericht door Harry00 »

En dan het hemeltje. Inmiddels ben ik ermee bezig. Ik heb de stukken van de Twingo afwerking wat afgesneden en er het ruw uitgesneden Lupohelmeltje aan vast gelijmd met 3M-08080 interieurlijm.
En omdat het een geschuimd hemeltje is leek het me zinvol om de boel definitief te verbinden met schuim. PURschuim zou het mooi moeten verbinden...

Afbeelding

En na het grof wegsnijden, voorzichtig de hemelbekleding verwijderen, en daarna schuren (PUR schuurt ontzettend makkelijk, met grof schuurpapier hoef je maar te aaien) ziet het er nu zo uit:

Afbeelding

Misschien vul ik de luchtbellen alsnog een keer op. Nodig is het niet echt, aangezien ik zwart skai wil gaan gebruiken om de boel mee te bekleden, dat trekt er netjes strak omheen.
Laatst gewijzigd door Harry00 op 17 jul 2015, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Kijk eens aan! Die oplossing voor het hemeltje hadden we nog niet voorbij zien komen!
Iedereen doet het op zn eigen manier lijkt wel :)
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
steevo
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Echte naam: Stevie
Kilometerstand: 247.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X

Bericht door steevo »

Ziet er heel netjes uit, hoe ga je de skai spannen? of ga je het plakken?
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Afbeelding :grin:

Netjes hoor. Ik zou die gaten nog eens vullen met pur en dan een stukje tape losjes eroverheen plakken .
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Harry00
3L Maat
3L Maat

Bericht door Harry00 »

Ja, misschien doe ik dat ook nog wel. Het is ook maar een probeersel, hopen dat het er een beetje netjes uit komt te zien straks.
De skai wordt er gewoon op gelijmd, vandaag eens naar een autobekleder om te zien wat voor soort ik nodig heb. Zal in ieder geval behoorlijk elastisch moeten zijn.
rob.showa
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Echte naam: Rob
Productiedatum: 28 feb 2000
Kilometerstand: 329.035km
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: 100% biodiesel

Bericht door rob.showa »

Bijna zoals mijn oplossing.
Ik heb de aansluiting aan de binnenzijde met de twingo delen en die verlijmd met de buitenzijde van de Lupo hemel.
Moet alleen nog met pur aan de gang om een strakke overgang te maken.
Daarna opnieuw bekleden.
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow

Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
Harry00
3L Maat
3L Maat

Uitzetraampjes!

Bericht door Harry00 »

Sinds vandaag ook lid van de klapraampjesbrigade! Dit in navolging van het panoramadak.

Gisteren de rechter gemonteerd en vandaag de linker. Op zich niet heel veel werk maar helaas bij deze toch een iets ander verhaal, vanwege kleurverschil. De auto was immers overgespoten, maar tot op de kit van de vaste raampjes. Dat moest eraf en dan komt er nog een brede strook lichtgeel in het zicht. Geen gezicht natuurlijk, dus er kwam nog een stukje schuren en spuiten bij. Lak had ik gelukkig al op kleur laten maken. Maar goed, ze zitten er inmiddels netjes in die ruitjes. En ineens een veel prettiger klimaat binnen!

:banana-gotpics: Nee, deze keer niet...
Harry00
3L Maat
3L Maat

Bericht door Harry00 »

Het bi-elastisch skai is ook binnen en vandaag heb ik een poging gedaan om het hemeltje te bekleden. Gelukkig maar een klein stukje geprobeerd want het is duidelijk dat daar bepaald niet mijn handigheid ligt. Draaien, frezen, lassen, bankwerken en elektriciteit geen probleem, maar dit wordt hem niet. :snooty: Het wordt een grote klerebende als ik dit doorzet en dat zou zonde zijn. Dus dat klusje ga ik toch maar uitbesteden denk ik.
Vraag me nu dus af of er hier op dit forum nog geroutineerde stoffeerders actief zijn die daar eens mee willen helpen? :think:
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Contacteer:

Mijn t1 bus en bym's achterbank zijn bekleed door http://www.meubelstoffeerderijreusel.nl die samen met Johan werkt
Harry00
3L Maat
3L Maat

Bericht door Harry00 »

Ok, ik zal eens contact opnemen, kijken of dat wat wordt...
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Autotype: Overige autotypes

Bericht door 3L-Emiel »

Je kan natuurlijk niet alles zelf kunnen.

Maar denk dat het wel goed gaat komen, soms kost het iets meer tijd en of geld..
Harry00
3L Maat
3L Maat

Bericht door Harry00 »

Haha nee, dat is natuurlijk waar... Maar proberen altijd! Besteed niet zomaar wat uit hoor! :grin:
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”