Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Nander
3L Makker
3L Makker
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Nander »

Hoi Allemaal,

Ik zal mezelf ook even voorstellen ik ben Nander en woon in Harbrinkhoek, onder de rook van Almelo.

Ik heb een maand geleden een lupo 3L gekocht en ben er al helemaal weg van :)

Mijn vorige auto was een polo steilheck uit 1983 maar die reed ongeveer 1 op 8 dus de Lupo is echt een verademing nu ik meer kilometers maak.

Het verbruik valt me nog enigzins tegen. Toen ik erg mijn best deed op de terugweg laatst bij een ritje van groningen naar huis (alleen maar 100 en 80 weg) Was mijn gemiddelde verbruik 3.9, het was toen gemiddeld 13 graden. Nu in de winter met de kachel aan zit ik ongeveer op 4.4 maar dit komt mede door veel stadsverkeer en stilstaan voor het stoplicht, warm laten draaien (om de ruiten te ontdooien :shock: ).

Nu het kouder werdt merkte ik dat het soms wel 2 minuten duurde voor ik de lupo kon starten. Dankzij dit super handige forum kwam ik erachter dat dit de accumulator was. (bedankt hiervoor!) De lupo staat op het moment even stil omdat ik zelf de accumulator wou vervangen. Ik heb de deur goed dichtgelaten en de accu ontkoppeld, alleen toen ik de huidige accumulator (uit 1999) 2 slagen losdraaide knapte mijn resevoir en liep alle olie hieruit :(. Deze zat denk ik te vol? Ik had de dop dus beter eerst kunnen losdraaien voor het losdraaien van de accumulator. Later las ik ook op het forum dat sommige doppen een gaatje hebben om overmatige olie weg te laten lopen maar dat had mijne helaas niet!

Dus een beetje lange welkomspost. Dingen die voor mij op de planning staan de komende tijd:
Nieuw reservoir
Bodemplaat fixen
Eco aluminium velgen met zomerbanden
1 Buitenspiegel rechts verwijderen
1 deurbox is kapot dus vervang het door een setje deurboxen van sony die ik nog heb liggen
inbouwen centrale deurvergrendeling
Zuinigere koplampen (tips?)

Ik ga het in stapjes uitvoeren omdat ik ook druk ben met afstuderen etc.

Groetjes en tot op het forum ;)

PS foto zal ik morgen even uploaden!
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Erik
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Kleur: Moonsilver - LR7X
Contacteer:

Re: Zwarte Lupo 3L in het het oosten.

Bericht door Activate »

Welkom, mooi dichtbij trouwens!
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km

Bericht door Nietsnut »

Welkom, de 3L is inderdaad niet geheel identiek aan de normale autotechniek en vele delen zijn sterk afwijkend, tot zelfs het plaatwerk aan toe. Wat je verbruik betreft, loop je bandenspanning eerst even na en controleer of ze rond de 3 bar zitten.

Johan heeft ergens een interessant draadje over hoe je het beste zuinig kan rijden, als ik deze kan vinden maak ik hem even sticky boven aan een board.

En natuurlijk veel plezier met je auto!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Wilcospike
3L Makker
3L Makker
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 22 nov 2001

Bericht door Wilcospike »

Welkom Nander!
Nander
3L Makker
3L Makker

Bericht door Nander »

Ja dat lijstje had ik zelf al gevonden en toen ik hem kocht had ik er gelijk 3 bar in gedaan. Toen heb ik ook die 3.9 gehaald. Maar dit is nu ook al weer een maand geleden. Ik zal de bandenspanning nog even controlleren voor ik donderdag voor een paar dagen naar parijs ga ;)!

Daarnaast bedankt allemaal voor het warme welkom ;) En ook leuk Erik om te zien dat er meer dichtbij zijn. Jij woont in Almelo? stond jou auto gister bij het Van Gogh plein?
Nietsnut schreef:Welkom, de 3L is inderdaad niet geheel identiek aan de normale autotechniek en vele delen zijn sterk afwijkend, tot zelfs het plaatwerk aan toe. Wat je verbruik betreft, loop je bandenspanning eerst even na en controleer of ze rond de 3 bar zitten.

Johan heeft ergens een interessant draadje over hoe je het beste zuinig kan rijden, als ik deze kan vinden maak ik hem even sticky boven aan een board.

En natuurlijk veel plezier met je auto!
Activate schreef:Welkom, mooi dichtbij trouwens!
Nander
3L Makker
3L Makker

Bericht door Nander »

Afbeelding Dit is de Lupo trouwens :)
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Erik
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Contacteer:

Bericht door Activate »

Hallo Nander,

Idd Almelo, hij stond gister als het goed is niet bij het van Goghplein maar gewoon thuis...400 mtr verderop ongeveer :grin:
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Echte naam: cor
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld

Bericht door lupocor »

welkom hier.
dat verbruik moet beter kunnen.
de mijne verbruikte met 185 brede banden 1 op 27 en dan reed ik gemiddeld zeker 120 km per uur.
wellicht is de afstelling niet optimaal.
ook kan de verbruiksmeter flink afwijken, hier kom je alleen achter als je het aantal gereden km deelt door de verbruikte hoeveelheid brandstof.
zuinig rijden begint niet met warm laten draaien voor de deur, dit heeft helemaal geen zin bij de 3l.
je hebt hem eerder op temperatuur als je gelijk gaat rijden.
eco stand liever niet gebruiken , lekker zelf in de tiptronic rijden en zelf bepalen wanneer je overschakelt tot dat hij warm is
niet boven de 2000 toeren schakelen.
eenmaal warm kun je er voor kiezen om hem zelf te laten schakelen maar liefst niet in eco.(is vaak schakelen en volgens mijn niet goed voor de bak)
ik zette de verwarming pas aan als de koelvloeistof op 70 graden zat.
deed ik dit eerder dan zag ik de koelvloeistof temperatuur dalen .
wel even koud in de auto maar zo was zij wel eerder op bedrijfstemperatuur.
Nander
3L Makker
3L Makker

Bericht door Nander »

Ik ga donderdag als ik naar parijs rij wel even kijken hoe ver ik kom op een volle tank ;)
Ja dit warmdraaien heb ik nu 1 of 2 keer gedaan maar het is niet ideaal idd. Het was ook meer omdat mijn accumulator gaar was dat ik van tevoren al een keer naar buiten ging om de deur open te doen. Zodat als ik dan zover was de auto teminste kon starten. Nu met andere accumulator start hij weer snel ;).
Ik rij nu wel veel in eco omdat hij in de normale stand soms pas schakeld tegen de 3000 toeren aan. Of als ik dan 80 rij schakeld die net niet door naar de 5. In de eco stand doet hij dit wel. Ik zet hem dan voor het stoplicht in de tiptronic stand om uitvallen te voorkomen ;).

Bedankt voor je tips en het meedenken. Ik wil binnekort ook graag de egr verwijderen. Kan ik gelijk zien of deze is dichtgeslipt en de eventueel de turbo cleanen.

Het vag-com kabeltje is ook onderweg vanuit china voor de basisinstellingen. Ik twijfel namelijk of deze wel gedaan zijn door de vorige eigenaar...
lupocor schreef:welkom hier.
dat verbruik moet beter kunnen.
de mijne verbruikte met 185 brede banden 1 op 27 en dan reed ik gemiddeld zeker 120 km per uur.
wellicht is de afstelling niet optimaal.
ook kan de verbruiksmeter flink afwijken, hier kom je alleen achter als je het aantal gereden km deelt door de verbruikte hoeveelheid brandstof.
zuinig rijden begint niet met warm laten draaien voor de deur, dit heeft helemaal geen zin bij de 3l.
je hebt hem eerder op temperatuur als je gelijk gaat rijden.
eco stand liever niet gebruiken , lekker zelf in de tiptronic rijden en zelf bepalen wanneer je overschakelt tot dat hij warm is
niet boven de 2000 toeren schakelen.
eenmaal warm kun je er voor kiezen om hem zelf te laten schakelen maar liefst niet in eco.(is vaak schakelen en volgens mijn niet goed voor de bak)
ik zette de verwarming pas aan als de koelvloeistof op 70 graden zat.
deed ik dit eerder dan zag ik de koelvloeistof temperatuur dalen .
wel even koud in de auto maar zo was zij wel eerder op bedrijfstemperatuur.
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder

Bericht door Nietsnut »

In de zomer kan je op 1 tank makkelijk heen en weer rijden naar Parijs, nu wordt dat lastiger maar niet onmogelijk. Ik weet dat het 1220 km is.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Mijn YouTube kanaal.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held

Bericht door lupocor »

uhu schakelen pas bij 3000 toeren?
probeer eens bij 2000 toeren het gas los te laten ,zeker weten dat hij dan overschakelt.
het is ook een aparte manier van rijden hoor de lupo3l.
elke keer als je een beetje op snelheid bent in een bepaalde versneling laat/liet ik altijd het gas iets los waardoor hij soepel en meestal zonder het te voelen overschakelde.
Nander
3L Makker
3L Makker

Bericht door Nander »

Ja als je het gas loslaat dan schakelt hij wel eerder maar ik trap hem ook niet zo diep in voor mijn gevoel dat hij niet door kan schakelen.

Ik heb trouwens een nieuw resevoir gevonden voor mijn Lupo :D Er zit alleen nog wat omheen wat eraf moet :lol:

Afbeelding
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Echte naam: Chris
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Kleur: Softblue - LR5A

Bericht door christjeeh »

Je moet maar is proberen met relatief weinig gas weg te rijden, als je het gaspedaal iets wat te diep induwt voor een moment schakelt hij meteen later.
Dit is inderdaad even wennen qua rijden. Bij mij schakelt hij bij +- 55 naar z'n 4. en bij 78 naar z'n 5. (Mits ik het pedaal niet "te" ver intrap)
+ het loslaten helpt ook zeker, wat al eerder vermeld is mits je het pedaal niet te ver hebt ingeduwd.
3L het blijft toch speciaal.
Nander
3L Makker
3L Makker

Bericht door Nander »

Ga het proberen, zodra die weer rijdt. vanavond de pomp overzetten. Deze opgehaalde lupo komt uit 2000 en is wel net wat anders, zo heeft deze de accu achterin, electrische ramen, en zitten de knopjes op het dashboard lager. De pomp is volgens mij gelukkig wel hetzelfde. Hij ziet er eigenlijk nog beter uit dan mijn eigen Lupo misschien toch maar een engine swap lolll maar daar ben ik denk ik niet handig genoeg voor :P
Harold
3L Buddy
3L Buddy
Echte naam: Harold
Productiedatum: 10 sep 2002
Kilometerstand: 379000km

Bericht door Harold »

Welkom.

Ik zou in je zwarte blijven rijden, zo te zien zijn ze al deftig bezig geweest met de gele als ik de kokers bekijk op de foto.

Als je onderdelen wil verkopen dan verneem ik dat graag :shock:

Ben nog opzoek naar een net interieur, het liefst zwart en zonder instap schade :mrgreen:

Groet'n uut Enschede
Nander
3L Makker
3L Makker

Bericht door Nander »

Hoi Harold,

Ja dit heb ik ook al gezien hier hebben ze een flink stuk ingelast. De zwarte heeft idd wel een betere carroserie.
Ik ga sowieso, mistlampen overzetten, velgen, misschien dashboard, remmerij hou ik, en ik weet nog niet welk interieur ik ga houden. Of de gele of het zwarte wat ik nu heb. Beide zijn eigenlijk netjes. Als ik een keus heb gemaakt zal ik je een berichtje sturen! De rest van de lupo gaat voor onderdelen.

Daarnaast heb ik net de hydraulische pomp verwisseld en mijn lupotje schakelt weer mooi! Nu even testritje maken! Met veel dank aan @nietsnut :banana-dance: voor zijn how to en support!
Harold schreef:Welkom.

Ik zou in je zwarte blijven rijden, zo te zien zijn ze al deftig bezig geweest met de gele als ik de kokers bekijk op de foto.

Als je onderdelen wil verkopen dan verneem ik dat graag :shock:

Ben nog opzoek naar een net interieur, het liefst zwart en zonder instap schade :mrgreen:

Groet'n uut Enschede
Nander
3L Makker
3L Makker

Bericht door Nander »

2 Nieuwe winterbanden op mijn lupo gelegd vandaag! :) Helemaal klaar voor het ritje parijs morgen. Helaas geen tijd meer gehad om de radio en boxen erin te zetten dus nog maar even zonder muziek naar France. Ben benieuwd wat ik ga scoren aan verbruik.

Morgen de tank nippel truc voor het eerst toepassen en kijken of ik heen en weer kom. Ik ben er bang voor... De verbruik meter staat nu op 4.5l/100km. Ik heb 3 bar in de banden en laat mijn lupo constant uitrollen. Ik merk wel bij bijv uitrollen in de eco stand dat mijn lupo 0.5 gebruik aangeeft bij gewoon uitrollen en 1.5 bij uitrollen met kachel aan. Vindt ik zelf best een groot verschil.

Zodra ik na het weekend weer thuis ben ga ik de onderkap van de motorruimte monteren en hoop ik dat mijn vag-com stekker binnen is en dan ga ik de EGR dichtzetten voor 80% en dan afsluiten met een buis die ik (bijna) besteld heb op ebay! Ben erg benieuwd hoe de EGR er van binnen uit ziet en hoop dat daar het probleem zit :) en dat mijn verbruik daarna lager ligt!
Harold
3L Buddy
3L Buddy
Echte naam: Harold
Productiedatum: 10 sep 2002
Kilometerstand: 379000km

Bericht door Harold »

Heb je toevallig gekeken bij je inlaat traject of je aansluiting op het inlaatspruitstuk nog wel goed zit?

Mijne staat nu op 3.9/ 4.0l op de 100... race elke dag op en neer van Enschede naar Rijssen en weer om met een snelheid van 120/130km/h..... voordat de kou begon had ik 3.6. Heb maar 2,5bar in de bandjes.

Veul plezier onderweg en in Parijs.... jammer dat daar zoveel Fransen wonen anders was het een leuk land geweest... dat Frankrijk...
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder

Bericht door Nietsnut »

Wat veel 3L-en ook hebben is dat de KVS retoursensor draden doorslijten, die zorgen voor een hoger verbruik, en een slechtere start trouwens. Ik hoef niet toe te voegen dat dit in de how-to te vinden is.

Veel plezier in parijs en als je gewoon rustig rijdt, dus 100/100 per uur haal je het heen en terug. Ik kan me alleen voorstellen dat je nog geen feeling hebt met hoe ver je je tank leeg kan rijden dus tank op tijd. Of neem een jerrycan van 5 liter diesel mee, just to be sure. En als je leegrijdt, vergeet niet het brandstoffilter te vullen voordat je je tank vult.
Mijn YouTube kanaal.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held

Bericht door lupocor »

Nander schreef:2 Nieuwe winterbanden op mijn lupo gelegd vandaag! :) Helemaal klaar voor het ritje parijs morgen. Helaas geen tijd meer gehad om de radio en boxen erin te zetten dus nog maar even zonder muziek naar France. Ben benieuwd wat ik ga scoren aan verbruik.

Morgen de tank nippel truc voor het eerst toepassen en kijken of ik heen en weer kom. Ik ben er bang voor... De verbruik meter staat nu op 4.5l/100km. Ik heb 3 bar in de banden en laat mijn lupo constant uitrollen. Ik merk wel bij bijv uitrollen in de eco stand dat mijn lupo 0.5 gebruik aangeeft bij gewoon uitrollen en 1.5 bij uitrollen met kachel aan. Vindt ik zelf best een groot verschil.

Zodra ik na het weekend weer thuis ben ga ik de onderkap van de motorruimte monteren en hoop ik dat mijn vag-com stekker binnen is en dan ga ik de EGR dichtzetten voor 80% en dan afsluiten met een buis die ik (bijna) besteld heb op ebay! Ben erg benieuwd hoe de EGR er van binnen uit ziet en hoop dat daar het probleem zit :) en dat mijn verbruik daarna lager ligt!
zet hem eens in de tiptronic en rol dan weer uit , je zult zien dat je dan bijna niks verbruikt.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”